(Ławy – 30.10.2024) Zbliża się kluczowy termin dla przewoźników drogowych, wykonujących międzynarodowe przewozy na terenie Unii Europejskiej. Zgodnie z przepisami unijnymi, wszystkie pojazdy zarejestrowane przed 21 sierpnia 2023 r., które wykonują takie przewozy, muszą być wyposażone do końca tego roku w tachografy inteligentne drugiej generacji.
Ostateczne daty wymiany to 31 grudnia 2024 r. (dla tachografów analogowych i cyfrowych pierwszej generacji) oraz 18 sierpnia 2025 r. (dla tachografów inteligentnych pierwszej generacji). Brak nowoczesnego tachografu zgodnego z unijnymi wymaganiami grozi karami i zakazem kontynuowania przewozów międzynarodowych.
– Właściciele firm transportowych są świadomi tych wymogów, ale często, jako to bywa też z wymianą sezonową opon, czekają do ostatniej chwili. Mogą nie zdążyć, bo kolejki w serwisach już się zaczynają, a wymiana tachografu w jednym pojeździe zajmuje od 2 do 2,5 godziny. Każdy serwis ma ograniczone moce przerobowe – mówi Paweł Szurnicki, kierownik serwisu Targor-Truck.
Nie warto tracić czasu
Zwlekanie z wymianą tachografów może prowadzić do niepotrzebnych przestojów w działalności, a także może grozić mandatem. Przewoźnicy niestety czekają do ostatniej chwili, tym bardziej, że okres jesienny to okres przedświąteczny wzmożonego ruchu towarów i ciężko jest ściągnąć auto z trasy do serwisu. Warto jednak zadbać o to wcześniej, gdyż warsztaty, które wykonują wymiany tachografów, mogą być przeciążone, co oznacza dłuższy czas oczekiwania na wizytę i narażenie firmy na brak możliwości wykonywania przewozów.
– Dodatkową korzyścią z wcześniejszej wymiany jest możliwość skorzystania z przeglądów technicznych auta. Na przykład nasz serwis w ramach wymiany tachografu proponuje bezpłatne przeglądy, sprawdzenie hamulców czy podwozia, co zwiększa bezpieczeństwo pojazdu. Szczególnie jest to ważne teraz, w okresie zimowym – wyjaśnia Paweł Szurnicki z Targor-Truck.
Wybierając miejsce wymiany tachografu, warto zwrócić uwagę na autoryzację serwisu, a także jakie usługi dodatkowe oferuje, tj. przegląd hamulców, zawieszenia i ogólnego stanu technicznego pojazdu.
Co grozi za brak wymiany tachografu?
Za brak wymiany tachografu zgodnie z obowiązującymi przepisami mogą grozić poważne konsekwencje finansowe. Wysokość mandatów za brak odpowiedniego tachografu zależy od kraju, w którym przeprowadzana jest kontrola, ale mogą one sięgać nawet kilku tysięcy euro. W Polsce mandat za nieprawidłowe używanie tachografu może wynosić nawet do 10 000 zł.
Kolejną restrykcją jest zakaz kontynuowania przewozu. W przypadku kontroli drogowej, jeśli pojazd nie jest wyposażony w odpowiedni tachograf, służby mogą nakazać natychmiastowe przerwanie przewozu. To oznacza przestój i dodatkowe koszty związane z organizacją transportu zastępczego. Jeszcze dotkliwszą karą jest odebranie zezwolenia na wykonywanie przewozów. W skrajnych przypadkach, zwłaszcza przy wielokrotnym naruszaniu przepisów, przewoźnik może stracić licencję na wykonywanie międzynarodowych przewozów drogowych. Dodatkowo, w niektórych krajach, jak np. w Polsce, za niezgodności związane z tachografem kierowcy mogą również otrzymać punkty karne.
Warto pamiętać, że przepisy są rygorystycznie egzekwowane, zwłaszcza na poziomie unijnym.
Podsumowując, im szybciej zadbamy o wymianę tachografu, tym więcej zyskamy. Oprócz spełnienia wymogów prawnych, możemy uniknąć problemów z dostępnością warsztatów i skorzystać z dodatkowych przeglądów, co przełoży się na większe bezpieczeństwo i efektywność floty.
***
TARGOR-TRUCK to jeden z największych dostawców zeroemisyjnego transportu drogowego towarów w Polsce, ceniony dostawca usług transportowo-logistycznych, działający nieprzerwanie od 50 lat. Firma specjalizuje się w zeroemisyjnym transporcie drogowym towarów, który stanowi element polityki EU i zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. Od momentu wprowadzenia programu pilotażowego w 2016 roku, Targor-Truck sukcesywnie wdraża ekologiczne rozwiązania, w tym flotę nisko- i zeroemisyjnych zestawów ciężarowych. W skład floty Targor-Truck wchodzi 300 pojazdów ciężarowych własnych, z czego 150 napędzanych jest LNG i BioLNG oraz 400 pojazdów podwykonawców. Łącznie flota Targor liczy ok. 700 aut. Firma korzysta z zaawansowanych systemów zarządzania flotą oraz jest gotowa do wdrożenia e-CMR. Zasięg działalności Targor-Truck obejmuje kraje takie jak Polska, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Austria, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, kraje Beneluxu (Belgia, Holandia), Szwajcaria. Targor obsługuje różne grupy towarów i ładunków, organizując kompleksowe dostawy produktów FMCG (w tym beverage), mebli, papieru, opon, automotive, gazu LNG cysternami kriogenicznymi. Targor-Truck ma swoją siedzibę w Ławach k. Ostrołęki, a także 7 oddziałów w: Tomaszowie Maz., Wrześni, Elblągu, Krakowie, Sosnowcu, Bydgoszczy oraz jeden zagraniczny – w Niemczech. Firma zatrudnia blisko 500 osób, w tym 350 zawodowych kierowców. Targor działa w oparciu o szereg certyfikatów potwierdzających jakość świadczonych usług, takich jak ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, OHSAS 18001:2007, ISO 28000:2007 i HACCP. Posiada też własną agencję celną i certyfikat AEO. Od 2018 roku Targor-Truck angażuje się we wsparcie edukacji zawodowej w zakresie kierowca-mechanik we współpracy z ZSZ Nr 1 w Ostrołęce oraz jest założycielem Technikum Lotniczego w Nagoszewie k. Ostrowi Mazowieckiej a także innych projektów edukacyjnych związanych z branżą transportową.