Medialna wycena liderów biznesu – ranking Instytutu Przywództwa

Zygmunt Solorz-Żak, Rafał Brzoska i Sebastian Kulczyk to liderzy biznesu, których obecność w mediach internetowych w 2024 roku była oceniana najwyżej – wynika z analizy Instytutu Przywództwa. Publikacje z udziałem Zygmunta Solorza-Żaka osiągnęły wartość 10,43 mln zł, Rafała Brzoski – 8,67 mln zł, a Sebastiana Kulczyka – 4,16 mln zł.

Na co dzień zarządzają biznesami wartymi miliony, ale też pojawiają się mediach, budując rozpoznawalne marki osobiste. Instytut Przywództwa sprawdził, kto z polskich przedstawicieli biznesu jest najcenniejszy pod kątem obecności w doniesieniach na portalach internetowych. Do analizy wykorzystano wskaźnik ekwiwalentu reklamowego, czyli wartość w złotówkach, która określa, ile należałoby zapłacić za dany artykuł z udziałem przedstawiciela biznesu, gdyby był reklamą.

Na szczycie rankingu znalazł się Zygmunt Solorz-Żak z imponującym wynikiem ekwiwalentu reklamowego wynoszącym 10,43 mln zł. Wprawdzie jego aktywność biznesowa od lat przyciąga uwagę opinii publicznej, to jednak w zeszłym roku media interesowały się przede wszystkim sprawami sukcesji prowadzonych przez niego biznesów. Kolejne miejsca zajmują Rafał Brzoska, twórca InPost (8,67 mln zł) oraz inwestor Sebastian Kulczyk (4,16 mln zł).

Łączna wartość medialna publikacji z udziałem pierwszej trójki przekroczyła kwotę 20 mln zł, co podkreśla istotną rolę liderów w polskim krajobrazie biznesowym i medialnym. Wysokie wyniki pokazują wpływ i zdolność biznesmenów do budowania rozpoznawalności w przestrzeni publicznej – komentuje wyniki rankingu Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.

Różnorodność przedstawicieli biznesu w rankingu

W zestawieniu znaleźli się znani przedsiębiorcy reprezentujący różne branże, a wśród nich Dominika Kulczyk (publikacje o wartości 2,66 mln zł), Zbigniew Jakubas (2,49 mln zł) czy Józef Wojciechowski (2,22 mln z). Powyższe wyniki wskazują na wpływ medialny liderów polskiego biznesu.

To zestawienie pokazuje, jak liderzy biznesu o różnym profilu budują swój wpływ medialny. Dominika Kulczyk, kojarzona z inwestycjami i działalnością filantropijną, Zbigniew Jakubas, działający w przemyśle i finansach, oraz Józef Wojciechowski, związany z rynkiem nieruchomości, reprezentują różne sposoby oddziaływania na opinię publiczną. Ich obecność w mediach może wynikać zarówno z aktywności biznesowej, jak i z podejmowanych inicjatyw społecznych czy inwestycji. Ciekawym aspektem jest też to, że niektórzy liderzy budują swój wizerunek poprzez aktywność medialną, podczas gdy inni, mimo unikania rozgłosu, i tak przyciągają uwagę opinii publicznej – tłumaczy Piotr Gąsiorowski.

Czy bycie „na świeczniku” pomaga w budowaniu firmy?

Medialność w świecie biznesu często kojarzy się z udzielaniem wywiadów oraz aktywnością w mediach społecznościowych czy debatach. Przypadek Tomasza Biernackiego, twórcy sieci Dino, świadczy jednak o tym, że swój wpływ na świat biznesu można budować również w sposób bardziej dyskretny.

Mimo że Biernacki konsekwentnie unika rozgłosu i nie pojawia się publicznie, jego firma osiągnęła jeden z największych sukcesów na polskim rynku spożywczym. Media regularnie analizują rozwój sieci Dino, co sprawia, że nawet niechęć jej założyciela do obecności w mediach nie ogranicza zainteresowania rozwijaną marką.

To zjawisko podkreśla, że obecność w mediach – choć nie zawsze zamierzona – może wzmacniać pozycję rynkową firmy i jej właściciela. W przypadku Biernackiego, to same wyniki biznesowe oraz strategia ekspansji sprawiają, że jego nazwisko i marka Dino pozostają w centrum uwagi opinii publicznej – podsumowuje ekspert.


Wycena medialna obecności liderów biznesu na portalach internetowych w 2024 r.
(na podstawie wartości ekwiwalentu reklamowego)

LP

Imię i nazwisko

Wartość ekwiwalentu reklamowego w mln zł

1.

Zygmunt Solorz-Żak

10,43

2.

Rafał Brzoska

8,67

3.

Sebastian Kulczyk

4,16

4.

Dominika Kulczyk

2,66

5.

Zbigniew Jakubas

2,49

6.

Józef Wojciechowski

2,22

7.

Sobiesław  Zasada

1,94

8.

Rafał Sonik

1,92

9.

Marian Owerko

1,9

10.

Michał Sołowow

1,54

11.

Tomasz Biernacki

1,48

12.

Ryszard Florek

1,41

13.

Krzysztof Domarecki

1,28

14.

Dariusz Miłek

1,21

15.

Paweł Marchewka

1,06

16.

Grażyna Kulczyk

1,01

17.

Jerzy Starak

0,884

18.

Zbigniew Juroszek

0,748

19.

Krzysztof Pawiński

0,633

20.

Antoni Ptak

0,508

21.

Adam Góral

0,376

22.

Marcin Iwiński

0,255

23.

Piotr Voelkel

0,248

24.

Jan Kolański

0,22


Fundacja Arrow – Instytut Przywództwa   www.instytutprzywodztwa.org.pl