Girteka, wiodący europejski przewoźnik drogowy, bazujący na cyfryzacji usług, podpisał umowę partnerską z Chereau, największym francuskim producentem naczep chłodniczych i jednym z liderów tego rynku w Europie. Obie firmy będą teraz wspólnie pracować nad wykorzystaniem wysoko zaawansowanych rozwiązań dla zrównoważonego transportu w kontrolowanej temperaturze i redukcji śladu węglowego naczep chłodniczych.
Girteka już od wielu lat angażuje się w proces dekarbonizacji transportu drogowego i jest znana na rynku z innowacyjnego podejścia do zmniejszenia jego emisyjności poprzez m.in. cyfryzację oraz rozwój ekologicznej floty samochodów ciężarowych, w tym zakup pojazdów elektrycznych. Girteka idzie krok dalej i teraz do już stosowanych rozwiązań w zakresie zrównoważonego transportu drogowego dołącza naczepy chłodnicze. Co warto podkreślić, Girteka jest obecnie jednym z liderów rynku usług chłodniczych w Europie. Jej flota liczy blisko 8 tys. naczep chłodniczych, z zakresem temperatur od – 25°C do +25°C. Na co dzień w chłodniach stosowane są głównie agregaty napędzane silnikiem diesla lub elektryczne, a to oznacza, że ich wykorzystanie może stanowić podobny problem i przeszkodę dla rozwoju transportu niskoemisyjnego jak w przypadku samochodów ciężarowych.
Partnerstwo dla niższej emisyjności naczep chłodniczych
Umowa partnerska między Girteką a Chereau została podpisana na cztery lata. Jej celem jest wymiana wiedzy i doświadczeń, co ma przyspieszyć rozwój transportu przyszłości, wydajnego i bardziej przyjaznego dla środowiska. Girteka będzie realizować projekty związane z szerszym wykorzystaniem w naczepach chłodniczych innowacyjnych rozwiązań – próżniowego panelu izolacyjnego VIP (Vacuum Insulated Panel) oraz technologii aerodynamicznych – AeroTop i AeroFlap, które proponuje Chereau.
Technologia VIP stosowana jest w naczepach Chereau Performance. Pozwala na uzyskanie korzyści na poziomie 20% w zakresie izolacji i zużycia paliwa przez agregaty chłodnicze w transporcie długodystansowym, a także większy zasięg naczep chłodniczych z agregatami elektrycznymi zasilanych z akumulatorów. Skuteczność tego rozwiązania potwierdziły już testy przeprowadzone przez Cemafroid i Chereau we Francji. Jak pokazały testy, w transporcie długodystansowym zużycie agregatu chłodniczego jest proporcjonalne do poziomu izolacji, co pozwala na znaczące korzyści przy stosowaniu w pojazdach o wysokich parametrach izolacyjnych. Naczepa wyposażona w system szyn wzdłużnych i pionowych ATD-C uzyskała rekordowy współczynnik K wynoszący 0,27 w porównaniu do 0,37 w standardowych naczepach Chereau. Testy potwierdziły również zdolność do dłuższego utrzymania wymaganej temperatury w przypadku problemów w jednostce chłodzącej, na przykład awarii układu paliwowego, najczęstszej przyczynie zmiany temperatury. W naczepach Performance czas zmiany temperatury z 0˚ na 5˚ wynosi 12 godzin, dla porównania w tradycyjnej naczepie to 4 godziny.
Zestaw aerodynamiczny naczepy Chereau, zmniejszający zużycie energii, składa się z dwóch elementów. Pierwszy nich to AeroTop, czyli spojler dachowy o wysokości 50 mm, który zmniejsza opór aerodynamiczny i pozwala zaoszczędzić do 0,3l/100 km. Drugi to AeroFlap, zintegrowany z szablonem tylnych drzwi i uruchamiany automatycznie podczas ich otwierania lub zamykania. W przypadku silników Diesla, przy prędkości 80 km/h, połączenie tych dwóch technologii zapewnia oszczędność paliwa na poziomie 1,1l/100 km. Opracowane przez Chereau urządzenia aerodynamiczne są wykonane z aluminium i działają autonomicznie.
W ramach wspólnych prac, część nowoczesnych naczep chłodniczych produkowanych przez Chereau dla Girteki, zostanie już wyposażona w VIP i technologie aerodynamiczne, co pozwoli na porównanie zużycia paliwa i wydajności z tradycyjnymi pojazdami. Dzięki wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych, takich jak widoczność w czasie rzeczywistym (RTV) i monitorowanie wydajności floty, Girteka będzie mogła zebrać odpowiednie dane i szybko ocenić korzyści płynące z inwestycji w te rozwiązania.
– Jesteśmy bardzo dumni z partnerstwa, które pokazuje, że naczepy o wysokiej wartości są dobrym wyborem dla dużych flot poszukujących dobrego TCO*, najwyższych osiągów i rozwiązań przyjaznych dla środowiska – mówi Xavier Wilkie, dyrektor handlowy, Chereau.
– Koncentrując się na rozwiązaniach transportu chłodniczego w całej Europie, jesteśmy podekscytowani możliwościami przetestowania nowych naczep, zmniejszenia emisji wynikających z ich użytkowania i zapewnienia bardziej zrównoważonych usług transportowych dla naszych klientów – podsumowuje Simonas Bartkus, szef marketingu i komunikacji, Girteka.
*TCO – Total cost of ownership – całkowity koszt utrzymania
Grupa Girteka
Grupa Girteka to największa europejska firma transportowa oparta na aktywach, dostarczająca prawie 800 tysięcy ładunków całopojazdowych (FTL) rocznie, z ponad 9 200 ciężarówkami i 9 800 naczepami, która działa w Europie, Skandynawii i Azji. Każdego dnia dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia i zapewnić naszym klientom najwyższą niezawodność usług transportowych. Zatrudniając ponad 23 000 pełnych pasji pracowników z całego świata, wywieramy znaczący wpływ na przyszłość logistyki. Rozwijamy i dążymy do podkreślania znaczenia zrównoważonego transportu, bezpieczeństwa drogowego i wpływu na środowisko, równości oraz podnoszenia świadomości odpowiedzialności każdego z nas wobec społeczeństwa i środowiska. Wraz z naszymi partnerami i akcjonariuszami zapewniamy rentowny i zrównoważony wzrost, dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom cyfrowym, pozwalającym na dynamiczny rozwój branży i usług.
To jest nasza Odpowiedzialna Logistyka.