Lotniska przed klimatycznym sprawdzianem. Modernizacja HVAC staje się koniecznością

Rosnące wymagania środowiskowe i presja na zwiększenie efektywności operacyjnej zmieniają sposób, w jaki lotniska projektują i zarządzają systemami HVAC. Od inteligentnych układów automatyki i optymalizacji zużycia energii po nowoczesne koncepcje wentylacji parkingów – infrastruktura techniczna portów lotniczych musi dziś sprostać zarówno regulacjom, jak i rosnącym oczekiwaniom pasażerów.

Z tego tekstu dowiesz się, że:

  • Lotniska stają przed klimatycznym sprawdzianem, a modernizacja systemów HVAC staje się koniecznością ze względu na rosnące wymagania środowiskowe i presję na efektywność operacyjną.
  • Automatyzacja i inteligentne systemy zarządzania energią umożliwiają monitoring i kontrolę kluczowych instalacji w czasie rzeczywistym.
  • Parkingowe systemy wentylacji są jednym z największych wyzwań HVAC ma lotniskach.
  • Regulacje stają się motorem zmian, wymuszając stosowanie energooszczędnych technologii i nowych praktyk środowiskowych na lotniskach.

– Coraz więcej na świecie mówi się o konieczności modernizacji lotnisk, gdzie systemy HVAC mają być bardziej energooszczędne nie tylko poprzez zastosowanie specjalnego oświetlenia, ale i cyfrowych rozwiązania poprawiających efektywność operacyjną

– przekonuje Marcin Kosieniak, specjalista MEP oraz współwłaściciel biura projektowego PM Projekt.

Marcin Kosieniak, fot. materiały prasowe

Inteligentne systemy zarządzania energią

Lotniska na całym świecie wdrażają zaawansowane rozwiązania automatyzacji. Systemy automatyki budynkowej odgrywają kluczową rolę w zarządzaniu zużyciem energii w różnych operacjach lotniskowych.

– Poprzez integrację systemów kontroli lotniska mogą monitorować wentylację, klimatyzację, ogrzewania, oświetlenie i inne krytyczne systemy w czasie rzeczywistym

– mówi Kosieniak.

Parkingi lotniskowe: innowacje w wentylacji

–Co ciekawe, to często parkingi lotniskowe stanowią szczególne wyzwanie dla systemów HVAC. Nowa koncepcja wentylacji dla garaży obniża wymaganą wysokość parkingu, co przekłada się na większą liczbę miejsc parkingowych, ale wymaga przemyślanych i dobrze zaplanowanych systemów rozmieszczania wentylatorów nawiewnych i wywiewnych. Ich odpowiednie ulokowanie w strefie parkingowej pozwala kontrolować dystrybucję powietrza –wyjaśnia Kosieniak.

–I tak przykładowo na parkingu na lotnisku w Katowicach-Pyrzowicach zastosowaliśmy układy wentylatorowe o wysokiej sprawności energetycznej pracujących w powiązaniu z systemami bieżącej kontroli stężenia zanieczyszczeń w strefie –dopowiada.

Najlepsze praktyki w zakresie zrównoważonego rozwoju

Coraz częściej widać także dążenie lotnisk do szerokiego stosowania rozwiązań energooszczędnych.

Lotnisko Indianapolis International posiada jedną z największych na świecie farm słonecznych zlokalizowanych na lotnisku, generującą rocznie 20 MW energii – wystarczająco, aby zasilić tysiące domów. Lotnisko w Sydney jest na dobrej drodze do osiągnięcia certyfikacji neutralności węglowej. Najważniejsze inicjatywy obejmują umowę zakupu energii (PPA) na 100 proc. odnawialną energię elektryczną, wdrożenie programu efektywności energetycznej i opracowanie strategii zakupu offsetów węglowych.

Z kolei szwedzkie lotnisko Swedavia wdrożyła rozwiązanie mierzące liczbę osób w strefie lotniska, w zależności od czego dostosowuje system klimatyzacji. Zmniejszyło to zużycie wentylatorów klimatyzacji o 30 proc., a powietrze jest bardziej odpowiednie dla pasażerów.

– Przykłady takich rozwiązań pokazują, że to regulacje wymuszają najlepsze praktyki na rynku zmniejszające wpływ branży na środowisko, a systemy ogrzewania, klimatyzacji i chłodzenia muszą dopasować się zarówno do potrzeb wymuszonych przez prawo, konkretną przestrzeń i potrzeby pasażerów

– dopowiada Kosieniak.

– Warto zauważyć, że transformacja sektora HVAC na lotniskach to nie tylko kwestia technologii, ale przede wszystkim zmiany mentalności – od reaktywnego utrzymania do proaktywnego zarządzania, od izolowanych systemów do zintegrowanych ekosystemów energetycznych

– podsumowuje.

Marcin Kosieniak – specjalista MEP, biegły sądowy, ekspert specjalizujący się w prowadzeniu projektów w Polsce i za granicą, w tym wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań projektowych. Współwłaściciel bydgoskiego biura projektowego PM Projekt, które w tym roku odpowiada za projekt modernizacji Muzeum Archeologicznego w Gdańsku oraz projekty nowo budowanych muzeów – we Wrocławiu i Poznaniu. Jako biegły sądowy wydaje opinie w zakresie instalacji sanitarnych.