Teatr to miejsce dla każdego. Takie przesłanie niesie hasło „Jesteś u siebie” zaprezentowane podczas konferencji prasowej, która odbyła się 10 września 2025 w Narodowym Teatrze Starym w Krakowie. Podczas spotkania przedstawione zostały premiery sezonu 2025/2026. Padła też jasna deklaracja ideowo-programowa: Narodowy Stary Teatr nie jest pomnikiem przeszłości. Jest instytucją jak najbardziej współczesną – platformą dialogu, miejscem zaangażowanym.
Podczas konferencji w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie, która odbyła się 10 września 2025 roku, zaprezentowano plany repertuarowe na nadchodzący sezon. Obejmują one zarówno klasykę, jak i współczesne spektakle angażujące różne formy artystyczne. Równie ciekawy
i istotny był jednak manifest dyrekcji teatru – teatr ma być miejscem przyjaznym dla wszystkich widzów, otwartym na dialog i odmienne perspektywy. O tym mówi hasło „Jesteś u siebie”, które daje do zrozumienia, że w centrum działań krakowskiego teatru jest nie tylko sztuka, ale też wspólnota i zaangażowanie w tworzenie więzi społecznych.
Jak podkreślono, program artystyczny obejmujący także szeroki zakres wydarzeń towarzyszących będzie się koncentrował na czterech głównych fundamentach:
– różnorodności – rozumianej estetycznie, tożsamościowo i tematycznie,
– próby – jako najważniejszego gestu twórczego,
– pytania – zamiast odpowiedzi,
– współbycia – pomimo różnic i napięć.
„Jesteś u siebie” to punkt wyjścia do wielogłosowej rozmowy o wspólnocie – zarówno lokalnej, jak i europejskiej, oraz o tym, jak teatr narodowy może być przestrzenią tworzenia więzi.
PREMIERY SEZONU 2025/2026
- BANKRUCTWO MAŁEGO DŻEKA (reż. Maciej Podstawny) – pierwsza październikowa premiera skierowana przede wszystkim do uczniów szkół podstawowych. To spektakl według przywróconej niedawno na listę lektur powieści Janusza Korczaka – o zaradności, komunikacji i pieniądzach. Przedstawienie grane będzie również w mniejszych miejscowościach, o ograniczonym dostępie do kultury, w ramach projektu „Teatr jest Wasz! – Scena Redutowa Narodowego Starego Teatru”, wspieranego przez firmę Mercedes-Benz Sobiesław Zasada Automotive, przy współpracy z Warszawskim Instytutem Bankowości.
11 października 2025
- PIRAMIDA ZWIERZĄT (reż. Michał Borczuch) – Michał Borczuch wychodząc od skandalizującej rzeźby PIRAMIDA ZWIERZĄT Katarzyny Kozyry dokona analizy wpływu sztuki krytycznej na polskie społeczeństwo od czasów transformacji po współczesność. Przez pryzmat postaci z pracowni „Kowalnia” twórcy rozważą rolę artysty jako komentatora rzeczywistości.
15 listopada 2025
- MODJESKA SYNDROME (reż. Ramona Nagabczyńska) – w swoim performatywnym spektaklu choreografka skoncentruje się na biografii Heleny Modrzejewskiej – artystki, która łączyła dwa światy i dwie tożsamości. Ta intymna historia pozwoli publiczności zanurzyć się w refleksji nad tożsamością narodową, sceniczną i osobistą.
grudzień 2025
- ZAMKNIJ OCZY NEL. W PUSTYNI I W PUSZCZY – EPILOG (reż. Piotr Domalewski) – Już w styczniu Piotr Domalewski (znany choćby z nagradzanego filmu „Cicha noc”) zaprezentuje spektakl inspirowany słynną powieścią Henryka Sienkiewicza oraz „Bzikiem kolonialnym” Grzegorza Łysia. Domalewski, po raz pierwszy reżyserujący w teatrze, przygląda się krytycznie zawartym u Sienkiewicza narracjom kolonialnym, jakie roztaczała wśród Polaków także Liga Morska i Kolonialna, zestawiając je z intymną, pełną ciepła i humoru historią rodzinną.
