KLM wzywa do utworzenia krajowego funduszu SAF

Warszawa, 16.12.2025 r. – Holenderskie Linie Lotnicze KLM zaapelowały do rządu Niderlandów o inwestycję w krajowy fundusz zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF). Stworzenie funduszu, umożliwiłoby przyspieszenie produkcji alternatywnych paliw lotniczych i poprawę ich dostępności dzięki bardziej przystępnym cenom, co jest niezbędne do zrównoważonego rozwoju sektora lotniczego.

W ten sposób narodowy przewoźnik Holandii wyraził poparcie dla wydanego w ostatnich dniach strategicznego raportu dotyczącego rozwoju i skalowania produkcji SAF (tzw. Raportu Wenninka). Raport został opracowany na zlecenie rządu Niderlandów, wzywając rząd i decydentów do przyjęcia bardziej aktywnej roli i do współpracy z przemysłem. KLM wierzy, że dzięki temu cel wyznaczony na 2030 rok, w postaci 14-procentowej domieszki SAF w paliwie lotniczym, będzie realnie osiągalny.

KLM w pełni popiera wnioski zawarte w raporcie dotyczące kluczowego znaczenia lotnictwa dla zapewnienia dobrobytu i utrzymania innowacyjnego ekosystemu Holandii. Linia podkreśla kluczowe znaczenie lotnictwa i portu lotniczego Schiphol dla krajowej gospodarki. Łączność ze światem umożliwia handel i międzynarodową konkurencyjność Niderlandów, a branża zapewnia miejsca pracy. Dlatego ważne jest, aby rząd i linie wspólnie inwestowały w sektor lotniczy – odporny na przyszłe wyzwania, zamiast go ograniczać poprzez dodatkowe opłaty i podatki, co osłabia konkurencyjność Holandii i globalną łączność, od której zależy dobrobyt obu stron.

KLM inwestuje znaczne środki w czystszą, cichszą i bardziej paliwooszczędną działalność. Oprócz wymiany floty, obecnie jednym z najskuteczniejszych sposobów ograniczenia emisji CO w lotnictwie jest stosowanie paliw alternatywnych (SAF). W porównaniu z tradycyjnym paliwem kopalnym, SAF pozwala obniżyć emisję o co najmniej 65 procent w całym cyklu.

Każdego roku KLM stosuje wyższą domieszkę SAF niż wymagają tego przepisy unijne. Co więcej, przewoźnik zawarł długoterminową umowę na odbiór paliwa, aby wesprzeć budowę pierwszej w Holandii fabryki produkującej SAF, która powstaje w Delfzijl.

Jednak aby osiągnąć ambitny cel, jakim jest 14-procentowa domieszka SAF, która będzie obowiązywać w Holandii w 2030 roku, paliwa alternatywne muszą stać się szeroko dostępne i przystępne cenowo. Podobnie jak w przypadku energii wiatrowej i słonecznej, inwestycje rządowe mogą mieć realny wpływ i zapewnić przyszłość zrównoważonemu lotnictwu.

„Lotnictwo ma kluczowe znaczenie dla przyszłego dobrobytu Holandii. Aby branża mogła utrzymać swoją pozycję i przyspieszyć wysiłki na rzecz zrównoważonego rozwoju, rząd musi w nią inwestować, zamiast wprowadzać dodatkowe opłaty. Krajowy fundusz SAF umożliwiłby rządowi i lotnictwu współpracę przy wprowadzania koniecznych zmian. KLM już inwestuje w paliwa alternatywne, ale tylko dzięki aktywnej roli rządu możemy osiągnąć niezbędną skalę i przystępność cenową. Nadszedł czas, aby Holandia stała się liderem w dziedzinie zrównoważonego lotnictwa.” – powiedziała Marjan Rintel – Dyrektor Generalna KLM

Krajowy fundusz SAF – aby torować drogę dla „SAF Made in Holland”

Utworzenie wspomnianego funduszu jest zgodne z europejskimi wysiłkami na rzecz przyspieszenia transformacji energetycznej i przejścia na paliwa zrównoważone, w tym z planem inwestycji w zrównoważony transport (STIP). Fundusz pomógłby urzeczywistnić produkcję SAF w Holandii. Zdaniem KLM, krajowy fundusz SAF powinien skupiać się na następujących kwestiach:

1.      SAF – paliwem realnie osiągalnym dla linii lotniczych

Wyrównanie różnicy cenowej między SAF a tradycyjnym paliwem kopalnym poprzez fundusz motywacyjny, który pozwoliłby liniom używać SAF i zachęcać je do wyboru zrównoważonych opcji. Przy obecnych cenach roczna inwestycja w wysokości 60 mln euro pomogłaby zwiększyć domieszkę SAF w paliwie o 1 dodatkowy procent.

2.      Przyspieszenie produkcji i dostęp do surowców

Poprawa dostępu do zrównoważonych surowców potrzebnych do produkcji SAF oraz usunięcie barier utrudniających przyspieszenie rozwoju infrastruktury SAF. Pozwoliłoby to Holandii osiągnąć znaczący postęp w zwiększaniu produkcji krajowej.

3.      Inwestycja w innowacje w zakresie (e)SAF

Wsparcie rozwoju technologii nowej generacji jaką jest (e)SAF i przejęcie wiodącej roli w europejskich inicjatywach innowacyjnych. Rząd holenderski podjął już obiecujący pierwszy krok, przystępując do europejskiego programu pilotażowego w ramach STIP.

KLM sugeruje, że krajowy fundusz SAF mógłby być finansowany z dochodów z istniejącego holenderskiego podatku lotniczego. Pozwoliłoby to Niderlandom i holenderskiemu lotnictwu zwiększyć skalę produkcji i zastosowania alternatywnych paliw lotniczych. Dzięki temu cel wyznaczony na 2030 rok, w postaci 14-procentowej domieszki SAF, będzie realnie osiągalny.

***