Spędzanie czasu z rodziną wciąż jest dla nas na pierwszym miejscu, jednak coraz więcej osób wybiera w wolnym czasie samotny relaks, podróże i zwyczajne „nicnierobienie”. Nowe dane z raportu Human Answer Institute i Zymetrii pokazują, jak zmienia się styl życia Polaków i stosunek do spędzania wolnego czasu – nie tylko przed majówką.
Rodzina, książka i podróże – hierarchia się zmienia
Spędzanie czasu z rodziną nadal znajduje się na szczycie rankingu ulubionych form spędzania wolnego czasu (28%), jednak jego popularność spadła o 3 punkty procentowe względem ubiegłego roku. Na znaczeniu zyskują inne czynności. 17% badanych najchętniej wybiera leżenie pod kocem i czytanie książek, a 13% podróże po świecie, poznawanie innych kultur, zwyczajów i kuchni. Rosnącą popularnością cieszy się przy tym aktywność fizyczna (13%, wzrost o 2 pp.). Spadek popularności w 2025 r. zanotowało oglądanie w spokoju ulubionych mediów społecznościowych (spadek o 2 pp. do 8%). Największą dynamikę wzrostu ma jednak zupełne „nicnierobienie” – wskazywane przez 8% respondentów (wzrost o 3 pp.).
Tradycyjną formą spędzania majówki przez Polaków było wspólne spędzanie czasu – z rodziną, przyjaciółmi, znajomymi – przy grillu i piwie, na festynach czy aktywności turystycznej. Jednak z badań wynika, że pojawia się przepracowanie i przemęczenie, które skutkuje chęcią spędzania czasu bez jakiejkolwiek aktywności – komentuje Jan Ołdakowski, współzałożyciel Human Answer Institute.
Z raportu wynika również, że chcący mieć dużo pieniędzy znacznie częściej wybierają oglądanie w spokoju ulubionych mediów społecznościowych i czas z przyjaciółmi, a rzadziej wskazują na czas z rodziną. Osoby ceniące sobie posiadanie czasu, a nie pieniędzy, częściej wskazują na naukę języków. Miłośnicy radości życia chętniej wybiorą podróże, poznawanie nowych kultur i czas z rodziną.
Na podróżowanie częściej wskazali też respondenci, którzy deklarują, że rzadko czują się szczęśliwe, a ci, którzy często czują się szczęśliwi, typowali leżenie i czytanie książek oraz czas z rodziną.
Majówka jako soczewka potrzeb społecznych
Jak podkreślają autorzy raportu, majówka to nie tylko przedłużony weekend, ale soczewka, przez którą widać szersze potrzeby i nastroje społeczne – zarówno emocjonalne, jak i kulturowe.
Czas wolny to dziś nie tylko przywilej, ale też waluta. To, na co go poświęcamy, pokazuje naszą kondycję psychiczną i emocjonalną, ale też wartości, którymi się kierujemy. Sposób, w jaki odpoczywamy, świadczy o nas. Coraz częściej widzimy potrzebę wyciszenia, autonomii i oderwania się od świata, który nieustannie wymaga aktywności. „Nicnierobienie” przestaje być oznaką lenistwa – to świadoma forma troski o siebie, czasem wręcz swoisty akt samoobrony. Dane udowadniają przy tym, że potrzebujemy dziś nie tylko odpoczynku, ale nowej jakości relacji – z bliskimi, ze światem, z samym sobą. I to jest wyzwanie nie tylko dla jednostek, ale też dla instytucji, pracodawców i twórców przestrzeni publicznej – komentuje Katarzyna Życińska, współzałożycielka Human Answer Institute.
Z raportu wyłania się obraz społeczeństwa, które – choć wciąż aktywne i zaangażowane – coraz częściej potrzebuje zatrzymania, przestrzeni dla siebie i odpoczynku od nadmiaru bodźców. Tradycja i rodzina są wciąż ważne, ale ulegają ewolucji. Widoczna jest rosnąca potrzeba indywidualnego relaksu, rozwoju i dbałości o własne samopoczucie. Równolegle ważna jest też otwartość na nowe doświadczenia i świadomość zdrowego stylu życia. Wart odnotowania jest też zmęczenie i mniejsze zainteresowanie mediami społecznościowymi oraz akceptacja „nicnierobienia”. Styl życia Polaków staje się lustrem naszych emocji, wartości i codziennych napięć – a sposób, w jaki odpoczywamy, mówi dziś więcej niż kiedykolwiek wcześniej.
O Human Answer Institute
Human Answer Institute to interdyscyplinarny info tank zajmujący się analizą złożonych zjawisk społecznych, gospodarczych, politycznych i kulturowych. Powstał z potrzeby lepszego rozumienia mechanizmów, które kształtują rzeczywistość. HAI dostarcza wiedzy, narzędzi i argumentów do prowadzenia merytorycznej debaty publicznej, opartych na badaniach, danych i analizach. Zespół ekspertów Instytutu łączy różnorodne perspektywy i doświadczenia, aby pokazywać, co stoi za najważniejszymi wyzwaniami naszych czasów.
Więcej informacji znajduje się na: https://humananswerinstitute.pl/