Festiwale, workation i wyprawy solo – nowa definicja wakacji 2025

Wakacje to dla Polaków już nie tylko plaża i leżak. Co drugi z nas planuje wyjazd na festiwal, niemal co czwarty… zabiera ze sobą laptopa do pracy, a co trzeci rusza w drogę solo – wynika z badania „International Travel Confidence Index 2025na zlecenie Allianz Partners. Nowa era turystyki to mieszanka pasji, pracy zdalnej i dbałości o bezpieczeństwo – i to nie tylko wśród generacji Z.

Jak dowodzi badanie „International Travel Confidence Index 2025” na zlecenie Allianz Partners w 2025 roku wakacje to nie tylko wypoczynek – to także okazja do realizacji pasji i celów osobistych. Aż 3/4 (74 proc.) badanych wskazuje, że ważne jest dla nich doświadczanie czegoś nowego i innego. W jaki sposób? Prawie połowa Polaków (47 proc.) planuje udział w biletowanym wydarzeniu kulturalnym lub sportowym podczas wyjazdu, a 43 proc. traktuje taki event jako główny cel podróży. Równie wielu respondentów – 43 proc. – deklaruje aktywny wypoczynek z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu (np. rowery, deski SUP, sprzęt wspinaczkowy).

Nowy styl podróżowania: praca, wolność i samotne wyprawy

Ciekawym trendem jest praca zdalna z wakacyjnych lokalizacji – 25 proc. badanych planuje pracować zdalnie przez kilka tygodni, a 22 proc. przez kilka miesięcy, dołączając tym samym do grona tzw. cyfrowych nomadów.

Widzimy umacnianie się nowego modelu turystyki, gdzie zaciera się granica między pracą a wypoczynkiem. Workation to nie tylko chwilowa moda, ale odpowiedź na potrzeby nowego pokolenia pracowników, które ceni sobie elastyczność i możliwość łączenia rozwoju zawodowego z poznawaniem świata – tłumaczy Agnieszka Krupa, dyrektor zarządzająca Allianz Partners Polska.

Jednocześnie aż 30 proc. Polaków planuje w tym roku samotne podróże – to trend, który w całej Europie zyskuje na popularności, zwłaszcza wśród młodszego pokolenia.

Cyberbezpieczeństwo jako nowe wyzwanie

Wraz z planami związanymi z udziałem w festiwalach czy łączeniem wakacji z pracą zdalną zmienia się podejście podróżnych do cyberbezpieczeństwa. Ponad połowa Polaków (54 proc.) – zgodnie z wynikami badania „International Travel Confidence Index 2025” – obawia się cyberzagrożeń, wynikających np. z niebezpiecznych publicznych połączeń wi-fi czy ogólnodostępnych stacji ładowania urządzeń mobilnych, co wpływa na sposób, w jaki przygotowują się do wyjazdu.

Cyfryzacja niesie za sobą nie tylko korzyści, ale i nowe ryzyka. Polacy słusznie obawiają się cyberzagrożeń. Statystyki pokazują, że turyści są szczególnie narażeni na ataki cyberprzestępców, ponieważ często korzystają z niezabezpieczonych sieci i są mniej ostrożni podczas wakacji – ostrzega Agnieszka Krupa z Allianz Partners Polska.

Niepewność geopolityczna i środowiskowa wpływa na decyzje

W coraz większym stopniu na wakacyjne decyzje Polaków wpływa niepewność geopolityczna i środowiskowa. Aż 47 proc. respondentów wskazuje, że globalna sytuacja ma realne przełożenie na wybór kierunku podróży. Niewiele mniej, bo 46 proc., obawia się zagrożeń fizycznych – takich jak przestępczość czy potencjalne niepokoje społeczne w miejscu pobytu. Na trzecim miejscu plasują się kwestie klimatyczne – 42 proc. badanych przyznaje, że ryzyka związane z kryzysem klimatycznym, np. upały, pożary czy powodzie, są istotnym czynnikiem w podejmowaniu decyzji o wakacyjnym wyjeździe.

Świadomość przekłada się na ubezpieczenia

Większa świadomość ryzyk związanych z podróżowaniem wpływa na decyzje dotyczące ubezpieczeń turystycznych. Aż 40 proc. Polaków kupuje polisę specjalnie na wakacje – to rekordowy wynik w skali Europy pokazujący, jak bardzo wzrosła świadomość ochrony podczas wyjazdów.

Ten wynik to efekt rosnącej świadomości Polaków dotyczącej ryzyk związanych z podróżowaniem, ale także doświadczeń z ostatnich lat, gdy pandemia czy ekstremalne zjawiska pogodowe wielokrotnie wpływały na plany wakacyjne i przebieg wyjazdów. Polacy uczą się, że ubezpieczenie to nie koszt, ale inwestycja w spokój podczas urlopu – podsumowuje Agnieszka Krupa z Allianz Partners Polska.

O badaniu

Badanie „International Travel Confidence Index 2025” zostało przeprowadzone na zlecenie Allianz Partners przez OpinionWay na grupie 9 300 osób z 9 europejskich krajów metodą CAWI w dniach 11 – 22 kwietnia 2025 r. W Polsce badaniem objętych zostało 1045 respondentów.

O Allianz Partners

Allianz Partners to światowy lider w dziedzinie ubezpieczeń B2B2C i usług assistance, oferujący globalne rozwiązania obejmujące ubezpieczenia turystyczne, mobilność, assistance, ubezpieczenia zdrowotne i świadczenia pracownicze. Zorientowani na klienta eksperci redefiniują usługi ubezpieczeniowe, oferując produkty i rozwiązania gotowe na przyszłość, zaawansowane technologicznie i jednocześnie oparte na osobistym kontakcie, które wykraczają poza tradycyjne ubezpieczenia. Produkty są płynnie wkomponowane w działalność naszych partnerów, sprzedawane za pośrednictwem kanałów pośrednich lub bezpośrednio do klientów pod marką Allianz. Obecni w ponad 75 krajach, zatrudniamy 21 900 pracowników, którzy mówią w 70 językach, obsługują ponad 72,5 miliona spraw rocznie i są zmotywowani do tego, by zapewniać klientom spokój umysłu na całym świecie.

Więcej informacji: www.allianz-partners.com