Mercure Kraków Stare Miasto został Partnerem Głównym 82. Konkursu i Wystawy Szopek Krakowskich. To wyjątkowa okazja, aby poczuć ducha świąt i zanurzyć się w bogatej tradycji miasta, którą celebruje krakowski hotel.
Już 5 grudnia Rynek Główny w Krakowie po raz kolejny zapełni się pracami uzdolnionych szopkarzy prezentowanych przy pomniku Adama Mickiewicza, kontynuując wieloletnią lokalną tradycję. Mercure Kraków Stare Miasto, niezmiennie zaangażowany w promocję regionalnej kultury Krakowa, dołączył do grona tegorocznych partnerów konkursu. Co roku w sezonie zimowym goście hotelu mogą podziwiać pieczołowicie wykonaną szopkę w lobby hotelu, która zaprasza każdego do poczucia świątecznego, krakowskiego klimatu. Nie inaczej i w tym roku – oryginalna szopka, autorstwa Zbigniewa Zymana będzie witać gości już od 29 listopada.
Zgodnie z filozofią marki Mercure, naszą aspiracją jest przybliżanie gościom lokalnej tradycji i kultury. Chcemy, aby Mercure Kraków Stare Miasto uczestniczył w budowaniu świadomości naszych gości na temat miasta, które odwiedzają. Z jednej strony, do bogatej historii Krakowa nawiązujemy w wystroju wnętrz, z drugiej zaś pragniemy przekazywać kompletne i autentyczne doświadczenie regionu, wraz z kultywowanymi od lat obyczajami – przypomina Tomasz Schweda, Dyrektor Generalny Multi Site dla hoteli Mercure Kraków Stare Miasto i TRIBE Krakow Old Town. – Tradycyjna szopka krakowska jest elementem lokalnej tożsamości, a jednocześnie zjawiskiem wyjątkowym w skali światowej, dającym możliwość współuczestniczenia w wyjątkowym dziedzictwie kulturowym Krakowa. Szopka, która prezentowana jest w naszym hotelu dzięki współpracy z Muzeum Krakowa zdobyła w 2015 roku pierwsze miejsce w konkursie na najpiękniejszą krakowską szopkę – dodaje.
Nieodłączny element świąt po krakowsku
Nie byłoby Świąt, bez tradycji szopki krakowskiej. Pierwszy konkurs na najpiękniejszą szopkę krakowską został zorganizowany 21 grudnia 1937 roku z inicjatywy dr Jerzego Dobrzyckiego. Wybuch II wojny światowej przerwał organizację konkursów na 6 lat. Wznowiono je w 1945 roku, a od 1946 tradycję kontynuuje Muzeum Historyczne Miasta Krakowa.
Celem konkursu jest zachowanie i rozwijanie szopkarskich tradycji miasta, które stały się światowym fenomenem o międzynarodowej renomie i popularności. To smukła, wielopoziomowa, wieżowa, bogato zdobiona budowla, skonstruowana z lekkich materiałów, która charakteryzuje się nagromadzeniem fantazyjnie przetworzonych i połączonych ze sobą zminiaturyzowanych elementów zabytkowej architektury Krakowa.
W tym roku, 5 grudnia szopkarze przyniosą swoje prace na Rynek Główny i ustawią je na stopniach pomnika Adama Mickiewicza, gdzie można je będzie podziwiać od godziny 10.00 do 12.00. Po hejnale krakowskim korowód szopek wyruszy wokół Rynku i prowadzony przez kapelę ludową z Bronowic, dojdzie do sceny, na której szopki zostaną uroczyście zaprezentowane.
Następnie twórcy przyniosą swoje dzieła do Pałacu Krzysztofory, gdzie oceni je jury, składające się m.in. z historyków, etnografów, historyków sztuki, architektów i plastyków. Ogłoszenie laureatów konkursu nastąpi 8 grudnia o godzinie 14.00 w Sali Miedzianej Pałacu Krzysztofory. Jak każe tradycja, szopki będą pokazywane publiczności od 9 grudnia 2024 r. do 2 marca 2025 r. na wystawie pokonkursowej w Pałacu Krzysztofory na Rynku Głównym, zlokalizowanym 8 minut spacerem od Mercure Kraków Stare Miasto.
Szopka krakowska, jako poemat koloru i światła, jest zjawiskiem wyjątkowym. Bajkowe połączenie architektonicznych detali, których pierwowzorem są krakowskie zabytki, budzi powszechny podziw i zachwyt. Konkurs na najpiękniejszą szopkę sprawił, że budowla ta jest coraz bogatsza, bardziej wysmakowana, precyzyjna, zaś niezmiennie – piękna. Kim są twórcy tych dzieł? Wykształconymi profesjonalistami? Nie. Są amatorami. Szopki budują, by wyrazić swój zachwyt nad zabytkami Krakowa i swoją miłość do tego miasta. Jestem ogromnie szczęśliwy, że tak piękna i ikoniczna tradycja naszego miasta jest już od kilku lat kultywowana i pielęgnowana przez naszego partnera – Hotel Mercure Kraków Stare Miasto, który w tym roku otrzymał tytuł Partnera Głównego wydarzenia – mówi dr Michał Niezabitowski, Dyrektor Muzeum Krakowa.
