Biedronka, Stokrotka, Kaufland, Żabka, Rossmann i Action to tegoroczni zwycięzcy w kategorii „Promocja Roku” w największym w Polsce programie branżowym „BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów”. O wynikach zadecydowały głosy ponad 130 tys. shopperów, którzy łącznie wyrazili blisko 4 mln opinii na temat codziennego funkcjonowania sieci handlowych. W tej kategorii konsumenci oceniali, które sklepy oferują im najlepsze akcje rabatowe w poszczególnych segmentach. Ponadto organizatorzy przedsięwzięcia wyróżnili pod tym względem aż sześciu retailerów. Docenili ALDI, Drogerie Natura, Pepco, Maxi Zoo, sieć JYSK oraz TEDi.
„BLIX AWARDS – Wybór Konsumentów” to największy program w branży retailowej w Polsce, który od kilku lat jest organizowany przez Grupę BLIX i UCE RESEARCH. W IV już edycji wzięło udział ponad 130 tys. shopperów, którzy łącznie w kilku kategoriach wyrazili blisko 4 mln opinii na temat 93 sieci handlowych. W kategorii „Promocja Roku” Polacy wskazali, którzy retailerzy organizują najlepsze na rynku akcje promocyjne, czyli najbardziej przypadające im do gustu. Wzięli pod uwagę najczęściej wykorzystywane rabaty i najlepsze okazje pod względem ceny, jakości produktu oraz innych potrzeb konsumenckich.
– W tym roku walka w tej kategorii była wyjątkowo zacięta. Sieci handlowe komunikowały nam, że uznanie w dziedzinie promocji, w postaci nagrody lub wyróżnienia, jest dla nich szczególnie ważne, bo w czasach wysokiej inflacji muszą mocno rywalizować o klientów. Wśród laureatów innych kategorii często padały stwierdzenia, że w przyszłym roku muszą jeszcze mocniej powalczyć, żeby znaleźć się w elitarnym gronie sieci, które – wg samych konsumentów – oferują najlepsze na rynku promocje – relacjonuje Marcin Lenkiewicz, wiceprzewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.
Organizatorzy też podkreślają, że ta kategoria od początku istnienia programu jest jedną z najważniejszych. Jak wiadomo z rynkowych badań, dzisiaj już blisko 90% dorosłych Polaków przegląda gazetki bądź ma z nimi styczność, czyli szuka przecenionych produktów.
– „Promocja Roku” zawsze wzbudza największe zainteresowanie konsumentów, bo rabaty najczęściej decydują o wyborze danego sklepu. Oferując je, sieci handlowe bardzo agresywnie między sobą konkurują. Jest to widoczne szczególnie w czasach drożyzny. Klienci stają się coraz bardziej oszczędni i uważają, że sklepy powinny o nich walczyć promocjami. Polski rynek jest absolutnym ewenementem na skalę europejską pod względem ilości obniżek – zauważa dr Krzysztof Łuczak, członek kapituły programu.
Nagrody w tej kategorii rozdano w sześciu segmentach. W pierwszym formacie zwyciężyła Biedronka. – O sukcesie tej sieci absolutnie zadecydowała jej pozycja rynkowa, która od długiego już czasu jest bardzo mocna – informuje Marcin Lenkiewicz. Z kolei wśród Supermarketów wygrała sieć sklepów Stokrotka. Zwycięskim Hipermarketem okazał się Kaufland. Grupę Convenience zdominowała Żabka. Wśród Drogerii zwycięzcą jest Rossmann. Natomiast w segmencie Dom i Ogród wygrała sieć Action.
– Zwycięzcy tegorocznej edycji są mocno wyselekcjonowani z rynku, biorąc pod uwagę to, jak wielu konsumentów wzięło w tym roku udział w programie. Dlatego laureaci w tej kategorii mają niezwykle silny mandat do tego, aby wprost mówić, iż faktycznie oferują najlepsze promocje na rynku. Należy też dodać, że nagrody te są szczególnie ważne w branży, bo przyznawane są przez samych klientów, którzy w swoich ocenach kierowali się wyłącznie własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami. A to dla sieci handlowych powinien być największy zaszczyt – przekonuje Marcin Lenkiewicz.
