- Firma Bosch użytkuje pierwszą ciężarówkę z ogniwami paliwowymi w swoim zakładzie w Norymberdze.
- Masa ciężarówki to 44 tony, a jej zasięg na jednym tankowaniu wodoru to nawet 800 km.
- Dane z eksploatacji w warunkach rzeczywistych posłużą dalszym pracom rozwojowym.
Norymberga, 14 października 2025 r. Pierwsza ciężarówka z napędem wodorowym Bosch wspiera wewnętrzną logistykę firmy w jej zakładzie w niemieckiej Norymberdze. Pojazd jest wyposażony w moduł zasilania ogniw paliwowych Bosch (FCPM). To ważny krok na drodze do zrównoważonej logistyki oraz rozwoju gospodarki wodorowej.
Pojazd, oparty na modelu Iveco, dysponuje napędem o mocy 400 kW, z czego ponad 200 kW generuje system ogniw paliwowych Bosch. Maksymalna masa całkowita wynosi 44 tony, a maksymalny zasięg na jednym tankowaniu wodoru to 800 km. Pięć zbiorników o łącznej pojemności 70 kg wodoru pracuje pod ciśnieniem 700 bar, co umożliwia szybkie tankowanie porównywalne z pojazdami diesla.
Wykorzystanie pojazdu pozwala na ograniczenie emisji CO₂ w transporcie wewnątrzzakładowym oraz gromadzenie danych eksploatacyjnych, które pomogą w optymalizacji kolejnych generacji systemów ogniw paliwowych, takich jak Compact 190 i Compact 300. Projekt jest realizowany we współpracy z lokalnymi partnerami przemysłowymi i wpisuje się w strategię wodorową Bawarii 2.0.
Roczny przebieg pojazdu szacowany jest na około 12 000 km, głównie na trasach wewnątrzzakładowych.
„Bezproblemowa eksploatacja pojazdu potwierdza gotowość technologii ogniw paliwowych do produkcji seryjnej. Kluczowym wyzwaniem pozostaje rozwój infrastruktury wodorowej oraz zapewnienie dostępności przystępnego cenowo wodoru” – podkreśla Alexander Weichsel, kierownik zakładu Bosch w Norymberdze.
Bosch konsekwentnie realizuje strategię mobilności zeroemisyjnej i angażuje się w rozwój technologii wodorowych, które są kluczowe dla przyszłości zrównoważonego transportu.



