Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, przeprowadziła we współpracy z Policją oraz NASK ogólnopolską kampanię edukacyjną pod hasłem „Dochodzenie ws. oszustw zakupowych on-line”. Inicjatywa to odpowiedź na wzrost zagrożeń w cyberprzestrzeni, w szczytowym okresie przedświątecznych zakupów. Jej kluczowym celem było wzmocnienie świadomości konsumentów w zakresie bezpiecznych praktyk online oraz skuteczne przeciwdziałanie oszustwom w przestrzeni e-commerce.

Kampania została zrealizowana w oparciu o innowacyjny koncept kreatywny, bazujący na estetyce seriali kryminalnych i filmów detektywistycznych. Umożliwiło to dotarcie do szerokiego grona odbiorców przez angażujący język i narrację śledczą. Główne kanały komunikacji obejmowały platformy społecznościowe takie, jak Facebook, Instagram i TikTok – gdzie InPost oraz Policja wspólnie publikowały specjalnie przygotowane materiały edukacyjne. Treści powstały po konsultacji merytorycznej CERT Polska NASK – co zagwarantowało ich wysoką aktualność oraz precyzję informacyjną.
Tegoroczna edycja kampanii zanotowała bardzo dobre wyniki w kanałach social media, przewyższając prognozowane wskaźniki. Materiały wygenerowały łącznie blisko 1,9 miliona wyświetleń – co zapewniło szeroki zasięg przekazu.
– Bezpieczeństwo i zaufanie naszych klientów jest niezmiennym priorytetem InPost, szczególnie w obliczu dynamicznie zmieniających się wyzwań w cyberprzestrzeni. Kampania „Dochodzenie ws. oszustw zakupowych on-line”, mająca na celu wyposażenie konsumentów w niezbędną wiedzę i narzędzia do bezpiecznego funkcjonowania w cyfrowym świecie, była naszą odpowiedzią na te wyzwania. Współpraca z Policją oraz działającego w ramach NASK CERT Polska, pozwoliła nam stworzyć skuteczną kampanię edukacyjną. Dotarła ona do szerokiego grona odbiorców i podniosła ich świadomość na temat zagrożeń oraz sposobów ich unikania – skomentowała Julita Wijas, Head Of Law Enforcement & APM Security Department w Grupie InPost.
– Skuteczna walka z oszustwami internetowymi wymaga stałej współpracy podmiotów publicznych i prywatnych. Właśnie dlatego wspólna kampania Policji z InPost i CERT Polska ma dla nas tak duże znaczenie – pozwala tworzyć przestrzeń, w której użytkownicy mogą czuć się pewnie, świadomie identyfikując i unikając cyfrowych zagrożeń – powiedziała podinsp. Ewelina Mączkorowska, Dyrektor Biura Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej Komendy Głównej Policji.
W ramach „Dochodzenia ws. oszustw zakupowych on-line” użytkownicy mieli możliwość zapoznania się z różnorodnymi scenariuszami cyberzagrożeń, prezentowanymi w przystępnej formie dynamicznych postów i formatów wideo. Kampania koncentrowała się na fundamentalnych aspektach bezpiecznego handlu elektronicznego – kompleksowo poruszając takie zagadnienia, jak rozpoznawanie fałszywych stron internetowych i manipulacji online, w tym niejasnych kosztów czy nietypowych adresów URL. Treści dotyczyły również zasad bezpiecznej komunikacji z fałszywymi konsultantami oraz znaczenia weryfikacji opinii o sprzedawcy, rozpoznawania linków i stron przygotowanych przez oszustów, a także odbierania połączeń z nieznanych numerów. W kampanii podkreślano również konieczność zgłaszania podejrzanych domen i wiadomości do CERT Polska oraz wagę zachowania ostrożności na marketplace’ach i portalach społecznościowych. Istotnym elementem było też edukowanie w zakresie weryfikacji przesyłek „za pobraniem”, aby zapobiegać płaceniu za niezamówione paczki.
– W zgłoszeniach odbieranych przez działający w ramach NASK zespół CERT Polska wciąż dominuje phishing. W tym scenariuszu przestępcy wykorzystują wizerunek cieszącego się autorytetem podmiotu – np. firmy kurierskiej, igrają z naszymi emocjami przez presję czasu czy groźbę konsekwencji po to, żeby przekierować nas na stronę, która wyłudzi cenne dane. To proste oszustwo socjotechniczne – więc i sposób, żeby go uniknąć jest dość prosty. Wystarczy spokój i dokładna weryfikacja otrzymanych informacji – przypomina Iwona Prószyńska, która kieruje w NASK Zespołem Strategicznej Komunikacji Cyberbezpieczeństwa.
