Girteka w testach zrównoważonej logistyki dla farmacji

Przygotowanie rozwiązań transportowych, które będą wspierać zrównoważony rozwój w logistyce farmaceutycznej, wymaga umiejętnego połączenia celów środowiskowych z rygorystycznymi wymogami organizacji łańcuchów dostaw. To było podstawą projektu zrealizowanego wspólnie przez Girtekę, największego europejskiego przewoźnika drogowego i niemiecką firmę farmaceutyczną, przy współpracy z Mercedes-Benz. W ramach partnerstwa, firmy sprawdziły czy i jak w zaprojektowaniu zrównoważonego łańcucha dostaw może sprawdzić się samochód ciężarowy z napędem elektrycznym. Teraz dzielą się wnioskami.

Głównym celem, jaki postawiły sobie firmy, było zaprojektowanie trasy dostaw i odbioru ładunków w transporcie krajowym, przy minimalnym wpływie na środowisko. W realizacji oparto się na szczegółowej analizie, optymalizacji tras, symulacjach i praktycznych testach elektrycznego samochodu ciężarowego (BEV).   

– Projekt ten pozwolił na kompleksowe sprawdzenie i zbadanie, w jaki sposób wykorzystanie pojazdów elektrycznych (BEV) można zintegrować z logistyką farmaceutyczną – wyjaśnia Andrius Žukauskas, szef działu e-mobilności w Girtece.

Analiza, optymalizacja i walidacja

W projekcie przeprowadzono testy transportu całopojazdowego (FTL) z wykorzystaniem elektrycznego pojazdu ciężarowego (BEV) na trasie o długości 300 km, tam i z powrotem (roundtrip). Celem była ocena potencjalnej redukcji emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnymi samochodami ciężarowymi z silnikiem Diesla. Pierwszy etap to przeprowadzenie szczegółowych analiz i symulacji. Już ich wyniki potwierdziły możliwość redukcji emisji o 25%, nawet przy wykorzystaniu energii elektrycznej z lokalnej sieci.

  • Emisja CO przy użyciu samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym: 408,3 kg na dzień roboczy
  • Emisja CO przy użyciu BEV (energia z lokalnej sieci): 300,7 kg na dzień roboczy
  • Emisja CO przy użyciu BEV (energia odnawialna): 0 kg na dzień roboczy

Innowacje w odpowiedzi na wyzwania

Na etapie planowania wdrożenia pojazdów elektrycznych do działalności operacyjnej pojawiło się wiele wyzwań, szczególnie w kontekście możliwości ładowania.

– Obiekty klienta miały ograniczoną przepustowość sieci, dlatego też bezpośrednie ładowanie zarówno w punkcie wyjazdu jak i docelowym było niewykonalne. Wspólnie z klientem przeanalizowaliśmy kilka opcji, w tym możliwość korzystania z publicznie dostępnych stacji w pobliżu zajezdni, gdzie ładowanie wymagałoby odłączenia naczep. W oparciu o wiedzę i szczegółową analizę, przygotowaliśmy zoptymalizowane rozwiązanie, które pozwoliło uniknąć takich zakłóceń, utrzymać terminowość harmonogramów dostaw i poprawić ogólną wydajność – wyjaśnia Andrius Žukauskas.

Już to wyzwanie pokazało jak dużą rolę odgrywa partnerstwo z kluczowymi interesariuszami. Przy współpracy z jednym z największych producentów samochodów, Mercedes-Benz, Girteka przygotowała rozwiązanie dostosowane do specyficznych wymogów tej trasy. Za najlepszy pojazd do sprawdzenia jak teoria przełoży się na  praktykę uznano Mercedes-Benz eActros 600 z akumulatorem o pojemności 621 kWh.

Przeprowadzone testy pozwoliły na wprowadzenie kolejnych ulepszeń. Wybór tego modelu samochodu ciężarowego BEV zoptymalizował planowanie tras, eliminując konieczność ładowania i odłączania naczep w trakcie przejazdu. Z kolei wykorzystanie infrastruktury ładowania zasilanej energią słoneczną dodatkowo zwiększyło efektywność, pozwalając na całkowitą redukcję emisji.

