Wzrost liczby maszyn Paczkomat® w Grupie aż o 1/3 r/r
Grupa InPost, lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie, odnotowała znaczący wzrost wolumenów, sprzedaży i rentowności, a także kontynuuje ekspansję sieci maszyn Paczkomat® – na koniec kwartału osiągnęła poziom 43 812 urządzeń, po wzroście o 33% r/r. W III kwartale Grupa obsłużyła 262 mln przesyłek, czyli o 25% więcej r/r, natomiast przychody zanotowały skok o 23% r/r, osiągając 2,54 mld zł.
Rafał Brzoska, założyciel i prezes zarządu InPost
Miniony kwartał był kolejnym okresem realizacji strategii Grupy InPost, która zakłada wzrost na wszystkich kluczowych rynkach. Aż o ¼ zwiększyliśmy wolumeny obsłużonych przesyłek w porównaniu do III kwartału ubiegłego roku. Przyspieszony został także rozwój sieci maszyn Paczkomat®, która w ostatnim kwartale powiększyła się o rekordową liczbę 3 000 nowych urządzeń, a w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy aż o ponad 10 000 – co oznacza, że liczba maszyn InPost w Europie r/r wzrosła aż o 1/3 – to nasz dotychczasowy rekord.
Grupa nadal umacnia swoją pozycję lidera w Polsce, cały czas rosnąc szybciej niż rynek, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokich marż – co udało się osiągnąć pomimo zaostrzającej się konkurencji. Przyspieszyliśmy nasze inwestycje w IT i logistykę – na początku października otworzyliśmy największe i najnowocześniejsze centrum logistyczne w Polsce, gdzie na powierzchni 36 tysięcy m² InPost będzie mógł sortować nawet ponad 1 milion paczek dziennie.
Także Mondial Relay odnotował świetne wyniki, z dwucyfrowym wzrostem wolumenu i znacznym wzrostem skorygowanej EBITDA, napędzanym przez zamówienia w segmencie B2C, jak i C2C. W Wielkiej Brytanii Grupa osiągnęła rekordowo wysokie wolumeny i wysokie marże. Niedawne przejęcie firmy Menzies pozwala w pełni kontrolować logistykę w UK i rozwijać naszą ofertę dostaw B2C następnego dnia.
Zbliżając się do kluczowego dla branży logistycznej peaku w czwartym kwartale, Grupa InPost skupia się, aby nadal oferować najwyższy na rynku standard usług, przy dynamicznie rosnących wolumenach.
KLUCZOWE INFORMACJE
- Dynamiczny wzrost wolumenu: Wolumen paczek Grupy w trzecim kwartale 2024 r. osiągnął 262,5 mln, co stanowi znaczący wzrost o 25% r/r. Przyczyniły się do tego zarówno rynek polski, jak i rynki zagraniczne – odnotowując wzrosty r/r odpowiednio o 21% i 32%.
- Silny wzrost przychodów: Grupa odnotowała kolejny kwartał znacznego wzrostu przychodów, osiągając poziom 2,54 mld zł i odnotowując poprawę o 23% r/r (25% bez uwzględnienia efektu zmiany kursów walut). Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Polsce i w Wielkiej Brytanii, a także w segmencie B2C na rynkach Mondial Relay.
- Znaczący wzrost skorygowanej EBITDA: Skorygowana EBITDA Grupy osiągnęła 852,7 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi wzrost o 33% r/r. Skorygowana marża EBITDA osiągnęła poziom 33,6%, co oznacza wzrost o 270 punktów bazowych w porównaniu do 3. kwartału 2023 roku. Wzrost EBITDA wynikał głównie z międzynarodowej części działalności.
- Przyspieszone inwestycje: Łączne nakłady inwestycyjne Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 r. wyniosły 986 mln zł (+40% r/r), z czego około 70% przeznaczono na rozbudowę sieci urządzeń Paczkomat®, głównie na rynkach międzynarodowych. Wskaźnik nakładów inwestycyjnych do przychodów wzrósł do 13% z 11% w ubiegłym roku.
- Dodatni FCF i dalsze zmniejszanie dźwigni finansowej: InPost osiągnął dodatnie wolne przepływy pieniężne w wysokości 578,9 mln zł na poziomie Grupy w pierwszych 9 miesiącach 2024 roku. Dźwignia finansowa netto Grupy spadła do 1,9x na koniec 3. kwartału 2024 r. – z 2,2x na koniec 2023 r.
