W 2014 roku świat biznesu z podziwem patrzył na gwałtownie rosnący w Polsce sektor nowoczesnych usług biznesowych. Sektor rozwijał się w zawrotnym tempie, aby osiągnąć liczbę 470 centrów. Trudno było jednak spodziewać się, że 10 lat później ta liczba będzie ponad czterokrotnie większa, a sektor zatrudni prawie pół miliona osób.
– W 2024 roku SoftServe wchodził na polski, bardzo obiecujący rynek. Wiadomo było już, że w wyniku boomu na usługi wspólne po kryzysie 2008 roku, wiele firm pozostanie przy pracy w modelu, który zakłada zlecanie części zadań zewnętrznym ekspertom. Powoli stawało się również jasne, że Polska ma w tym procesie szczególne miejsce i zaczyna zajmować się coraz bardziej zaawansowanymi i wymagającymi wiedzy procesami biznesowymi. To, czego na pewno nie dało się przewidzieć 10 lat temu, to gwałtowny rozwój technologii, który obserwujemy w ostatnich kilku latach. Firmy sektora nowoczesnych usług biznesowych świetnie się w nim odnalazły i wyrastają na liderów transformacji biznesowych opartych na najwcześniejszych rozwiązanych – mówi Sebastian Drzewiecki, Country Manager SoftServe Poland oraz Wiceprezes ABSL, region: Kraków.
Technologia wczoraj i dziś
2014 rok w świecie technologii zostanie zapamiętany z kilku powodów. To właśnie wtedy na rynku pojawił się pierwszy Apple Watch, powoli popularne stawały się również rozwiązania IoT np. smart home. To również wtedy Oculus VR został przejęty przez Facebooka za 2 miliardy dolarów. Inwestycja ta zapoczątkowała nową falę rozwoju VR i AR. W 2014 Google zaprezentował swój prototyp w pełni autonomicznego samochodu. Był to kamień milowy w rozwoju technologii autonomicznych pojazdów.
W 2014 roku nastąpił również znaczący postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji, m.in. powstał projekt AlphaGo firmy DeepMind. Rozwijały się techniki głębokiego uczenia się, które utorowały drogę do rewolucji AI, którą obserwujemy obecnie.
– To właśnie AI jest obecnie kluczowym rozwiązaniem dla sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Na rynku wyraźnie widać zapotrzebowanie na zaawansowane transformacje biznesowe. 91,3% strategii transformacji koncentruje się na inteligentnej automatyzacji procesów, 79,8% na ich standaryzacji, a 70,2% na wdrożeniu lub rozszerzeniu wykorzystania sztucznej inteligencji. SoftServe stawia na rozwój umiejętności doradczych i wdrożeniowych właśnie w najnowocześniejszych procesach. Zatrudniamy najbardziej utalentowanych ekspertów i ekspertki, którzy tworzą z nami zaawansowane praktyki biznesowe jak np. DevOps Practice czy Data Science – opowiada Sebastian Drzewiecki.
Talenty to polskie złoto
Sukces sektora nowoczesnych usług biznesowych w Polsce w bardzo dużej mierze wynika z dużej dostępności talentów. Polska wciąż dysponuje ogromnym potencjałem rozwojowym w tym zakresie. Od wielu lat wiadomo, że polscy specjaliści i specjalistki wyróżniają się wysokimi kwalifikacjami i szerokim wachlarzem umiejętności. Obecnie kluczowe jest skierowanie ich rozwoju na ścieżki, które umożliwią praktyczne wykorzystanie nowoczesnych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Dzięki temu będą mogli nie tylko zwiększyć swoją efektywność, ale także oferować klientom strategiczne doradztwo w zakresie implementacji i wykorzystania tych zaawansowanych technologii.
Skupienie się na specjalizacji w obszarze zaawansowanych usług biznesowych pozwoli Polsce wzmocnić swoją pozycję na arenie międzynarodowej. Dzięki temu Polska może stać się centrum doskonałości i przyciągać jeszcze więcej globalnych projektów i inwestycji Rewolucja GenAI wprowadza na rynek wiele nowych ról i specjalizacji. Polska ma szansę stać się liderem w tej dziedzinie, dostarczając światowej klasy specjalistów, którzy będą w stanie sprostać wymaganiom globalnych rynków.
– W SoftServe inwestujemy w rozwój umiejętności – również tych związanych z AI i zaawansowaną analizą danych. Koncepcja uczenia przez całe życie jest częścią naszej kultury organizacyjnej. dlatego właśnie prowadzimy projekty takie jak SoftServe University. Chcemy również wspierać społeczności łącząc najbardziej kreatywnych ekspertów i ekspertki. Z okazji 10-lecia SoftServe w Polsce zapoczątkowaliśmy inicjatywę Projekt AI, w której wzięło udział 20 specjalistów Data Science z różnych organizacji, którzy wspólnie dyskutowali na temat swoich projektów opartych na technologii AI i zastawali się, w jaki sposób najskuteczniej pracować z partnerami biznesowymi – mówi Paula Rejmer, Country People Lead w SoftServe Poland.
Wzrost kompetencji pracowników, rozwój nowych technologii oraz umacnianie pozycji Polski jako lidera w sektorze nowoczesnych usług biznesowych to cele, które są na wyciągnięcie ręki, o ile zostaną podjęte odpowiednie kroki w tym kierunku. I w tę stronę będzie zmierzać SoftServe w swojej drugiej dekadzie pracy w Polsce.
O SoftServe
SoftServe to międzynarodowa firma technologiczna działająca głównie w obszarze Big Data, DevOps, Cloud, IoT, Machine Learning, AR, VR, MR, e-commerce czy UX. SoftServe to jedna z największych firm programistycznych w Europie Środkowo-Wschodniej. Około 12 000 pracowników pracuje w 50 biurach zlokalizowanych od San Francisco po Singapur. Główne biura firmy znajdują się we Lwowie (Ukraina) i Austin (Teksas, USA). Firma pracuje nad ponad 900 aktywnymi projektami dla klientów w Ameryce Północnej, UE i Azji. Klientami SoftServe są takie firmy jak IBM, Cisco, Panasonic, Cloudera, Henry Schein czy Spillman Technologies. SoftServe jest partnerem Google Cloud Platform, Amazon Web Services, Microsoft Azure i innych dużych firm technologicznych.
W Polsce poszerzają swój zespół, przede wszystkim o specjalistów z zakresu analizy i migracji danych, rozszerzonej rzeczywistości czy inżynierów R&D. Na polskim rynku działają od 2014 roku, obecnie zdalnie i w 7 biurach w: Warszawie, Gliwicach, Gdańsku, Krakowie, Białymstoku, Łodzi i we Wrocławiu. Firma otrzymała w 2021 i 2023 certyfikat Great Place to Work, jak również znalazła się na liście najlepszych miejsc pracy w całej Europie. https://career.softserveinc.com/pl/about