Wyjątkowość zjawiska podkreśla fakt wpisania go w 2014 roku na listę krajowego niematerialnego dziedzictwa kulturowego oraz w roku 2018 – jako pierwsze zjawisko z Polski – na listę reprezentatywną niematerialnego dziedzictwa kulturowego ludzkości UNESCO.
To także krakowski jarmark
Jeden z najpiękniejszych jarmarków świątecznych w Polsce, Jarmark Bożonarodzeniowy w Krakowie, podobnie jak ekspozycja szopki w hotelowym lobby, rozpocznie się 29 listopada i potrwa aż do Nowego Roku. Nie zabraknie na nim ręcznie wykonanych ozdób choinkowych, wyrobów ceramicznych oraz biżuterii. Będzie też można posmakować pieczonych kasztanów, prażonych orzechów, pierników czy małopolskiego oscypka na gorąco.
Coraz bliżej świąt
6 grudnia na Rynku Głównym rozpocznie się z kolei uroczyste wydarzenie, podczas którego zostaną zapalone światełka na największej choince w mieście. Jej blask wraz ze światłami świątecznych dekoracji miasta, które inspirowane będą ikonografią arrasów ze zbiorów Zamku Królewskiego na Wawelu, wspólnie rozświetlą urokliwe Stare Miasto.
Projekt iluminacji będzie utrzymany w barwach złota i srebra, nawiązując do kolorów nici, którymi tkano historyczne arrasy. Ciekawostką będą także świetlne elementy architektoniczne, które będą zainspirowane wawelskim dziedzińcem z krużgankami arkadowymi.
W znajdującym się zaledwie 8 minut piechotą od Rynku Głównego Mercure Kraków Stare Miasto atmosferę krakowskich świat zapewni nie tylko ikoniczna szopka, ale też kolorystyka dekoracji hotelowych w barwach złota i srebra, a także 4-metrowa choinka, która rozświetli hotelowe foyer.
Dopełnieniem doświadczenia małopolskich świąt będą tradycyjne, sezonowe dania regionalne w hotelowej restauracji Winestone. Specjalne menu świąteczne przygotowane przez Szefa Kuchni Macieja Plutę będzie dostępne w hotelowej restauracji Winestone od 6 do 26 grudnia, w godz. od 12.00 do 23.00.
Hotel Mercure Kraków Stare Miasto to coś więcej niż miejsce inspirowane regionem. To kompletne doświadczenie, dzięki któremu goście mogą rozsmakować się w autentycznej, regionalnej kuchni, poznać lokalne dziedzictwo i tradycje, a także odkryć miasto od prawdziwej strony. Poprzez projekt Discover Local by Mercure hotel ukazuje powiązania marki Mercure z lokalnością i angażuje gości do pełniejszego odkrywania tego, co najlepsze w regionie.
Odkrywaj lokalność z Mercure
Marka Mercure to gwarancja wyjątkowych i niezapomnianych doświadczeń z pobytu w hotelu. Każdy obiekt cechuje się nie tylko niepowtarzalnym stylem, ale także klimatem inspirowanym lokalnym otoczeniem i kulturą. Wszystko to sprawia, że za każdym razem wizyta w hotelach Mercure jest niezwykła. Regionalne akcenty, lokalna kuchnia oraz tradycja budują świadomość gości o miejscu, które odwiedzają.
Świąteczne jarmarki to nie tylko atrakcja Krakowa. W miastach takich jak Wrocław, Poznań, Gdańsk czy za granicą w Budapeszcie, Tallinnie czy Bukareszcie również można poczuć magię świąt i odkrywać lokalne tradycje. Hotele Mercure w tych lokalizacjach są idealnym punktem wyjścia do zanurzenia się w tej wyjątkowej atmosferze.
xxx
ACCOR
Accor to wiodąca na świecie grupa hotelarska oferująca usługi w ponad 110 krajach w 5 600 obiektach, 10 000 lokalach gastronomicznych, ośrodkach wellness i elastycznych miejscach pracy. Grupa posiada jeden z najbardziej zróżnicowanych ekosystemów hotelarskich w branży, obejmujący ponad 45 marek hotelowych, od luksusowych po ekonomiczne, a także Lifestyle wraz z Ennismore. Accor jest zaangażowany w podejmowanie pozytywnych działań w zakresie etyki i uczciwości biznesowej, odpowiedzialnej turystyki, zrównoważonego rozwoju, działań na rzecz społeczności lokalnej oraz różnorodności i integracji. Założona w 1967 roku spółka Accor SA ma siedzibę we Francji i jest notowana na giełdzie Euronext w Paryżu (kod ISIN: FR0000120404) oraz na rynku pozagiełdowym (Ticker: ACCYY) w Stanach Zjednoczonych. Więcej informacji można znaleźć na stronie www.group.accor.com lub śledząc na Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram i TikTok.