Nie ma ESG bez OZE. Jakie zmiany już dziś powinni wdrażać przedsiębiorcy, by nie wypaść z biznesowego obiegu?

Wykorzystywanie OZE do pokrywania energetycznych potrzeb przedsiębiorców nie zawsze zapewni im pełną realizację strategii ESG, jednak bez OZE pełna realizacja strategii ESG nie jest w ogóle możliwa – mówi wiceprezes zarządu Reo.pl Grzegorz Tomasik. Wiele przedsiębiorstw, które dziś korzysta z zielonej energii lub też ją wytwarza, nadal jest daleko od kompleksowego podejścia do ESG i pełnego zrozumienia istoty zmiany, jaka czeka cały biznes.

W implementację standardów ESG i transformację energetyczną w perspektywie najbliższych 2-5 lat będą włączeni przedsiębiorcy niezależnie od profilu działalności i skali biznesu. To ważne, by sektor MŚP nie widział w ESG regulacji skierowanych wyłącznie do największych korporacji bądź zmian, które nadejdą w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Proces wdrażania strategii ESG należy traktować jako system naczyń połączonych – mówi Grzegorz Tomasik z Reo.pl. Oczywiście, na pierwszej linii są regulacje dotyczące największych graczy. Raporty za 2024 rok w roku kolejnym składać będą firmy zatrudniające ponad 500 pracowników i spółki giełdowe. W roku 2025 – firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Sektor MŚP – formalnie „dopiero” w 2027, ale naczynia połączone zadziałają znacznie wcześniej.

Czy to odległa przyszłość z perspektywy biznesowej? Zdecydowanie nie!

Prowadząc mały czy średni biznes, przedsiębiorca powinien mieć świadomość, że już za chwilę nie będziemy stawiać pytania: „Czy firma X chce ze mną współpracować?” tylko „Czy firma X może ze mną współpracować?” – podkreśla Grzegorz Tomasik. To wymaga zmiany myślenia o biznesie, jego wpływie na ekosystem i o tym, że nie tylko cena i „tradycyjne parametry biznesowe” się liczą. Teraz równie ważna pod kątem rozpatrywania atrakcyjności danego kontrahenta staje się jego efektywność energetyczna, korzystanie z zielonych źródeł energii, czy też inne inicjatywny podejmowane na rzecz zrównoważonego rozwoju. 

Zdaniem ekspertów Reo.pl, pierwszej w Polsce platformy handlu wyłącznie zieloną energią dla biznesu, zmiany związane z ESG to słuszny kierunek.

Jakie kroki (nawet jeśli są to small steps) może podjąć dziś przedsiębiorca z sektora MŚP, aby ta zmiana nie była zaskoczeniem?

  1. Przeprowadź niezależny audyt energetyczny wraz z oceną wpływu środowiskowego.
    • Odpowiedz na pytanie, w których obszarach Twoja firma emituje najwięcej gazów cieplarnianych, gdzie następuje zużycie największych ilości wody, generowanie odpadów etc. Zdefiniuj problem i wyzwanie.
    • Inwestuj w technologie i rozwiązania, które ograniczają emisję.
  1. Określ cele środowiskowe w swojej firmie.
    • Co jest dla Was priorytetem? Redukcja emisji CO2, zwiększenie efektywności energetycznej, a może intensyfikacja praktyk zero waste w biurze?
  1. Opracuj politykę środowiskową.
    • Projekt redukcji wpływu na środowisko i zobowiązania wobec dbałości o zrównoważony rozwój muszą stać się integralnym elementem strategii firmy.
  1. Zaangażuj w projekt pracowników – to oni tworzą każdy biznes!
  2. Inwestuj w OZE.
    • To może być Twój projekt długoterminowy, ale włączenie energii z odnawialnych źródeł do bilansu firmy sprawia, że stajesz się częścią zielonej transformacji energetycznej. To kwintesencja wdrażania strategii ESG.
    • Sprawdzaj, czy masz do czynienia w 100% z zieloną energią, a nie energią „pokolorowaną certyfikatami”.
  1. Uważnie dobieraj partnerów.
    • Dbaj o reputację firmy działającej na rzecz zrównoważonego rozwoju.
    • Nie wybieraj kontrahentów o odmiennym podejściu do kwestii środowiskowych.
  1. Raportuj.
    • Small steps to m.in. tworzenie cząstkowych raportów z postępów wdrożeń.
    • Dzięki nim trzymasz rękę na pulsie, a raportowanie niefinansowe przestaje mieć tajemnice.

Dzięki wdrożeniu m.in. tych zasad, przedsiębiorcy – szczególnie ci z sektora MŚP, mogą z większą pewnością i spokojem podejść do tematu ESG (rozpatrujemy w tym materiale obszar „E-environmental”). Zmiany nieuniknione, ale potrzebne, chroniące zasoby naturalne – to proces, który nie wydarzy się w miesiąc. Właśnie dlatego do tematu warto podejść z odpowiednim wyprzedzeniem i już teraz zadbać o swoje interesy tak, by zbudować przewagę konkurencyjną. Wdrożenie strategii ESG w najbliższych latach z pewnością będzie mieć na nią bardzo duży wpływ. 

***

Minimum formalności i 100% pewności? Są rozwiązania.

Na Reo.pl to Operator Platformy bierze na siebie wszelkie formalności związane z obrotem energią. Sprzedającym i kupującym pozostaje de facto wybór najkorzystniejszych dla siebie opcji dotyczących ilości energii, źródła jej pochodzenia i czasu trwania kontraktu. W myśl wskazań Urzędu Regulacji Energetyki, który zachęca do uważnego i świadomego wyboru zawsze przypominamy, że na naszej Platformie sprzedawana i kupowana energia pochodzi wyłącznie z certyfikowanych, w 100% zielonych źródeł. Jest to ważny punkt szczególnie dla firm, które budują swoją strategię ESG i w zakresie źródeł energii nie chcą iść na żadne kompromisy.

Wytwórcy zielonej energii na Reo.pl mogą sprzedać ją bezpośrednio po atrakcyjnych cenach rynkowych, a w pełni zautomatyzowany proces rozliczania transakcji za pośrednictwem platformy daje każdemu przedsiębiorcy oszczędność czasu, wygodę i pewność działania zgodnie z obowiązującymi procedurami.

Więcej szczegółów:

https://reo.pl/pl/dla-wytworcow

https://reo.pl/pl/dla-odbiorcow

Reo.pl

Pierwsza w Polsce platforma handlu wyłącznie zieloną energią skierowana do klientów biznesowych. Debiut rynkowy – maj 2022 r. Do końca 2022 roku reo.pl zaufało ponad 100 przedstawicieli biznesu. Format działania platformy wpływa na coraz większe zainteresowanie polskich przedsiębiorców tą formą zaopatrzenia w zieloną energię. Głównie za sprawą atrakcyjnych ofert i przejrzystych zasad działania. W serwisie spotykają się bowiem wytwórcy wyłącznie zielonej, certyfikowanej energii elektrycznej, pochodzącej w 100% z OZE (z wiatru, słońca, biomasy czy wody) z odbiorcami tejże energii. Oferty kupna i sprzedaży określone są w prosty i czytelny sposób. Co ważne, użytkownicy reo.pl mają wsparcie operatora platformy, który bierze na siebie obowiązki formalne i organizacyjne wiążące się z zakupem lub sprzedażą energii, w tym zmianą sprzedawcy i bilansowaniem kontraktu.