styczeń 2026
- MARTWE NATURY (reż. Elsa Revcolevschi) – przy okazji Międzynarodowego Dnia Teatru swój spektakl pokaże pierwsza zagraniczna rezydentka w Narodowym Starym Teatrze. Sztuka o pamięci, jej przetwarzaniu i zawłaszczaniu będzie inspirowana m.in. postacią i twórczością poetki Jany Černej i dziennikarki Mileny Jesenskiej, która zasłynęła jako adresatka listów Franza Kafki.
marzec 2026
- REQUIEM DLA SNU (reż. Jakub Skrzywanek) – w kwietniu Jakub Skrzywanek pokaże wstrząsający portret samotności, uzależnień i niemożności wyrwania się z błędnego koła współczesnego cierpienia w scenicznej adaptacji REQUIEM DLA SNU Huberta Selby’ego Jr.
kwiecień 2026
- HAMLET. ADOPCJA (reż. Remigiusz Brzyk) – na zakończenie sezonu Remigiusz Brzyk i Paweł Demirski, w osobistym spektaklu HAMLET. ADOPCJA opowiedzą o ojcostwie, pustce i współczesnej męskiej tożsamości. Hamlet, Jezus i lata 90. spotkają się w gorzko-zabawnej podróży w poszukiwaniu ojca i domu.
maj 2026
NARODOWY STARY TEATR W KRAKOWIE WSPÓŁTWORZY TEATR TELEWIZJI
Narodowy Stary Teatr wszedł we współpracę koprodukcyjną z Teatrem Telewizji. Dwie narodowe instytucje łączą po raz pierwszy w historii siły, by zaproponować publiczności nowe teatralne doświadczenie. To pionierski projekt, który zrodził się z przekonania, że najciekawsze rzeczy we współczesnej kulturze rodzą się we współpracy, a nie jedynie z zabiegania o indywidualne sukcesy.
W ramach tej koprodukcji powstanie spektakl na podstawie książki ABORCJA I DEMOKRACJA autorstwa Marcina Kościelniaka w reżyserii Remigiusza Brzyka z tekstem i dramaturgią Igi Gańczarczyk. Aborcja to temat narodowy, temat, który jak być może żaden inny polaryzuje debatę publiczną – tym bardziej warto go podejmować.
Premiera odbędzie się w Teatrze TV w 2026 roku, a w kolejnym sezonie wejdzie do stałego repertuaru Narodowego Starego Teatru. Wersja przygotowana dla Starego będzie dalszym ciągiem tej przygotowanej dla telewizji; nie chodzi o proste powielenie tego samego spektaklu – widzowie otrzymają dwa różne warianty, które będą się w sobie przeglądać, ale nie będą tym samym przedstawieniem.
NARDOWY STARY TEATR W KRAKOWIE WSPIERA ROZWÓJ DRAMATU WSPÓŁCZESNEGO
Narodowy Stary Teatr od lat konsekwentnie i kompleksowo wspiera rozwój współczesnego pisania dla teatru w 4 zasadniczych obszarach: edukacji, wydawnictw, promocji autorów i autorek oraz prezentacji ich sztuk na scenie.
W ramach programu Rezydencji Dramaturgicznych twórcy i twórczynie otrzymują stypendia oraz merytoryczne wsparcie, a efekty ich pracy trafiają bezpośrednio do publiczności w formie czytań i adaptacji. Równolegle rozwijane są warsztaty dramatopisarskie Rok 2081, w których uczestnicy mierzą się z pytaniami o przyszłość wolności i bezpieczeństwa.
W październiku ukażą się dwie cyfrowe publikacje podsumowujące pierwsze edycje obu programów: antologia „Rok 2081. Teksty dla teatru przyszłości” oraz „Światy możliwe”, prezentujące sztuki uczestników rezydencji. Wybrane teksty będzie można zobaczyć na scenie podczas przeglądu dramaturgii najnowszej Światy możliwe (24–25 października), realizowanego we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie.
Stary Teatr planuje także poszerzone wydanie dramatów Pawła Demirskiego napisanych specjalnie dla tej sceny. Równocześnie kontynuowana będzie współpraca z Akademią Sztuk Teatralnych oraz Katedrą Dramatu i Teatru Uniwersytetu Jagiellońskiego – obejmująca praktyki, asystentury studenckie oraz wspólne wydarzenia artystyczne i edukacyjne.