- Wzrost wolumenu w Polsce powyżej dynamiki rynku, przy zachowaniu wysokich marż: W Polsce w trzecim kwartale 2024 r. wolumen InPost wyniósł 170 mln paczek, co oznacza wzrost o 21% r/r, czyli znacznie powyżej wzrostu rynku e-commerce.
- InPost kontynuował rozwój sieci w Polsce i na koniec III kwartału miał 24 340 maszyn (+15% r/r), przy czym od początku roku przybyło ich 2 370. Ciągła ekspansja doprowadziła do zwiększenia liczby użytkowników maszyn Paczkomat®, która na koniec kwartału wyniosła 18,9 mln. Natomiast aplikacja InPost Mobile miała na koniec kwartału 13,1 mln użytkowników.
- Mondial Relay osiąga dobre wyniki w segmencie B2C i C2C przy jednoczesnej dalszej poprawie rentowności: Wolumen paczek Mondial Relay w trzecim kwartale 2024 r. wyniósł 62,3 mln (+17% r/r), głównie dzięki dalszemu dynamicznemu wzrostowi w segmencie B2C (+24% r/r), podczas gdy C2C był wyjątkowo silny (10% r/r). Skorygowana marża EBITDA Mondial Relay poprawiła się do 15% z 10% rok wcześniej dzięki skali, efektowi miksu produktów i usprawnieniom operacyjnym.
- III kwartał 2024 r. był kolejnym kwartałem dla Mondial Relay, w którym dostawy do maszyn Paczkomat® były głównym motorem rozwoju – wzrost wyniósł prawie 100%. Dostawy do APM stanowią obecnie prawie 30% całkowitego wolumenu Mondial Relay, w porównaniu z 17% rok temu.
- Mondial Relay konsekwentnie koncentruje się na budowaniu skali – na koniec trzeciego kwartału 2024 r. liczba punktów OOH przekroczyła 30 000, co stanowi wzrost o 23% r/r. Sieć APM wzrosła o 81% r/r, obejmując obecnie ponad 8 200 urządzeń.
- Wielka Brytania i Włochy odnotowują rekordowe wyniki: W trzecim kwartale 2024 r. segment w Wielkiej Brytanii i we Włoszech z powodzeniem dostarczył 30 milionów paczek – to rekordowo wysoki wynik kwartalny. Oba rynki odnotowały kolejny zyskowny kwartał na poziomie skorygowanej EBITDA. Dla całego segmentu skorygowana EBITDA osiągnęła najwyższy w historii poziom 39,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r. (marża skorygowanej EBITDA 12,5%), w porównaniu ze stratą w wysokości 7,3 mln zł rok wcześniej.
- W trzecim kwartale 2024 r. wolumen przesyłek w Wielkiej Brytanii znacznie przyspieszył, rosnąc o 88% r/r i osiągając 25,1 mln. Przychody InPost na rynku brytyjskim podwoiły się, sięgając 253,8 mln zł w trzecim kwartale 2024 r., co stanowi rekordowo wysoki kwartalny przychód. Sieć InPost w Wielkiej Brytanii powiększyła się do ponad 11 800 punktów OOH, co stanowi znaczący wzrost o 72% r/r.
- We Włoszech wolumen paczek wzrósł do 5 mln (+47% r/r) w trzecim kwartale 2024 r., a przychody osiągnęły 63,7 mln zł, co stanowi wzrost o 46% rok do roku. Wzrost ten był napędzany zarówno przez segment B2C, jak i C2C. Sieć OOH we Włoszech powiększyła się do ponad 8 000 punktów (+53% r/r), w tym 2 800 APM.
PERSPEKTYWY na Q4 2024
W czwartym kwartale jak dotąd obserwujemy na polskim rynku wzrost wolumenów o kilkanaście procent, w porównaniu do tego samego okresu w zeszłym roku oraz o około 20% poza Polską. Na poziomie Grupy odnotowujemy wzrost wolumenu o wysokie kilkanaście procent rok do roku.
O InPost
InPost (AEX: INPST) to lider rozwiązań logistycznych dla branży e-commerce w Europie. Założony przez Rafała Brzoskę InPost to obecnie wiodąca platforma dostaw dla e-commerce, która zrewolucjonizowała rynek przesyłek w Polsce. Pierwsze urządzenia Paczkomat® pojawiły się w Krakowie w 2009 roku i bardzo szybko stały się nieodłącznym elementem zakupów internetowych oraz gwarancją szybkości i wygody.