Organizatorzy zauważają, że sieci handlowe, jak co roku, niemal od razu po otrzymaniu nagród zaczęły korzystać z tego faktu. Szeroko informowały o nim w mediach społecznościowych, a także w swoich gazetkach, jak również w kampaniach promocyjnych, generowanych specjalnie na tę okazję.
– Zdobycie nagrody w tej kategorii jest szczególnie ważnym osiągnięciem w branży. Każdego dnia zespoły w sieciach handlowych analizują tysiące danych, które ostatecznie korelują z różnego rodzaju czynnikami, m.in. z bieżącą sytuacją rynkową, sezonem w roku i zmieniającymi się preferencjami konsumentów. W dzisiejszych czasach to wyjątkowo trudne zadanie, ale też pracochłonne i niezwykle odpowiedzialne. Jednak od tego w ogromnej mierze zależy sukces rynkowy danej sieci – przekonuje dr Krzysztof Łuczak.
Ponadto w tym roku organizatorzy przyznali aż 6 specjalnych wyróżnień. – W grupie Dyskontów otrzymała je sieć ALDI za kampanię „Promocje od pierwszej sztuki”, która w wyjątkowy sposób pokazuje, że oszczędzanie nie musi być skomplikowane, a tanie kupowanie zaczyna się od oszczędności już na pierwszej sztuce produktu – wyjaśnia Marcin Lenkiewicz.
W kolejnej grupie wyróżnione zostały Drogerie Natura za kampanię „Oszczędności mamy w Naturze”.
– Pozwala ona na zakup produktów wyjątkowych i niszowych polskich marek, ale też artykułów z podstawowego koszyka zakupowego. Ta kampania buduje promocyjny charakter marki w połączeniu z jej nazwą – zwraca uwagę dr Łuczak.
W grupie Dom i Ogród wyróżniono aż cztery sieci. Jedną z nich jest Pepco. – Doceniliśmy tę sieć za podążanie za potrzebami konsumentów i wykorzystanie trendów w budowaniu oferowanego asortymentu. Miliony klientów pokochały okazyjne ceny na produkty, które są odzwierciedleniem ich aktualnych zainteresowań – wskazuje wiceprzewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.
W tej samej grupie wyróżnienie otrzymała sieć JYSK. – Jesteśmy pod szczególnym wrażeniem akcji „Przynieś własną torbę i otrzymaj 15% rabatu na wszystko, co w niej zmieścisz”. To nie tylko ciekawe działanie promocyjne, ale również proekologiczne – uważa dr Krzysztof Łuczak.
Kolejne wyróżnienie w grupie Dom i Ogród trafiło do Maxi Zoo. Uznanie organizatorów zdobyła niezwykle szeroka oferta asortymentowa w kategorii produktów dla zwierząt. – Marka nie tylko oceniana jest jako przystępna cenowo, ale spełnia też wymogi różnych grup nabywców względem składów oraz jakości produktów. Warto również wspomnieć o działaniach prospołecznych i zaangażowaniu w pomoc schroniskom – zaznacza Marcin Lenkiewicz.
I ostatnie wyróżnienie w tym segmencie dostała sieć TEDi. Dostrzeżony został szeroki wybór asortymentu non-food w wyjątkowo korzystnych cenach. Klienci doceniają łatwość i dostępność produktów dla dzieci, domu, ogrodu i zwierząt w jednym miejscu.
– Jako organizatorzy mamy nadzieję, że sieci handlowe w przyszłym roku jeszcze bardziej będą walczyć o uznanie i uwagę Polaków w tym zakresie. Konsumenci naprawdę tego oczekują, co pokazuje chociażby potencjał wytworzony przez nasz pogram – podsumowuje Marcin Lenkiewicz, wiceprzewodniczący kapituły programu BLIX AWARDS.