Nowa wielkoformatowa realizacja artystyczna w przestrzeni Krakowa

Praca wyłoniona w konkursie Galerii Rozproszonej „Powitanie to początek relacji” już wkrótce zagości w miejskim pejzażu Krakowa. Projekt artystyczny nawiązujący do idei spotkania i budowania relacji stanie się nowym, intrygującym akcentem w sąsiedztwie budowy WITA i dworca kolejowego.

Znamy zwycięski projekt artystyczny w konkursie Galerii Rozproszonej! Hasło przewodnie – „Powitanie to początek relacji”, miało inspirować do twórczej interpretacji gestu powitania jako pierwszego kroku do budowania więzi i relacji w przestrzeni miejskiej.

Po wnikliwej analizie oraz wielu dyskusjach jury jednogłośnie zdecydowało, że nagroda konkursowa w wysokości 10 000 złotych powędruje do Zofii Hyjek, której praca już wkrótce stanie się częścią miejskiego krajobrazu, zachęcając mieszkańców do większej otwartości, interakcji i codziennych gestów życzliwości. Gotowa realizacja zostanie zaprezentowana przy nowym miastotwórczym projekcie WITA, realizowanym przez Echo Investment i Archicom przy ulicy Wita Stwosza w dzielnicy Stare Miasto.

Projekt Zofii Hyjek zwyciężył dzięki swojej zdolności do przekazywania ważnych treści za pomocą lekkiej i starannie skomponowanej formy graficznej. Swoboda w posługiwaniu się znakami graficznymi i typografią dowodzi wysokich umiejętności artystycznych twórcy – podsumował werdykt, zasiadający w jury Marcin Czaja z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Z kolei przedstawiciele Mecenasów podkreślili:

Jesteśmy przekonani, że sztuka w przestrzeni publicznej ma ogromną moc oddziaływania, a zwycięska praca to przykład twórczości, która angażuje, skłania do refleksji i podkreśla rolę relacji międzyludzkich w miejskim ekosystemie. WITA to nie tylko nowa przestrzeń na mapie Krakowa, ale przede wszystkim miejsce, które ma łączyć, integrować i odpowiadać na potrzeby współczesnych mieszkańców miast. Zwycięski projekt doskonale wpisuje się w naszą ideę destination, zarówno w sensie urbanistycznym, jak i społecznym, podkreślając nie tylko znaczenie relacji między mieszkańcami, ale także pomiędzy przestrzenią a jej użytkownikami – mówi Rafał Mazurczak, Chief Operating Officer, Echo Investment

W Archicom równie mocno podkreślamy znaczenie przestrzeni, które sprzyjają budowaniu wspólnoty i codziennym interakcjom. Dlatego wspieramy projekty, które nie tylko wzbogacają estetykę otoczenia, ale także nadają mu głębszy wymiar społeczny. Grafika Zofii Hyjek to doskonały przykład tego, jak twórczość może wpływać na charakter i tożsamość miejskiej przestrzeni, budując jednocześnie silniejsze więzi między mieszkańcami dodaje Dawid Wrona, Chief Operating Officer w Archicom

Artystka stworzyła projekt, który jest manifestem serdeczności, otwartości i troski o relacje międzyludzkie. Jego głównym motywem jest komiks, ukazujący w prosty sposób interakcje oparte na gestach i emocjach. Kompozycja opiera się na kontrastujących barwach – czerwieni i fiolecie – symbolizujących różnorodność i harmonię. Wokół centralnej kompozycji umieszczone zostały dłonie przedstawiające litery alfabetu migowego, co nadaje projektowi dodatkowy, edukacyjny wymiar.

Projekt zwraca uwagę na znaczenie komunikacji w codziennym życiu, niezależnie od języka, jakim się posługujemy. Przypomina także o otwartości na drugiego człowieka, podkreślając, że każdy zasługuje na bycie zauważonym i wysłuchanym.

Styl artystki wyróżnia się miękkimi liniami, uproszczoną, symboliczną formą oraz ekspresyjnym uchwyceniem ruchu, tworząc dynamiczną, spójną narrację wizualną.

Komisja konkursowa doceniła również dwa inne projekty artystów – Michała Kucharskiego i Michaliny Walusiak, które znalazły się wśród zgłoszeń.

W skład komisji konkursowej weszli przedstawiciele partnerów projektu – Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, Polskiego Związku Firm Deweloperskich (PZFD) i Fundacji Tytano oraz mecenasów inicjatywy – Echo Investment i Archicom. Dzięki zaangażowaniu tych instytucji oraz różnorodności doświadczeń członków jury, wybór laureatów był efektem pogłębionej analizy, wnikliwej debaty i konfrontacji różnych perspektyw.

Konkurs był skierowany do młodych artystów i bardzo nas cieszy zarówno ilość zgłoszeń, jak i różnorodność interpretacji tematu przewodniego. Serdecznie gratulujemy autorce wyróżnionej pracy i dziękujemy wszystkim uczestnikom konkursu za niezwykle kreatywne i inspirujące projekty. Ich wysoki poziom artystyczny pokazuje ogromny potencjał artystyczny młodego pokolenia twórców – podsumowuje Anna Zemanek z Fundacji Tytano, partnera Galerii Rozproszonej.

Galeria Rozproszona to inicjatywa, która przenosi sztukę do codziennego życia, prezentując dzieła młodych artystów w nieoczywistych lokalizacjach miejskich. Dzięki współpracy z krakowską Akademią Sztuk Pięknych, Fundacją Tytano oraz Polskim Związkiem Firm Deweloperskich, projekt łączy świat sztuki i biznesu, tworząc inspirującą symbiozę. W ramach tego przedsięwzięcia deweloperzy, tacy jak Echo Investment i Archicom, udostępniają przestrzenie na terenie swoich inwestycji, umożliwiając tymczasowe ekspozycje prac młodych twórców.