Sprawdziliśmy, czy da się porozmawiać o patriotyzmie i jednocześnie nie rozpętać awantury. Werdykt – da się!
Co mają ze sobą wspólnego producent piwa i organizacja pożytku publicznego? Jeden cel, jakim jest zbliżanie do siebie osób w podzielonym społeczeństwie i tworzenie przestrzeni do wartościowych rozmów, nawet na najtrudniejsze tematy. Polaryzacja społeczna znajduje się na 9 miejscu najpoważniejszych zagrożeń w perspektywie najbliższych 10 lat zidentyfikowanych przez World Economic Forum. Co więcej, Polska jest drugim najbardziej podzielonym krajem w UE (po Węgrzech), na co wskazują dane Digital Society Project (2021). Innym alarmującym trendem jest wzrost polaryzacji ideologicznej w naszym kraju, która na przestrzeni 20 lat zwiększyła się o 41%. To pokazuje, że oddalamy się do siebie jako społeczeństwo i coraz trudniej jest nam odnaleźć wspólny grunt. Fakt ten stał się przyczynkiem do organizacji wyjątkowego wydarzenia pod nazwą Dobre Rozmowy x Worlds Together, podczas którego siły swe połączyły Grupa Żywiec oraz Fundacja Nowej Wspólnoty.
– Polaryzacja dotyka ludzi ze wszystkich grup, niezależnie od ich poglądów czy pozycji społecznej. Nie wynika ona tylko z różnic politycznych, ale również z braku wspólnego gruntu do dialogu. Media i język polityków odgrywają istotną rolę w pogłębianiu podziałów społecznych, przez co zanika przestrzeń do rozmów w atmosferze szacunku i wzajemnej otwartości, a porozumienie staje się trudne – mówi Wawrzyniec Smoczyński, Prezes Zarządu Fundacji Nowej Wspólnoty.
Razem lepiej
Grupa Żywiec, która jest częścią holenderskiej Grupy HEINEKEN, po raz drugi realizuje projekt pozytywnego wpływu społecznego w ramach globalnej inicjatywy Worlds Together. Jak sama nazwa wskazuje, są to działania, których celem jest tworzenie platformy porozumienia między ludźmi, których coś dzieli, np. poglądy, wygląd czy doświadczenia życiowe. W tym roku firma nawiązała szerszą współpracę w Fundacją Nowej Wspólnoty, której misją jest zmniejszanie podziałów społecznych i odbudowa wspólnoty obywatelskiej w naszym kraju. W ramach partnerstwa odbyło się 6 Treningów Dobrej Rozmowy dla pracowników Grupy Żywiec, 5 otwartych Treningów online dla obywateli i obywatelek z całej Polski oraz jedno wydarzenie specjalne w Warszawie, w którym uczestniczyły osoby o zróżnicowanych światopoglądach, wieku, płci, doświadczeniu życiowym oraz zaproszeni influencerzy.
Pod jednym dachem
W ciągu trzech godzin blisko 40 obcych sobie osób pod okiem trenera przeprowadziło serię ćwiczeń z dobrego rozmawiania, by następnie sprawdzić zdobyte umiejętności w praktyce. Wydarzenie rozpoczęło się od refleksji nad własnymi przekonaniami na różne tematy. Uczestnicy odpowiadali na zadawane pytania i ustawiali się na linii symbolizującej spektrum poglądów. Następnie przeszli do rozmów w parach, prowadząc krótkie rozmowy jeden na jeden o wybranych przez siebie tematach: imigracji, szczepieniach, równości czy stosunku do wegetarianizmu.
Kulminacyjnym punktem programu był dialog wspólnotowy z udziałem 10 ochotników, prowadzony przez doświadczonego facylitatora, na temat “Jestem Polką, Polakiem: czy to ma dziś znaczenie?”. Pozostałych 30 osób mogło obserwować rozmowę i dzielić się swoimi przemyśleniami na stworzonej do tego platformie online. Chociaż momentami górę brały emocje, rozmowa od początku do końca przebiegała w atmosferze otwartości i ciekawości na poglądy drugiej strony. Uczestnicy eksperymentu udowodnili, że da się rozmawiać nawet na trudne tematy, jeśli zastosujemy kilka kluczowych wskazówek przekazanych przez specjalistów od dialogu z Fundacji Nowej Wspólnoty.
– Osoby, które wzięły udział w Dobrych Rozmowach, były jak Polska w pigułce. Reprezentowały różne poglądy i doświadczenia. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń, w której poczują się bezpiecznie, w której swobodnie wyrażą swoje zdanie i gdzie będą mogły wyjść poza własny schemat myślenia, otworzyć się na to, co nieznane. Misją naszej firmy jest warzenie radości z bycia razem, a to wydarzenie było jej urzeczywistnieniem. – dodaje Oliwia Tran, kierowniczka ds. Zrównoważonego rozwoju w Grupie Żywiec.
Aby dodatkowo zwrócić uwagę na problem polaryzacji w Polsce, Grupa Żywiec wraz z Fundacją Nowej Wspólnoty, stworzyły specjalną grę karcianą pod nazwą „Awantura”. Ma ona za zadanie ułatwić prowadzenie trudnych rozmów z bliskimi, znajomymi, sąsiadami na tematy, które często różnią Polaków.
Więcej na temat projektu Worlds Together tutaj: Worlds Together – Druga strona Ż.
Na temat działań Fundacji Nowej Wspólnoty tutaj: fnw.org.pl .
Grupa Żywiec to jeden z czołowych producentów piwa w Polsce. Firma warzy piwo w Arcyksiążęcym Browarze w Żywcu, Browarze Warka, Browarze Elbląg oraz Browarze Namysłów. Do najsilniejszych marek spółki obok Żywca należą Heineken, Desperados, Namysłów, Warka i Tatra. Ważną część oferty Grupy Żywiec stanowią piwa regionalne: Królewskie, Leżajsk, Specjal.