Jesienią zeszłego roku polskie lasy zyskały ponad 100 tys. drzew – tylko dzięki działalności Posadzimy.pl oraz firm, które zdecydowały się na nasadzenia lasów w ramach swojej polityki CSR i ESG. Trwa wiosenna edycja akcji. Do końca marca zbierane są zgłoszenia od firm, które chcą zalesić kolejne przygotowane już do tego miejsca. Cel? Przekroczyć 600 tys. zasadzonych drzew licząc od początku działalności Posadzimy.pl.
Firma Posadzimy.pl swoją działalność zaczęła w 2019 roku. Główne cele były dwa – pomóc innym markom w realizacji strategii CSR i ESG oraz konkretnymi działaniami zadbać o otaczające nas środowisko.
– Coraz bardziej świadomi konsumenci wymagają od firm działań proekologicznych, więc jeśli te chcą się rozwijać, powinny stawiać na zrównoważony rozwój i ekologię. Z nami każda firma, w kilka chwil może oddać naturze, to co jej zabiera prowadząc swój biznes – mówi Katarzyna Bobińska-Marecka, marketing manager w Posadzimy.pl, firmy, która sadzi drzewa w imieniu swoich klientów biznesowych.
Już dziś Posadzimy.pl ma na koncie ok. 380 tys. sadzonek, które zostały posadzone wspólnie z ponad 700 firmami. To, ile drzew uda zasadzić się jeszcze w tym roku zależy od aktywności przedsiębiorstw, które współpracują z Posadzimy.pl. Do tej pory liderem nasadzeniowym jest firma Rossmann, która w polskich lasach zasadziła 18 tys. drzew. Na podium znajdują się też takie marki jak PepsiCo czy Velobank.
– Niemal pewne jest to, że przekroczymy w tym roku barierę pół miliona zasadzonych drzew. Celujemy wyżej i chcemy, żeby było to co najmniej 600 tys. Kto może z nami współpracować? Tak naprawdę każdy, a samo zarejestrowanie się i zamówienie oczekiwanej liczby sadzonek zajmuje tylko kilka minut. Dodatkowo nasz panel upraszcza nie tylko proces zamówienia, ale też pobieranie faktur, certyfikatów poświadczających zasadzenia czy widgetów, które można umieścić na swojej stronie internetowej – podkreśla Katarzyna Bobińska-Marecka.
Odpowiedzialność za naturę to wymóg – pracowników i konsumentów
Firmy, które współpracują z Posadzimy.pl, wzmacniają swoje proekologiczne działania, ale też wykorzystują potencjał nasadzeń do działań edukacyjnych i promocyjnych, namawiając swoich klientów do takich samych zachowań. Konsumenci jednak już wydali werdykt. Nawet 75% z nich przestanie kupować produkty marek, które w nienależyty sposób traktują zarówno środowisko naturalne, jak i swoich pracowników
Co więcej, z danych opublikowanych przez naukowców Harvard Business School wynika, że ponad 83% pracowników twierdzi, że jest bardziej prawdopodobne, że będą pracować w firmie, która ma silną strategię dotyczącą ESG, a 88% pokolenia milenialsów twierdzi, że ich praca daje większą satysfakcję, gdy może wpływać na kwestie społeczne i środowiskowe.
Jak wykorzystać do tego zasadzenia? Sadzonki mogą być np. częścią procesu wprowadzania nowego pracownika do firmy, a spersonalizowany certyfikat potwierdzający sadzenie jest nie tylko niespodzianką, ale też dowodem wykonania konkretnego zadania. Drzewa można “ofiarować” z innych okazji – jak rocznica pracy, ważna osobista uroczystość, czy na pożegnanie, jako trwały symbol udanej współpracy.
Posadzimy.pl proponuje również, żeby wykorzystywać nasadzenia w ramach grywalizacji. Chcesz zachęcić pracownika do przyjeżdżania do biura rowerem? Posadź w ich imieniu drzewa za przejechane kilometry i zachęć do rywalizacji o to, który dział posadzi większy las.
– Warto pamiętać, że firmy są zobligowane do działań i wprowadzania strategii CSR i ESG przez coraz to bardziej szczegółowe akty prawne. Ryzyko klimatyczne staje się jednym z głównych czynników problemów gospodarczych, dlatego zrównoważony rozwój nie powinien być już tylko hasłem, a determinuje wręcz to czy przedsiębiorstwo utrzyma się na rynku – zauważa Katarzyna Bobińska-Marecka.
“Akcja wiosna” – jest jeszcze czas na zgłoszenia
Kwestia środowiskowa w zasadzeniach jest dla Posadzimy.pl kluczowa. Firma wyklucza tworzenie plantacji, które po kilku latach mogłyby zostać wycięte na potrzeby np. produkcji papieru. Proces wyboru odpowiedniego miejsca jest bardzo szczegółowy i czasochłonny.
W przypadku zalesień, podstawowym kryterium, które musi spełniać obszar, na którym planowane jest przeprowadzenie akcji, jest takie, żeby akcja odbyła się ona na działce rolnej, łące lub działce zadrzewionej, nienależącej do terenów Lasów Państwowych. Następnie należy zweryfikować miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, aby sprawdzić, czy sadzenie nie koliduje z planami rozbudowy istniejącej infrastruktury. Specjaliści Posadzimy.pl dbają także o to, aby gatunki sadzonych drzew nie były przypadkowe.
– Musimy też brać pod uwagę wymagania poszczególnych gatunków i możliwości gleby na danym terenie. Zarówno w przypadku zalesień, jak i odnowień, nie grodzimy terenów, na których sadzimy drzewa. Zamiast tego stosujemy w pełni bezpieczne dla ludzi i zwierząt środki chemiczne, które skutecznie odstraszają od niszczenia sadzonek – zaznacza Bartosz Kasperkiewicz, koordynator ds. odnowień leśnych w Posadzimy.pl.
Cały proces odbywa się w ścisłej konsultacji z lokalnymi leśnikami. Drzewa sadzone są dwa razy w roku – wiosną i jesienią. To najlepszy moment ze względu na umiarkowane temperatury i zwiększoną ilość opadów. Tegoroczna „Akcja Wiosna” trwa jednak od października, gdyż już wtedy zostały wykonane prace dotyczące szukania odpowiednich gruntów. Pierwszy kwartał roku to czas na podpisywanie umów z właścicielami terenów, czyli głównie z gminami.
– W tym okresie również bardzo intensywnie rozmawiamy z naszymi klientami biznesowymi. Z końcem marca zamykamy bowiem listę firm chętnych na nasadzenia. W kwietniu przygotowujemy tereny, a same sadzonki umieszczamy w ziemi w maju i czerwcu. Wtedy też firmy, które zasadziły z nami lasy otrzymają dostęp do materiałów marketingowych z akcji i zaświadczenia potwierdzające sadzenie – opisuje Bartosz Kasperkiewicz z Posadzimy.pl.
Analogiczna akcja zakończona w listopadzie 2023 roku pozwoliła zasadzić ponad 100 tys. drzew w czterech lokalizacjach – w Łodzi, Radomsku, Tucholi i Biłgoraju.