(Gdynia, 22.10.2024) – Efektywność łańcuchów dostaw dla beverage najczęściej postrzegana jest w kontekście optymalizacji kosztów. To sprowadza się do ograniczania kosztów transportu lub maksymalnego wykorzystania ładowności samochodów czy kontenerów. Jednak obserwowana w ostatnich latach niestabilność globalnych łańcuchów dostaw, zwłaszcza w transporcie morskim, pokazuje, że ograniczenie się tylko do redukcji kosztów już nie wystarcza. Co jest dziś ważne dla optymalizacji łańcucha dostaw? Komentują eksperci Hillebrand Gori, globalnego dostawcy usług logistycznych dla branży beverage.
Kompleksowe podejście
Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, dla skutecznej optymalizacji łańcucha dostaw, kluczowe jest wyznaczenie celów dla każdego z jego etapów. Dotyczy to efektywności, na przykład minimalizowania kosztów transportu, zarządzania zapasami i kapitałem obrotowym, dostępności i jakości produktów, zrównoważonego rozwoju i śladu węglowego, a także odporności i elastyczności. Często mogą one ze sobą kolidować. Na przykład, skupienie na efektywności transportu może prowadzić do wzrostu zapasów lub zwiększenia śladu węglowego. Tylko kompleksowe podejście pozwala wypracować rzeczywiste korzyści dla firmy.
Różne podejście do minimalizacji kosztów
W dążeniu do większej efektywności łańcucha dostaw stosowane są różne rozwiązania. Na przykład wielu importerów win preferuje zakup pełnych kontenerów od jednego dostawcy, gdyż wiąże się to z najniższymi kosztami transportu w przeliczeniu na jednostkę/skrzynkę. Jednak z drugiej strony, jak zauważają eksperci Hillebrand Gori, prowadzi to do zwiększenia poziomu zapasów, co z kolei wymaga większego kapitału obrotowego. Są też importerzy, którzy kupują mniejsze ilości towaru od dostawców, korzystając z LCL (transport drobnicowy) lub konsolidacji ładunków. Choć zmniejsza to poziom zapasów i wymaga mniejszych nakładów finansowych, jednocześnie może zwiększyć koszty transportu.
Innym przykładem jest załadunek kontenerów. Niektórzy importerzy decydują się na transport napojów alkoholowych luzem, w kontenerze 20-stopowym. Dzięki temu można załadować maksymalną liczbę skrzynek do kontenera, bez użycia palet, co pozwala uzyskać najniższe koszty frachtu w przeliczeniu na jednostkę. Często jednak nie uwzględnia się ręcznej obsługi przy załadunku i rozładunku, które można zmniejszyć automatyzując te prace przy zastosowaniu np. arkuszy ślizgowych (slipsheets).
Optymalizacja dzięki zarządzaniu zapasami i dostępnością produktów
Dostępność produktów na półkach sklepowych ma kluczowe znaczenie dla sprzedaży, ale równie ważne jest utrzymanie odpowiedniego poziomu zapasów. Nadmierne zapasy zamrażają kapitał obrotowy i zwiększają ryzyko przeterminowania produktów. Jak podkreślają eksperci Hillebrand Gori, optymalizując łańcuch dostaw trzeba więc zwrócić uwagę na wyważenie poziomu zapasów w odniesieniu do kosztów i podaży produktów na rynku.
Utrzymanie jakości produktu w łańcuchu dostaw
Kolejnym krytycznym obszarem optymalizacji jest utrzymanie jakości ładunków, zwłaszcza tych wrażliwych na warunki transportu jak wina. Trzeba więc zdecydować, czy należy utrzymywać stałą kontrolę temperatury w całym łańcuchu dostaw, korzystając z chłodni (reeferów) lub magazynów z kontrolowaną temperaturą. Alternatywą mogą być magazyny izolowane i transport z wykorzystaniem wkładów izolacyjnych.
