W wersji przegubowej eCitaro fuel cell przejeżdża około 350 km bez doładowywania i oferuje miejsce dla maksymalnie 128 pasażerów Fot. Daimler Buses
– Mercedes-Benz eCitaro jest nieodłącznym elementem procesu rozwoju elektromobilności wśród autobusów miejskich – mówi Mirko Sgodda, szef marketingu, sprzedaży i obsługi klienta w Daimler Buses. – Jest bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny w eksploatacji. Dzięki swemu niezależnemu, nowoczesnemu designowi pokazuje również, jak atrakcyjne może być oblicze elektromobilności. eCitaro rozwija swój pełny potencjał, gdy jest osadzony w kompleksowym systemie elektromobilności. Na życzenie klienci mogą otrzymać wsparcie w procesie transformacji na elektromobilność poprzez uzyskanie z jednego źródła gotowych rozwiązań obejmujących nie tylko same autobusy elektryczne ale także infrastrukturę ładowania i system zarządzania zajezdnią.
Szybkie modernizacje systemowo, od początku
Mercedes-Benz eCitaro łączy w sobie po tysiąckroć sprawdzoną platformę najlepiej sprzedającego się w historii autobusu miejskiego Mercedes-Benz z nowymi rozwiązaniami technologicznymi i niepowtarzalnym designem. Pierwsze eCitaro wprowadzone na rynek w roku 2018 były autobusami solo z baterią o pojemności do 243 kWh. Od początku nowy, innowacyjny system zarządzania ciepłem umożliwił zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji o około 40 % w porównaniu z Citaro wyposażonym w silnik spalinowy, tworząc tym samym fundament pod praktyczne zasięgi eCitaro.
W chwili jego prezentacji były już zaplanowane kolejne kroki rozwoju przewidziane do realizacji w kolejnych, krótkich odstępach czasu. I tak już niedługo później oprócz ładowania w zajezdni dla eCitaro udostępniono rozwiązania z zakresu Opportunity Charging (szybkiego ładowania). Druga generacja baterii zwiększyła zasięg, zachowując niezmienioną masę, i utorowała drogę dla udanego wariantu autobusu przegubowego eCitaro G, który wszedł na rynek w połowie 2020 roku. Kolejnym kamieniem milowym było wprowadzenie pod koniec roku 2022 trzeciej generacji wysokowydajnych baterii litowo-jonowych, których głównymi komponentami były nikiel, mangan i tlenek kobaltu (NMC). Zwiększa to pojemność ogniw baterii o 50 % przy zachowaniu tej samej masy, a tym samym umożliwia zasięg do 280 kilometrów (autobus solo).
Nowość od czerwca: eCitaro z ogniwem paliwowym
W przypadku jeszcze dłuższych kursów – które notabene przekładają się na niemalże 100 % wymagań wszystkich operatorów transportowych – eCitaro fuel cell z ogniwem paliwowym może jeszcze bardziej zwiększyć zasięg. Jego światowa premiera miała miejsce podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego (GPTS) 2023 w Barcelonie na początku czerwca. W dostępnej początkowo wersji przegubowej eCitaro fuel cell przejeżdża około 350 km bez doładowywania i oferuje miejsce dla maksymalnie 128 pasażerów. Podstawą eCitaro fuel cell jest napęd akumulatorowo-elektryczny z wysokowydajnymi bateriami NMC 3, a ogniwo paliwowe o mocy 60 kW działające jako generator energii z wodoru służy do zwiększenia zasięgu. Takie połączenie umożliwia wyjątkowo ekonomiczną eksploatację, ponieważ energia elektryczna z sieci jest dostępna po niższej cenie niż zielony wodór. Ponadto, eCitaro fuel cell – w przeciwieństwie do pojazdów napędzanych czystym wodorem z niewielką baterią buforową – jest w stanie znacznie lepiej magazynować w swoich dużych bateriach energię odzyskiwaną w ramach rekuperacji.
Tytuł Electric Bus Champion 2023
Dzięki przemyślanej koncepcji, innowacyjnej i niezawodnej technologii, niezrównanemu poziomowi bezpieczeństwa i solidnemu wykończeniu, eCitaro inspiruje nie tylko operatorów transportu, ale także dziennikarzy i jurorów. W tegorocznym teście porównawczym autobusów elektrycznych przeprowadzonym przez czasopismo branżowe Omnibusspiegel, jury składające się z około 20 dziennikarzy i równie wielu przedstawicieli operatorów transportowych przyznało eCitaro tytuł Electric Bus Champion 2023. W swojej obecnej wersji z wysokowydajnymi bateriami NMC 3, eCitaro zwyciężył w rywalizacji z pięcioma konkurencyjnymi modelami w czterodniowym teście na wymagających trasach na terenie miasta Bonn, mierząc się z nie lada trudnymi warunkami. (z)