FESTIWALE POLSKIE I ZAGRANICZNE
Tylko do stycznia Narodowy Stary Teatr w Krakowie zaplanował aż 17 pokazów na polskich i międzynarodowych festiwalach. Sezon został otwarty pokazem „Nieustraszonej miłości Eve Adams” w reż. Olgi Ciężkowskiej podczas showcase’u Generation. After w warszawskim Nowym Teatrze. Spektakl zostanie pokazany także podczas Festiwalu Bliscy Nieznajomi / Queerfest 2025.
„Zamach na Narodowy Stary Teatr. Narodziny narodu” Jakuba Skrzywanka w styczniu wyjedzie do Thalia Theatre w Hamburgu, z kolei „Sceny z życia małżeńskiego” Katarzyny Minkowskiej i „Straszny dwór” Anny Obszańskiej w październiku zagoszczą na Festiwalu Wybrzeże Sztuki. Spektakl „Dzieje grzechu” Wojtka Rodaka jeszcze we wrześniu wyjedzie do Koszalina na Konfrontacje Młodych, a „Wesele” Jana Klaty będzie miało trzy pokazy w warszawskim Teatrze Narodowym. Dwa spektakle Luka Percevala „Pewnego długiego dnia” i „Seks, hajs i głód. Kronika rodzinna według Emila Zoli” zostały zaproszone na Międzynarodowy Festiwal Teatralny do Kielc oraz Międzynarodowy Festiwal Dialog.
WOKÓŁ SCENY
W sezonie 2025/2026 Narodowy Stary Teatr będzie nadal intensywnie obecny w przestrzeni publicznej – nie tylko poprzez spektakle, ale także działania edukacyjne, warsztatowe i objazdowe.
CZYTANIE POEZJI
Prowadzony przez Annę Dymną Krakowski Salon Poezji nieprzerwanie od 23 lat gości na krakowskiej scenie, integrując trzy środowiska kulturalne Krakowa – teatr, poezję i muzykę w jednym wydarzeniu. W każdą niedzielę od października do czerwca aktorzy i aktorki krakowskich scen będą interpretować poezję, w towarzystwie wykonywanej na żywo muzyki.
W lutym zapraszamy na szczególną edycję tego wydarzenia, jakim będzie karnawałowy bal charytatywny, organizowany w Sali Modrzejewskiej Narodowego Starego Teatru, wraz z Fundacją Anny Dymnej „Mimo Wszystko”.
TANIEC
Salon Tańca to nowa inicjatywa Starego Teatru, która łączy tradycję z nowoczesnością. Różnorodny program wydarzeń chorograficznych i tanecznych ożywi zabytkową Salę Modrzejewskiej, dawną salę redutową, która w historii Starego Teatru zapisała się jako miejsce balów, tańca i muzyki.
Salon Tańca to przestrzeń, w której zajmujemy się ciałem, tańcem i różnorodnymi formami ruchu dostępnymi zarówno dla osób z doświadczeniem, jak i bez doświadczenia, a także dla osób z niepełnosprawnościami. W programie znajdą się m.in. Gaga People, WenDo, joga, Silent Disco, Kids Rave oraz wydarzenia taneczne dla całych rodzin. Przygotowaliśmy także warsztaty choreograficzne, taneczne i spotkania poświęcone dramaturgii tańca. Jedną z bohaterek warsztatów będzie Helena Modrzejewska, a całe wydarzenie zainauguruje spektakl choreograficzny MODJESKA SYNDROME Ramony Nagabczyńskiej.
MIĘDZYNARODOWY STARY TEATR
W Narodowym Starym Teatrze zagości Elsa Revcolevschi – francuska reżyserka o polsko-żydowskich korzeniach i pierwsza zagraniczna rezydentka w historii teatru. W tym sezonie rozpoczną się także prace François Chaignauda – choreografa i performera łączącego operetkę, kabaret i dragqueen – oraz singapurskiego reżysera Choy Ka Faia, badającego przyszłość ciała w sztuce. Próby ich spektakli zaplanowano etapami, a premiery odbędą się w kolejnych latach. Z zespołem aktorskim warsztaty poprowadzi Philippe Quesne, przygotowując się do premiery w 2027 roku. Na wizytę studyjną zaproszono również Gisèle Vienne. Długofalowa współpraca międzynarodowa i wymiana artystyczna możliwa jest dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza.