Optymalizacja już na etapie projektowania
Globalne zarządzanie łańcuchem dostaw jest złożonym procesem, w którym trzeba uwzględnić wiele aspektów. Wyzwania nie mogą być rozwiązywane samodzielnie, wymagają współpracy z partnerami handlowymi, klientami i dostawcami usług. Optymalizacja łańcucha dostaw rozpoczyna się od dokładnego zaprojektowania.
W pierwszej kolejności istotne jest zidentyfikowanie odpowiednich partnerów, takich jak dostawcy, którzy spełniają określone kryteria. Następnie wybór najbardziej efektywnej gałęzi transportu oraz odpowiednich środków i tras z uwzględnieniem emisji CO2, a także ustalenie alternatywnych rozwiązań transportowych, co zapewnia ciągłość operacyjną w przypadku zakłóceń. Jak zwracają uwagę eksperci Hillebrand Gori, trzeba także dokonać wyboru lokalizacji zapasów buforowych, w kraju eksportu i importu, co minimalizuje ryzyko przerw w dostawach. Projektując łańcuchy dostaw należy uwzględnić identyfikację źródeł surowców i ocenę możliwości wsparcia dostawców, w tym utrzymania zapasów, a także ustalić zasady współpracy pomiędzy importerami, producentami, klientami i dostawcami usług. Na koniec, ważne jest określenie zakresu udostępnianych informacji oraz wybór technologii wspierających te procesy.
– Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i wiedzy w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw dla beverage przygotowujemy rozwiązania, które spełniają wymagania zarówno odbiorców jak i dostawców. Podstawą jest ścisła współpraca z każdą ze stron – producentami, importerami, dystrybutorami i dostawcami usług na każdym etapie, od planowania po realizację. Nasza globalna sieć biur i magazynów, zlokalizowanych w strategicznych regionach produkcji w połączeniu z wiedzą i doświadczeniem zespołu, zapewnia pełne wsparcie, gwarantujące sprawne i efektywne funkcjonowanie operacji logistycznych – podsumowuje Olga Kołakowska, Country Manager Hillebrand Gori Poland.
Hillebrand Gori
Firma logistyczna Hillebrand powstała w 1844 roku w Mainz w Niemczech. Po ponad 180 latach działalności jest dziś wiodącym światowym operatorem logistycznym i dostawcą łańcuchów dostaw dla producentów napojów i alkoholi. Po integracji Hillebrand z Gori, a następnie dołączeniu do Deutsche Post DHL w 2022 roku, stał się obecnie częścią największego na świecie koncernu logistycznego. Firma rozwija specjalistyczne usługi logistyczne dla napojów, piwa, wina i alkoholi mocnych, pod jedną marką „Hillebrand Gori – a DHL company”. Działając wspólnie jako globalna sieć w ponad 140 krajach, Hillebrand Gori obsługuje rocznie ponad 570 tys. TEU i ponad 3 tys. szlaków handlowych. Operator zatrudnia ok. 2,8 tys. pracowników, wyspecjalizowanych w obsłudze tzw. beverage market. To jedna z nielicznych firm na świecie o takiej specjalności, oferująca najwyższej klasy usługi logistyczne (zarządzanie łańcuchem dostaw), transportowe i spedycyjne (fracht morski, lotniczy, drogowy, kolejowy) oraz celne (odprawy celne, składy celne i magazynowanie) a także narzędzia informatyczne i rozwiązania technologiczne dla klientów. Hillebrand Gori współpracuje z ok. 25 tys. klientów, zarówno największymi globalnymi producentami, jak i lokalnymi dostawcami alkoholi i napojów. W Polsce firma Hillebrand Gori Sp. z o.o. działa od 2013 r. z siedzibą w Gdyni, gdzie oprócz usług logistycznych wspiera też klientów w zdobywaniu rynków zagranicznych. Więcej na stronie: www.hillebrandgori.com