W ciągu pięciu dni Mercedes-Benz BEV został poddany rygorystycznym testom na 300-kilometrowej trasie.  Wynikające z nich najważniejsze wnioski to:

  • Mniej postojów: wykorzystanie możliwości ładowania w połowie trasy wyeliminowało konieczność rozłączania naczepy na stanowisku ładowania w pobliżu magazynu.
  • Większa efektywność operacyjna: optymalizacja procesu pozwoliła na znaczną oszczędność czasu, eliminując dodatkowe postoje i zwiększając efektywność w trakcie jazdy i załadunku.
  • Wydajność energetyczna: testowany pojazd osiągnął zasięg do 550 km na jednym ładowaniu, co przewyższyło początkowe założenia, przy jednocześnie niższym niż zakładano zużyciu energii.
  • Wpływ na środowisko: wykorzystanie publicznych stacji ładowania zasilanych energią słoneczną pozwoliło na całkowitą redukcję emisji CO, co potwierdziło opłacalność BEV w logistyce farmaceutycznej, zgodnie z celami środowiskowymi.

Podsumowanie

Projekt zrealizowany przez Girtekę i jej klienta pokazuje jak kluczowe znaczenie przy opracowaniu zrównoważonych rozwiązań dla logistyki farmaceutycznej, ma podejście oparte na współtworzeniu (co-creation) i innowacjach. Tylko dzięki połączeniu unikalnej wiedzy wszystkich zainteresowanych stron, w tym producentów, przewoźników, klientów i dostawców, możliwe jest projektowanie rozwiązań zgodnych z rygorystycznymi wymogami branży farmaceutycznej i celami środowiskowymi.

Girteka, jako przewoźnik, odegrała tu kluczową rolę w dostosowywaniu podstawowych wymagań operacyjnych, m.in. w zakresie terminowości dostaw i zachowania odpowiednich warunków przewozu ładunków, do celów środowiskowych.

Rozwiązania logistyczne muszą być też uzasadnione ekonomicznie, dla wszystkich zaangażowanych stron.  Projekt potwierdził, że integracja pojazdów BEV z sieciami logistycznymi zapewnia korzyści środowiskowe przy zachowaniu efektywności kosztowej, niezawodności i wysokiej jakości usług. Jednocześnie ten model współpracy może być wzorcem dla przyszłych partnerstw, łączących rentowność, doskonałość operacyjną i odpowiedzialność środowiskową.

O Grupie Girteka

Grupa Girteka to największa europejska firma transportowa oparta na aktywach, dostarczająca ponad 600 tys. ładunków całopojazdowych (FTL) rocznie w całej Europie, z flotą ponad 6 000 nowoczesnych samochodów ciężarowych i 7 000 naczep.

Jako Girteka mamy wyraźny cel, aby być oczywistym pierwszym wyborem dla klientów, pracowników, partnerów, społeczności i udziałowców. Każdego dnia dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić jak najlepsze wrażenia i zapewnić naszym klientom najwyższą niezawodność usług transportowych. Zatrudniając ponad 15 000 pełnych pasji pracowników wywieramy znaczący wpływ na przyszłość logistyki.

Dążymy do podkreślania znaczenia pracy kierowców, bezpieczeństwa drogowego i wpływu na środowisko oraz podnoszenia świadomości odpowiedzialności każdego z nas wobec społeczeństwa i środowiska. Jako Grupa, wraz z naszymi partnerami i akcjonariuszami zapewniamy rentowny i zrównoważony wzrost, dzięki najnowocześniejszym rozwiązaniom cyfrowym, które kształtują przyszłość logistyki i transportu.

Nasz zakres usług obejmuje transport w kontrolowanej temperaturze, rozwiązania dostosowane do potrzeb branż: farmaceutycznej, spożywczej i napojów oraz ładunków o wysokiej wartości.  W uzupełnieniu do tradycyjnego transportu drogowego, nasza oferta obejmuje także transport intermodalny i multimodalny oraz usługi transportowe oparto na zrównoważonych rozwiązaniach.

Dzięki zaangażowaniu dedykowanego zespołu profesjonalistów w zakresie transportu towarów w Europie zapewniamy lokalną wiedzę ekspercką i rozwiązania, skoncentrowane na realizacji celów wszystkich naszych klientów.

To jest nasza Odpowiedzialna Logistyka.