Ponad 130 tys. konsumentów zdecydowało, które sklepy w Polsce oferują najlepsze promocje

Biedronka, Stokrotka, Kaufland, Żabka, Rossmann i Action to tegoroczni zwycięzcy w kategorii „Promocja Roku” w największym w Polsce programie branżowym „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”. O wynikach zadecydowały głosy ponad 130 tys. shopperów, którzy łącznie wyrazili blisko 4 mln opinii na temat codziennego funkcjonowania sieci handlowych. W tej kategorii konsumenci oceniali, które sklepy oferują im najlepsze akcje rabatowe w poszczególnych segmentach. Ponadto organizatorzy przedsięwzięcia wyróżnili pod tym względem aż sześciu retailerów. Docenili ALDI, Drogerie Natura, Pepco, Maxi Zoo, sieć JYSK oraz TEDi.

Fot. Bartosz Krupa. Blix Awards 2023

„BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” to największy program w branży retailowej w Polsce, który od kilku lat jest organizowany przez Grupę BLIX i UCE RESEARCH. W IV już edycji wzięło udział ponad 130 tys. shopperów, którzy łącznie w kilku kategoriach wyrazili blisko 4 mln opinii na temat 93 sieci handlowych. W kategorii „Promocja Roku” Polacy wskazali, którzy retailerzy organizują najlepsze na rynku akcje promocyjne, czyli najbardziej przypadające im do gustu. Wzięli pod uwagę najczęściej wykorzystywane rabaty i najlepsze okazje pod względem ceny, jakości produktu oraz innych potrzeb konsumenckich.

– W tym roku walka w tej kategorii była wyjątkowo zacięta. Sieci handlowe komunikowały nam, że uznanie w dziedzinie promocji, w postaci nagrody lub wyróżnienia, jest dla nich szczególnie ważne, bo w czasach wysokiej inflacji muszą mocno rywalizować o klientów. Wśród laureatów innych kategorii często padały stwierdzenia, że w przyszłym roku muszą jeszcze mocniej powalczyć, żeby znaleźć się w elitarnym gronie sieci, które – wg samych konsumentów – oferują najlepsze na rynku promocje – relacjonuje Marcin Lenkiewicz, wiceprzewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.

Organizatorzy też podkreślają, że ta kategoria od początku istnienia programu jest jedną z najważniejszych. Jak wiadomo z rynkowych badań, dzisiaj już blisko 90% dorosłych Polaków przegląda gazetki bądź ma z nimi styczność, czyli szuka przecenionych produktów.

– „Promocja Roku” zawsze wzbudza największe zainteresowanie konsumentów, bo rabaty najczęściej decydują o wyborze danego sklepu. Oferując je, sieci handlowe bardzo agresywnie między sobą konkurują. Jest to widoczne szczególnie w czasach drożyzny. Klienci stają się coraz bardziej oszczędni i uważają, że sklepy powinny o nich walczyć promocjami. Polski rynek jest absolutnym ewenementem na skalę europejską pod względem ilości obniżek – zauważa dr Krzysztof Łuczak, członek kapituły programu.

Nagrody w tej kategorii rozdano w sześciu segmentach. W pierwszym formacie zwyciężyła Biedronka. – O sukcesie tej sieci absolutnie zadecydowała jej pozycja rynkowa, która od długiego już czasu jest bardzo mocna – informuje Marcin Lenkiewicz. Z kolei wśród Supermarketów wygrała sieć sklepów Stokrotka. Zwycięskim Hipermarketem okazał się Kaufland. Grupę Convenience zdominowała Żabka. Wśród Drogerii zwycięzcą jest Rossmann. Natomiast w segmencie Dom i Ogród wygrała sieć Action.

– Zwycięzcy tegorocznej edycji są mocno wyselekcjonowani z rynku, biorąc pod uwagę to, jak wielu konsumentów wzięło w tym roku udział w programie. Dlatego laureaci w tej kategorii mają niezwykle silny mandat do tego, aby wprost mówić, iż faktycznie oferują najlepsze promocje na rynku. Należy też dodać, że nagrody te są szczególnie ważne w branży, bo przyznawane są przez samych klientów, którzy w swoich ocenach kierowali się wyłącznie własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami. A to dla sieci handlowych powinien być największy zaszczyt – przekonuje Marcin Lenkiewicz.