InPost, Policja i CERT Polska, działając wspólnie, nie tylko ostrzegały przed oszustami, ale też dały odbiorcom konkretne narzędzia do obrony. Wzmacnianie świadomości i odporności cyfrowej Polaków pozostaje wspólnym priorytetem wszystkich zaangażowanych stron, budując stabilne i bezpieczne środowisko dla rozwoju handlu elektronicznego.
O InPost
InPost (AEX: INPST) to lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat® pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się nieodłącznym elementem zakupów internetowych oraz gwarancją szybkości i wygody.
Grupa InPost na koniec Q3 2025 roku dysponowała blisko 90 000 punktami out-of-home, w tym niemal 57 000 nowoczesnych urządzeń Paczkomat i ponad 33 000 punktów PUDO w 9 krajach (Wielka Brytania, Francja, Polska, Włochy, Hiszpania, Portugalia, Belgia, Luksemburg, Holandia). InPost świadczy także usługi kurierskie i fulfillment dla sprzedawców e-commerce, współpracując z około 100,000 e-sprzedawców. Tylko w ciągu 2024 roku firma obsłużyła ponad miliard przesyłek, a w Q3 2025 r. wolumen paczek wyniósł 351,5 mln (+34% r/r).
Od lat jednym z priorytetów firmy InPost jest troska o środowisko naturalne. Strategia Dekarbonizacji Grupy InPost stanowi integralne uzupełnienie strategii biznesowej. InPost przystąpił do inicjatywy SBTi i jako jeden z pierwszych na polskim rynku, zamierza osiągnąć NET-ZERO do 2040 roku.
Więcej informacji na: www.inpost.pl
O CERT Polska
CERT Polska to działający w ramach NASK zespół reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa, który przyjmuje zgłoszenia m.in. od obywateli i odpowiada na nie. Analitycy CERT Polska działają 24/7, monitorują zagrożenia cyberbezpieczeństwa i incydenty na poziomie krajowym, a ich praca stanowi kluczowy element polskiego systemu obrony cybernetycznej. Eksperci odpowiadają na działania cyberprzestępców i tworzą szereg rozwiązań i narzędzi, których celem jest podniesienie naszego bezpieczeństwa w sieci jak np. serwis moje.cert.pl, gdzie każdy może sprawdzić bezpieczeństwo swojej domeny, a także zapoznać się najnowszymi ostrzeżeniami i dostrzeżonymi przez CERT Polska kampaniami cyberprzestępców. Dodatkowo eksperci z CERT Polska przekazują informacje dotyczące incydentów i ryzyk pozostałym podmiotom krajowego systemu cyberbezpieczeństwa oraz współpracują z innymi CERT-ami w Unii Europejskiej i na świecie.
Więcej informacji na: www.cert.pl
O Policji
Polska Policja jest nowoczesną, umundurowaną i uzbrojoną formacją państwową, której misją jest zapewnienie bezpieczeństwa obywateli oraz ochrona porządku publicznego. Działa na podstawie ustawy o Policji, realizując zadania związane z ochroną życia i zdrowia ludzi, mienia oraz zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości – zarówno w świecie rzeczywistym, jak i cyfrowym.
Struktura Policji obejmuje wyspecjalizowane jednostki organizacyjne Komendy Głównej Policji, w tym m.in. piony odpowiedzialne za zwalczanie cyberprzestępczości i przestępczości ekonomicznej, które wykorzystują zaawansowane narzędzia analityczne, nowoczesne systemy informatyczne oraz wiedzę ekspercką funkcjonariuszy. Policjanci prowadzą działania operacyjne, dochodzeniowo-śledcze i prewencyjne ściśle współpracując z prokuraturą, instytucjami administracji publicznej oraz podmiotami sektora prywatnego.
Istotnym elementem działalności Policji jest również edukacja i profilaktyka. Policjanci systematycznie realizują ogólnopolskie kampanie edukacyjno-profilaktyczne oraz społeczne, których celem jest podnoszenie świadomości obywateli w zakresie zagrożeń, w tym oszustw internetowych, wyłudzeń danych i nadużyć finansowych. Policja aktywnie wykorzystuje kanały cyfrowe i media społecznościowe jako narzędzie komunikacji i dialogu ze społeczeństwem, dostosowując formę przekazu do współczesnych odbiorców.
Polska Policja prowadzi aktywną współpracę międzynarodową uczestnicząc w wymianie informacji i dobrych praktyk z partnerami z Unii Europejskiej oraz organizacji międzynarodowych, takich jak Europol i Interpol. Dzięki temu skutecznie reaguje na zjawiska transgraniczne oraz globalne schematy przestępcze.
Ciągły rozwój, otwartość na innowacje oraz partnerskie podejście do współpracy z instytucjami publicznymi i sektorem prywatnym sprawiają, że Policja pozostaje jedną z kluczowych i wiarygodnych instytucji bezpieczeństwa w Polsce, skutecznie chroniąc obywateli i wzmacniając zaufanie do państwa.
Więcej informacji na: https://policja.pl/
