Przedsiębiorstwa Grupy Schwarz, w tym Kaufland, od 5 lat konsekwentnie angażują się w strategię REset Plastic, stawiając na świadome wykorzystywanie tworzyw sztucznych i optymalizację opakowań produktów marek własnych. Dzięki podjętym staraniom pierwotny cel – redukcja zużycia tworzyw sztucznych w opakowaniach produktów marek własnych o 20% do 2025 r. – został już osiągnięty, dlatego Grupa Schwarz idzie o krok dalej, zakładając jeszcze bardziej ambitny plan – mniej plastiku o 30% do 2025 r. i o 35% do 2027 r.
Dzięki ścisłej współpracy i różnorodnym inicjatywom środowiskowym firmy należące do Grupy Schwarz osiągnęły znaczące postępy w realizacji wspólnie wypracowanej strategii REset Plastic i przekroczyły już pierwotnie założony cel redukcji zużycia tworzyw sztucznych w opakowaniach produktów marek własnych, które do 2025 r. miało osiągnąć poziom 20% we wszystkich krajach. Nowy cel zakłada redukcję zużycia plastiku w opakowaniach o 30% do 2025 r. oraz o 35% do 2027 r. (w porównaniu z rokiem 2017). Ponadto firmy dążą do tego, aby do 2025 r. wykorzystywać do produkcji opakowań produktów marek własnych średnio 25% recyklatu oraz aby wszystkie z nich w jak największym stopniu nadawały się do recyklingu.
Na dzień 28.02.2023 r. sieć Kaufland we wszystkich krajach, w których prowadzi działalność, dokonała już następujących postępów:
• redukcja zużycia tworzyw sztucznych w opakowaniach produktów marek własnych o 33,3%;
• udział recyklatu w opakowaniach produktów marek własnych wynoszący średnio 23,7%;
• osiągnięcie maksymalnej zdolności recyklingu w przypadku 50% opakowań produktów marek własnych.
Sukcesy te Kaufland zawdzięcza m.in. projektowaniu opakowań z myślą o recyklingu. W przypadku wielu opakowań produktów marek własnych sieć używa monomateriałów, które mogą być ponownie wykorzystane w tym samym obiegu surowców. Kaufland sięga również po rozwiązania innowacyjne. W tym roku, w ramach realizacji strategii REset Plastic, sieć wykorzystała włókna rożnika do produkcji opakowania łososia marki własnej K-Bio. Sieć ma na swoim koncie również takie osiągniecia jak: zastąpienie plastikowych opakowań patyczków higienicznych bevola w 100% materiałem z papieru czy wykonanie butelki oleju silnikowego MyProject w całości z recyklatu. Do oferty marek własnych Kaufland wprowadził również artykuły wykonane z surowców wtórnych, jak np. odzież sportową marki Newcential czy akcesoria kuchenne marki Spice&Soul. Aby zwiększyć możliwości recyklingu, Kaufland eliminuje także czarny pigment z opakowań produktów, który utrudnia mechaniczną segregację odpadów. Usunięto go ze środków do udrażniania rur, środków piorących marki K-Classic. Czarne tacki, na których dotychczas były pakowane produkty roślinne marki K-take it veggie, zastąpiono tworzywem przeźroczystym. Do działań w ramach REset Plastic Kaufand włącza również klientów – w 2022 r. sieć wprowadziła do oferty woreczki wielokrotnego użytku z tkaniny na pieczywo, a od 2019 r. w sklepach sieci dostępne są materiałowe woreczki na owoce i warzywa, które stanowią alternatywę dla plastikowych jednorazowych foliówek. Dodatkowo na opakowaniach produktów marek własnych Kaufland wprowadza specjalne oznaczenia dotyczące segregacji odpadów. Z pomocą piktogramów klienci łatwo zidentyfikują, do jakiego pojemnika powinny trafić poszczególne elementy opakowania, co wspiera proces recyklingu. Firma rezygnuje także ze zbędnych plastikowych elementów, co pozwala zmniejszyć wagę opakowań. Przykładem tego jest usunięcie plastikowych wieczek w napojach marki własnej K- to go.
Przedsiębiorstwa Grupy Schwarz konsekwentnie pracują ramię w ramię nad osiągnięciem celów strategii REset Plastic. Każdy, nawet najmniejszy wkład na rzecz świadomego wykorzystywania tworzyw sztucznych stanowi ważną częścią całości – zgodnie z ogólnogrupową wizją „Mniej plastiku – obieg zamknięty”.
Więcej informacji nt. zaangażowania sieci Kaufland w strategię REset Plastic można znaleźć na stronie www.kaufland.pl/plastik.