Organizatorzy zauważają, że sieci handlowe, jak co roku, niemal od razu po otrzymaniu nagród zaczęły korzystać z tego faktu. Szeroko informowały o nim w mediach społecznościowych, a także w swoich gazetkach, jak również w kampaniach promocyjnych, generowanych specjalnie na tę okazję.

– Zdobycie nagrody w tej kategorii jest szczególnie ważnym osiągnięciem w branży. Każdego dnia zespoły w sieciach handlowych analizują tysiące danych, które ostatecznie korelują z różnego rodzaju czynnikami, m.in. z bieżącą sytuacją rynkową, sezonem w roku i zmieniającymi się preferencjami konsumentów. W dzisiejszych czasach to wyjątkowo trudne zadanie, ale też pracochłonne i niezwykle odpowiedzialne. Jednak od tego w ogromnej mierze zależy sukces rynkowy danej sieci – przekonuje dr Krzysztof Łuczak.

Ponadto w tym roku organizatorzy przyznali aż 6 specjalnych wyróżnień. – W grupie Dyskontów otrzymała je sieć ALDI za kampanię „Promocje od pierwszej sztuki”, która w wyjątkowy sposób pokazuje, że oszczędzanie nie musi być skomplikowane, a tanie kupowanie zaczyna się od oszczędności już na pierwszej sztuce produktu – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz.

W kolejnej grupie wyróżnione zostały Drogerie Natura za kampanię „Oszczędności mamy w Naturze”.

– Pozwala ona na zakup produktów wyjątkowych i niszowych polskich marek, ale też artykułów z podstawowego koszyka zakupowego. Ta kampania buduje promocyjny charakter marki w połączeniu z jej nazwą – zwraca uwagę dr Łuczak.

W grupie Dom i Ogród wyróżniono aż cztery sieci. Jedną z nich jest Pepco. – Doceniliśmy tę sieć za podążanie za potrzebami konsumentów i wykorzystanie trendów w budowaniu oferowanego asortymentu. Miliony klientów pokochały okazyjne  ceny na produkty, które są odzwierciedleniem ich aktualnych zainteresowań – wskazuje wiceprzewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.

W tej samej grupie wyróżnienie otrzymała sieć JYSK. – Jesteśmy pod szczególnym wrażeniem akcji „Przynieś własną torbę i otrzymaj 15% rabatu na wszystko, co w niej zmieścisz”. To nie tylko ciekawe działanie promocyjne, ale również proekologiczne – uważa dr Krzysztof Łuczak.

Kolejne wyróżnienie w grupie Dom i Ogród trafiło do Maxi Zoo. Uznanie organizatorów zdobyła niezwykle szeroka oferta asortymentowa w kategorii produktów dla zwierząt. – Marka nie tylko oceniana jest jako przystępna cenowo, ale spełnia też wymogi różnych grup nabywców względem składów oraz jakości produktów. Warto również wspomnieć o działaniach prospołecznych i zaangażowaniu w pomoc schroniskom – zaznacza Marcin Lenkiewicz.

I ostatnie wyróżnienie w tym segmencie dostała sieć TEDi. Dostrzeżony został szeroki wybór asortymentu non-food w wyjątkowo korzystnych cenach. Klienci doceniają łatwość i dostępność produktów dla dzieci, domu, ogrodu i zwierząt w jednym miejscu.

– Jako organizatorzy mamy nadzieję, że sieci handlowe w przyszłym roku jeszcze bardziej będą walczyć o uznanie i uwagę Polaków w tym zakresie. Konsumenci naprawdę tego oczekują, co pokazuje chociażby potencjał wytworzony przez nasz pogram – podsumowuje Marcin Lenkiewicz, wiceprzewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.