Pierwsze zmodernizowane wagony dla PKP Intercity wyjadą w ciągu najbliższych dni z H.Cegielski Fabryki Pojazdów Szynowych w Poznaniu. Poznańska spółka należy do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

PKP Intercity zamówiło w poznańskiej fabryce modernizację 32 wagonów. W sześciu z nich, oprócz przedziałów dla osób z niepełnosprawnościami, będą także dostępne przewijaki dla dzieci. Unowocześnione pojazdy są przystosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.

„Polska kolej dynamicznie się rozwija. W pierwszym półroczu tego roku z usług PKP Intercity skorzystało 40,4 miliona pasażerów, co stanowi absolutny rekord. Tak duża liczba pasażerów byłaby niemożliwa bez tworzenia nowych połączeń, a te z kolei wymagają nowego taboru. Nowy tabor stał się dostępny dzięki funduszom, w tym pochodzącym z Krajowego Planu Odbudowy (KPO)” – podkreślił podczas briefingu prasowego Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak.

Kontrakt z H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obejmuje modernizację 26-przedziałowych wagonów typu Z1B drugiej klasy oraz 6 wagonów przedziałowych typu Z1B PRM, przystosowanych do potrzeb osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Za kilka tygodni pierwsze z nich trafią do ruchu, jako wzmocnienie już kursujących składów. Obecnie kończy się proces homologacji wagonów.

„Ta inicjatywa, której wczesne etapy konstrukcyjne miałem przyjemność obserwować, osiągnęła obecnie fazę finalną, czego dowodem są prezentowane dziś wagony, ze świetną estetyką i wysoką jakością wykonania” – powiedział Wiceminister Aktywów Państwowych Robert Kropiwnicki. „Należy również zaznaczyć, że około 90% komponentów użytych do produkcji tych wagonów pochodzi od polskich dostawców, co stanowi znakomity wynik. Kontynuacja tego trendu jest niezwykle ważna dla zapewnienia maksymalnych korzyści polskiemu biznesowi i wspierania tradycyjnej gospodarności regionu Wielkopolski”.

Inwestycja realizowana przez spółkę z Grupy ARP jest dowodem na to, że przemysł kolejowy odbudowuje swoją pozycje w polskiej gospodarce.

„Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. wraz z FPS Cegielski z dumą prezentuje jak realizować w praktyce zastosowanie idei local content na znaczącą skalę. Jestem głęboko przekonany, że w nadchodzących latach przekroczymy kwotę 5 miliardów złotych w zakresie obrotu związanego z pracami remontowymi oraz produkcją nowego taboru” – podkreślił Prezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. Bartłomiej Babuśka. „Mamy do czynienia z wydarzeniami historycznymi – uczestniczymy obecnie w największych zamówieniach taborowych w historii Polski” – dodał Bartłomiej Babuśka.

Z chwilą odbioru wagony typu Z1B oraz Z1B PRM będą elastycznie wzmacniać pociągi o najwyższej frekwencji. Nowe wagony Z1B zostaną docelowo skierowane do obsługi połączeń na trasach:

1. Warszawa – Łódź

2. Łódź – Gdynia – Kołobrzeg

3. Warszawa – Zakopane

Pasażerowie docenią nie tylko odnowione, ergonomiczne fotele, ale także nowe udogodnienia jak: gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzację i Wi-Fi, automatyczne drzwi, wyciszone wnętrza sprzyjające komfortowej podróży.

Szczególne znaczenie dla projektu mają wagony typu Z1B PRM, w pełni dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Wyposażono je również w przewijaki dla dzieci, co odpowiada na potrzeby rodzin podróżujących koleją.

H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obecnie modernizuje i produkuje wagony dla PKP Intercity na łączną kwotę  4,9 mld zł. Jednym z najważniejszych zamówień złożonych w poznańskiej fabryce jest budowa 300 fabrycznie nowych wagonów. Pierwszymi z nich pasażerowie będą podróżowali w 2026 roku. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł. H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. obecnie modernizuje i produkuje wagony dla PKP Intercity na łączną kwotę  4,9 mld zł. Jednym z najważniejszych zamówień złożonych w poznańskiej fabryce jest budowa 300 fabrycznie nowych wagonów. Pierwszymi z nich pasażerowie będą podróżowali w 2026 roku. PKP Intercity ma zakontraktowane z polskimi producentami oraz zakładami napraw projekty taborowe o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł.


Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. to spółka ze 100-procentowym udziałem Skarbu Państwa z ponad 30-letnim doświadczeniem na polskim rynku. Wspiera rozwój polskich firm finansując inwestycje i pomagając w procesach restrukturyzacyjnych. ARP S.A. odegrała kluczową rolę w wolnorynkowej transformacji polskiej gospodarki. W najbliższych latach ma ambicje zostać jednym z liderów transformacji energetycznej. Nowa strategia ARP S.A. – „Czysty przemysł” – stawia na inwestycje w morską energię wiatrową, przemysł wodorowy i technologie kosmiczne. Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. ma aktywa w 76 spółkach, z tego w 51 z nich – pakiety większościowe (spółki te wchodzą w skład Grupy ARP). Główne branże, w których działają spółki z Grupy ARP S.A., to: stoczniowa, kolejowa, metalowa, wydobywcza, odlewnicza, opakowaniowa, tekstylna, turystyczna, modernizacji i budowy maszyn. ARP S.A. sprawuje także nadzór nad 89 spółkami z udziałem Skarbu Państwa. Jest fundatorem lub współfundatorem czterech fundacji, zarządza dwiema Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi w południowo-wschodniej Polsce (Mielec i Tarnobrzeg), jest właścicielem zespołów zamkowo-parkowych w Baranowie Sandomierskim i Krasiczynie (zarządza nimi Fundacja Pro Arte et Historia). W ramach Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju ARP S.A. współpracuje z kluczowymi polskimi instytucjami wspierającymi rozwój przedsiębiorstw oraz dostarcza pakiety rozwiązań w odpowiedzi na bieżące potrzeby i wyzwania biznesowe.