Pierwsza betonowa ekspresówka w północnej Polsce coraz bliżej finiszu. Prace trwają nawet 24 godziny na dobę

Na S6 w północnej Polsce trwa betonowanie. Maszyny do układania nawierzchni pracują 24 godziny na dobę, układając nawet 700 metrów dziennie nowej drogi ekspresowej.

S6 Bobrowniki-Skórowo

Na odcinku drogi ekspresowej S6 między Słupskiem a Bożym Polem powstaje wyjątkowa inwestycja – pierwsza w północnej Polsce droga ekspresowa z betonową nawierzchnią.

W tej technologi będą wykonane  dwa odcinki: od końca obwodnicy Słupska do węzłaBobrowniki (16 km) oraz dalej do węzła Skórowo (13 km), łącznie ponad 29 km nowoczesnej drogi.

Ta droga powstaje w trybie 24h

Na dwóch kilkudziesięciokilometrowych odcinkach powstającej ekspresówki zrezygnowano z tradycyjnej nawierzchni bitumicznej na rzecz betonowej. Budowa takiej drogi wymaga jednak pracy w trybie ciągłym – 24 godziny na dobę – ponieważ proces betonowania nie może zostać przerwany.

– Proces betonowania musi przebiegać bez przerw. Technologia nawierzchni betonowej wymaga stałej pracy maszyn w trybie 24-godzinnym. W ciągu doby możemy ułożyć do około 700 metrów nawierzchni, co pozwala na sprawną realizację odcinka – wyjaśnia Andrzej Dudziński, inżynier i Dyrektor Lafrentz Consulting.

Dlaczego beton?

Eksperci z Lafrentz podkreślają, że nawierzchnie betonowe charakteryzują się nawet czterokrotnie większą trwałością w porównaniu z tradycyjnymi nawierzchniami asfaltowymi. Jasna powierzchnia betonu poprawia też widoczność w nocy, co przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa.

S6 Bobrowniki-Skórowo

Przez lata funkcjonowało przekonanie, że beton jest rozwiązaniem droższym. Tymczasem analizy cyklu życia nawierzchni pokazują, że w perspektywie długoterminowej inwestycja w beton jest bardziej ekonomiczna i efektywna. Betonowa nawierzchnia nie tylko lepiej znosi obciążenia, ale również zwiększa bezpieczeństwo dzięki lepszej widoczności w warunkach nocnych.

Oprócz samej nawierzchni, inwestycja obejmuje budowę węzłów drogowych, przepustów i obiektów inżynieryjnych, dróg dojazdowych oraz infrastruktury dla pieszych i rowerzystów. Zakres prac uwzględnia również urządzenia ochrony środowiska oraz przebudowę kolidujących sieci i urządzeń infrastrukturalnych.

Jedna z kluczowych tras Pomorza

Powstający odcinek stanie się jedną z najważniejszych tras na Pomorzu, łącząc Słupsk z Trójmiastem i pełniąc istotną rolę w krajowej sieci komunikacyjnej.

– Po zakończeniu inwestycji w 2026 roku podróż między największymi miastami północnej Polski będzie krótsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa – podkreśla Dyrektor Lafrentz Consulting.

Oddanie drogi do użytku planowane jest w pierwszej połowie 2026 roku. Wartość inwestycji wynosi prawie 800 mln zł brutto.

Lafrentz to grupa ekspertów, którzy od ponad 30 lat wspierają inwestorów w realizacji projektów budowlanych, energetycznych i deweloperskich. Ich siłą jest kompleksowość – od analizy i doradztwa strategicznego, przez projektowanie, nadzór i generalne wykonawstwo, aż po wykończenia wnętrz i zarządzanie portfelem inwestycji. Współpracują zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi partnerami, łącząc lokalne know-how z międzynarodowym doświadczeniem.

Grupę Lafrentz tworzy zespół sześciu specjalistycznych działów:

  • Lafrentz Project,
  • Lafrentz Construction,
  • Lafrentz Energy,
  • Lafrentz Home,
  • Lafrentz Estate,
  • Lafrentz Consulting.