KONFERENCJA GEORGETOWN UNIVERSITY W KRAKOWIE
W maju 2026 w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbędzie się prestiżowa, międzynarodowa konferencja organizowana przez waszyngtoński Uniwersytet Georgetown. Wydarzenie zgromadzi twórczynie i twórców oraz liderki i liderów opinii z całego świata, zrzeszonych w The Laboratory for Global Performance & Politics (The Lab). Konferencja stanowi odpowiedź na pilne potrzeby współczesności, łącząc artystów i inicjatorów zmian z różnych regionów, którzy wykorzystują teatr jako katalizator dialogu obywatelskiego. Poprzez warsztaty, rozmowy i wspólne zaangażowanie w projekty – w tym uznane produkcje Narodowego Starego Teatru – będą badane strategie, dzięki którym sztuka teatralna może być nie tylko świadkiem burzliwych czasów, lecz także pomagać w niwelowaniu podziałów, odbudowywaniu zaufania i wspólnym wyobrażaniu sobie sprawiedliwej i bezpieczniejszej przyszłości.
MICET – 10 LAT INTERAKTYWNEGO MUZEUM
W nowym sezonie MICET świętuje jubileusz dziesięciolecia. To nie tylko muzeum, lecz także przestrzeń twórczej zabawy – od projektowania kostiumów i improwizacji scenicznych po warsztaty dla młodzieży, dorosłych i grup zorganizowanych. W programie znajdą się wystawy czasowe, spotkania w ramach cyklu Legendy Narodowego Starego Teatru, zajęcia MasterClass z aktorami, działania łączące teatr, muzykę i taniec oraz specjalne warsztaty i oprowadzania.
TEATR DOSTĘPNY
Narodowy Stary Teatr rozpoczyna realizację projektu Teatr przyszłości. Projektowanie doświadczeń dofinansowanego z KPO. Szczególna uwaga zostanie poświęcona doświadczeniom widzów: od pierwszego kontaktu z instytucją przez zakup biletu po wizytę w teatrze. Neuroarchitekci i projektanci doświadczeń zbadają także przestrzeń teatru, aby wypracować rozwiązania poprawiające komfort i dostępność. Integralną częścią projektu będą warsztaty projektowania przyszłości, z których wyłoni się koncepcja Narodowego Instytutu Spekulowania Przyszłości.
Dostępność pozostaje jednym z priorytetów w działalności Starego Teatru. W nowym sezonie repertuar wzbogacą spektakle z audiodeskrypcją, napisami i tłumaczeniem na polski język migowy, a także warsztaty dla osób o różnych potrzebach. Trwają prace nad nową stroną internetową, która będzie intuicyjna i przyjazna dla odbiorców. Równolegle teatr stara się o środki na poprawę dostępności architektonicznej i komunikacyjnej. Rozwijane będą formaty odpowiadające na potrzeby widzów – jak „Rodziny w teatrze”, łączące spektakl z warsztatami dla dzieci, czy otwarte spotkania „Jesteś tu u siebie”.
NOWA IDENTYFIKACJA WIZUALNA
Wraz z nowym sezonem i mocną deklaracją ideowo-programową Starego Teatru pojawiła się także nowa identyfikacja wizualna autorstwa Studia Otwartego w Krakowie. Odświeżony logotyp oraz nowe szablony afiszów i plakatów odzwierciedlają ambicje instytucji, by być przestrzenią nie tylko tradycji, ale także współczesnego dialogu. Miejscem, w którym widzowie czują się zaproszeni do uczestnictwa, stawiania pytań o sprawy ważne tu i teraz. Minimalizm oraz stosowanie kontrastów mogą podkreślać nowoczesność i odwagę programową Starego Teatru. Z kolei nawiązania do historycznych form typograficznych plakatów i logotypu przypominają, że teatr jest wspólnym domem, w którym publiczność ma poczuć się „u siebie”.
SEZON RADYKALNEJ WSPÓLNOTY
Narodowy Stary Teatr to nie pomnik. To miejsce, w którym można podejmować próby, konfrontować się z różnorodnością, zakotwiczyć w teraźniejszości, rozmawiać bez przemocy i budować – w oparciu o szacunek i dialog. W sercu Krakowa kreowana będzie przestrzeń do stworzenia radykalnej wspólnoty, przestrzeń do zacieśniania więzi, zakotwiczona we współczesności.
Głównym celem Starego Teatru jest zaproszenie wszystkich do bycia częścią tej wspólnoty w myśl hasła: JESTEŚ U SIEBIE.
Więcej informacji: https://stary.pl/pl/