Idzie nowe: w porównaniu do pokolenia 45+ niemal dwukrotnie więcej pracowników Gen Z używa języka obcego w pracy

63 proc. pracowników pokolenia Gen Z (18-24 lata) używa języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia. Jednocześnie tylko 36 proc. starszych pracowników (45-65 lat) deklaruje to samo. Jak pokazują dane z najnowszego raportu Babbel, użycie umiejętności językowych wśród młodszego pokolenia staje się już standardem. Czy miejsca pracy stają się również coraz bardziej kosmopolityczne?

Angielski wciąż na pierwszym miejscu

Użycie języka obcego w pracy zadeklarowało 48 proc. wszystkich badanych. Im starsza grupa respondentów, tym rzadsze porozumiewanie się w innym języku niż polski. Co czwarty ankietowany używa języka obcego przynajmniej 3-4 razy w tygodniu. Najczęściej pracownicy mówią w języku angielskim (83 proc.), a ostatnie globalne i krajowe wydarzenia sprawiły, że na miejscu drugim uplasował się język ukraiński (6 proc.). Podium zamyka języka niemiecki (5 proc.)

Nie tylko wiek wpływa na znajomość języków

Ankietowani, posiadający wykształcenie wyższe, najczęściej deklarują wykorzystywanie języka obcego w swoim miejscu zatrudnienia (63 proc.), natomiast niemal trzy czwarte  (72 proc.) osób z wykształceniem podstawowym lub zawodowym przyznaje, że w ogóle go nie używa.

Gdybyśmy spojrzeli na mapę Polski, to z badania wynika również, że swoje umiejętności językowe wykorzystuje najmniej pracowników z regionu wschodniego, najwięcej z południowo-zachodniego.

Obecność Polski w Unii Europejskiej, swoboda podróżowania i – dzięki nowoczesnym technologiom – świat na wyciągnięcie ręki to czynniki, które zachęciły nas do nauki języków obcych. Coraz więcej osób znakomicie mówi po angielsku czy niemiecku i ma ambicje, by opanować jeszcze jeden język. Ponadto obecność zagranicznych firm w Polsce, a także kontakty handlowe z partnerami w różnych krajach, wymuszają na pracownikach rozwój kompetencji językowych. Nasze najnowsze badania tylko to potwierdzają. Według nich rośnie liczba młodych ludzi, którzy od niedawna znajdują się na rynku pracy i już używają języka obcego na co dzień – zauważa Piotr Wojsznis, ekspert językowy Babbel.

Znajomość języków obcych w pracy jest niewątpliwym atutem dla potencjalnego pracodawcy. Umiejętności lingwistyczne otwierają nowe możliwości zawodowe. Dla młodego pokolenia rozwój językowy jest niemal naturalny: bardzo dużą uczą się z internetu, mediów społecznościowych, oglądają różne treści, bardzo często w języku obcym. Z pewnością wpływa to też na trendy rynku pracy, gdzie wielokulturowość zaczyna stawać się standardem, szczególnie wraz ze wzrostem zatrudnienia Polaków w globalnych korporacjach czy centrach usług biznesowych. Nie ma żadnych wątpliwości, że we współczesnym świecie znajomość języków jest niezbędna. Wraz ze wzrostem popytu na zdobywanie umiejętności lingwistycznych, pojawiają się też nowe rozwiązania, które umożliwiają łatwiejszą i dopasowaną do indywidualnych potrzeb naukę – przykładem może być tutaj platforma i aplikacja do nauki języków obcych Babbel. Dzięki Babbel każdy użytkownik może wybrać najbardziej odpowiadający mu sposób nauki – lekcje na żywo, online, podcasty czy gry.

O Babbel

Babbel – aplikacja, która sprawi, że poczujesz się swobodnie, mówiąc w innym języku: 73% ankietowanych użytkowników potwierdza, że potrafi przeprowadzić prostą rozmowę w innym języku już po pięciu godzinach nauki. Kursy językowe są dostępne na stronie internetowej oraz w formie aplikacji na urządzenia mobilne z systemem Android i iOS, umożliwiając naukę 14 języków w 8 językach wyświetlania. W polskiej wersji językowej dostępne są obecnie kursy angielskiego i niemieckiego. Kompaktowe lekcje trwają zaledwie 10-15 minut, dzięki czemu są odpowiednią formą nauki nawet dla najbardziej zabieganych. Lekcje tworzone są przez zespół dydaktyków i ekspertów językowych i dotyczą tematów z życia wziętych, od przedstawiania się po zamawianie jedzenia i komunikację w podróży.

Firma Babbel została założona w 2007 roku przez Markusa Witte (Executive Chairman of the Board)) i Thomasa Holla (Chief Technology Officer). Obecnie zespół liczy ponad 1000 osób pochodzących z ponad 60 krajów, pracujących w biurach w Berlinie i Nowym Jorku. Przejrzysty model biznesowy oparty na subskrypcji i tym samym rezygnacji z reklam pozwala uczącym się skupić się na efektywnej nauce języka. Aktualnie z aplikacji Babbel korzystają miliony aktywnych użytkowników.

Więcej informacji na: www.babbel.com