Ponad połowa przedstawicieli polskich firm ocenia, że raportowanie ESG ułatwi dostęp do kapitału i inwestorów. Nowy raport SAP Polska

14.01.2025 Spośród menadżerów przebadanych rok temu przez SAP Polska aż 58% uważało, że ich firmy są świadome konieczności opracowania strategii ESG lub ją planują. Firm, które nie tylko posiadały strategię ESG, ale także aktywnie działały, było ponad 36%. Wynik ten jasno pokazywał, że większość przedsiębiorstw wciąż nie podjęła działań na tym polu. Tymczasem w najnowszym raporcie SAP „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menadżerów” niemal 70% firm wdrożyła lub jest w trakcie wdrażania narzędzi raportowania pozafinansowego. Jakie motywacje i jakie problemy związane z raportowaniem deklarują polscy menadżerowie?

Plany, motywacje i oczekiwane korzyści z ESG

Motywacje stojące za inwestycjami w raportowanie pozafinansowe są bardzo różne. Najbardziej istotnym powodem skłaniającym do nakładów w obszar ESG jest poprawa wyników finansowych – wskazuje na niego 53% badanych. Na podium znalazły się także: poprawa wizerunku przedsiębiorstwa (ocena niemal 40% pytanych menadżerów) oraz wzrost zaangażowania klientów (prawie 37%). Sam fakt spełnienia wymogów regulacyjnych wskazało mniej niż 25% ankietowanych – badanie w całej rozciągłości pokazuje, że polskie firmy widzą w ESG więcej, niż samo dostosowanie się do norm i dostrzegają szanse dla budowania przewag konkurencyjnych. Jakich?

 

Chodzi przede wszystkim o optymalizację procesów wewnętrznych, wzrost zaplecza inwestycyjnego oraz poprawę reputacji marki. Rozkład procentowy wygląda następująco: prawie 60% badanych uważa, że raportowanie ESG przyczyni się do zwiększenia efektywności w ich firmie. Ponad połowa ankietowanych twierdzi także, że raportowanie ESG ułatwi dostęp do kapitału poprzez wzrost zaufania inwestorów i lepsze warunki kredytowe. Tyle samo osób sądzi też, że raportowanie pozafinansowe to narzędzie budowania marki pracodawcy, które pomoże ich organizacji przyciągnąć i zatrzymać talenty. I wreszcie prawie połowa pytanych menadżerów wskazuje lepsze relacje z kluczowymi interesariuszami jako jedną z oczekiwanych korzyści wdrożenia raportowania ESG.

Kluczowe bariery we wdrażaniu raportowania i narzędzi ESG

Czynniki, które spowalniają, opóźniają lub wręcz całkowicie zniechęcają firmy do inwestycji w narzędzia ESG, to kwestia przede wszystkim ograniczonych zasobów: zarówno finansowych jak i wiedzowych. Przykład: zbyt wysokie koszty to odpowiedź padająca najczęściej w wypadku pytania o bariery inwestycyjne – twierdzi tak ponad 38% badanych. Firmy zauważają też, że kulą u nogi mogą być niedostosowane procesy wewnętrzne oraz merytoryka. Niemal jedna trzecia badanych zauważa, że nie posiada wystarczających danych do skutecznego raportowania czynników pozafinansowych (ponad 27%), a jeden na czterech ankietowanych wskazuje na brak lub niską świadomość w organizacji. Do ekskluzywnej grupy osób pewnych dobrych warunków w firmie należy zaledwie 10% – tylu pytanych menadżerów nie odczuwa żadnych barier ani trudności związanych z inwestycjami w raportowanie i narzędzia ESG.

Jakie warunki ułatwiają polskim organizacjom raportowanie pozafinansowe?

Okazuje się, że jeżeli oferowane rozwiązania można szybko dostosować do indywidualnych potrzeb firmy, prawie 44% badanych uzna to za silny bodziec do rozważenia zakupu. Na podium czynników znacząco zwiększających skłonność do inwestowania znalazły się także: dostęp do gotowych szablonów rozwiązań branżowych, czyli dostosowanych do wymogów konkretnego sektora (35%) oraz niskie koszty wdrożenia narzędzi raportowania ESG (prawie 35%). Co ciekawe, o ile optymalizacja procesów w zakresie wdrażania rozwiązań AI jest bardzo ważna, w kontekście narzędzi ESG wskazuje na nią jedynie 1 na 3 badanych.

Badanie SAP „Biznes napędzany cyfrowo – czy przez ludzi?” pokazuje, branża IT może odegrać kluczową rolę we wdrożeniach ESG. Oferując narzędzia umożliwiające łatwe skalowanie i personalizację, technologia pomoże firmom wdrażać raportowanie pozafinansowe bez konieczności ponoszenia ogromnych nakładów finansowych.

„Decyzje dotyczące wprowadzenia zmian muszą być jednak poprzedzone zrozumieniem potrzeb, ponieważ skuteczny wybór rozwiązań to proces, który wymaga świadomych pytań i precyzyjnych odpowiedzi. Bez nich nie da się osiągnąć optymalizacji kosztów wdrożenia. Inwestycja w odpowiednie narzędzia do raportowania ESG ma skutkować długoterminowymi oszczędnościami i zyskami z poprawy procesów operacyjnych. Dlatego wiedza pełni tu rolę fundamentalną. Pamiętajmy – unikanie zmiany w ramach ESG to najprostsza metoda na utratę konkurencyjności. Jeśli jako Europa chcemy konkurować globalnie z takimi graczami jak Chiny czy USA, w pierwszej kolejności musimy zdefiniować pola, na których możemy budować naszą przewagę. Kluczem do sukcesu jest innowacja, a wdrożenie strategii ESG stanowi fundament transformacji” – podsumowuje Piotr Ferszka, Prezes Zarządu i Dyrektor Zarządzający w SAP Polska.

O badaniu

Raport „Biznes napędzany cyfrowo czy przez ludzi? AI, ESG i fundusze unijne z perspektywy polskich menedżerów” oparty został na wynikach ogólnopolskiego badania, przeprowadzonego przez agencję badawczą UCE Research na zlecenie SAP Polska w lipcu 2024 roku. Sondaż przeprowadzono metodą CAWI (wywiadu online wspomaganego komputerowo) wśród 402 menadżerów zaangażowanych w procesy tworzenia budżetów IT w ich firmach. Wyniki badania opracowane zostały pod kątem grupy ogólnej, a także branż, skali zatrudnienia oraz poziomu wpływu na wydatki na technologie. Celem badaczy było kompleksowe zbadanie postaw i planów firm, a także opinii menadżerów dotyczących szerokiego zakresu najbardziej istotnych bieżących zjawisk w obszarze technologii dla biznesu.