dmTECH to spółka IT należąca w całości do dm-drogerie markt, jednej z największych europejskich drogerii. Obecnie dmTECH zatrudnia ponad 1200 osób w Europie. Więcej niż 40% pracowników stanowią kobiety, które odpowiadają między innymi za rozwój i wdrożenie najnowszych rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Tylko w Polsce w zespole dmTECH aż 30% załogi stanowią panie. Tymczasem szacuje się, że w naszym kraju kobiety w branży IT to średnio zaledwie 15,5% osób zatrudnionych w całym sektorze. Czy dmTECH będzie więc jedną z firm przyczyniających się do zrewolucjonizowania polskiej branży IT?
dmTECH otworzył swój pierwszy międzynarodowy oddział w Polsce jesienią ubiegłego roku, a jego celem jest wsparcie technologicznej obsługi klientów i pracowników drogerii dm oraz wdrażanie nowych projektów IT we wszystkich krajach, w których obecna jest marka. Od samego początku podstawami funkcjonowania zespołu dmTECH – tak w naszym kraju jak i w Europie – są wielokulturowość, różnorodność i kultura dialogu. To właśnie te wartości przyczyniają się do sukcesu firmy i jej pracowników oraz sprzyjają tworzeniu kreatywnych rozwiązań i przyjaznego miejsca pracy dla osób różnej płci, narodowości i z różnym doświadczeniem zawodowym.
– Od półtora roku pracuję w dmTECH. Jest to zupełnie nowa jakość i nowy rozdział w moim życiu zawodowym z wielu powodów. Po pierwsze kultura dialogu, która wspiera rozwój pracownika i pozwala mu skupić się na działaniach, które go motywują. Po drugie elastyczność w czasie i sposobie pracy, ale także w zadaniach. Dodatkowo ludzie – otwarci, energiczni i pogodni, przedstawiciele 14 krajów, z którymi wymieniamy się doświadczeniami. Równie ważne jest zaplecze technologiczne i innowacyjność, możliwość podążania za nowinkami, testowania, wdrażania. Bardzo sobie cenię te aspekty. W trakcie rekrutacji usłyszałam zdanie, które mocno zapadło mi w pamięci: “Nie szukamy ludzi do zadań, ale zadań dla ludzi.” i rzeczywiście z takim podejściem spotykam się w dmTECH na co dzień i to działa – mówi Karolina Jurdziak, IT Consultant SAP ERP w dmTECH.
Szacuje się, że w polskiej branży IT wciąż brakuje około 150 tysięcy pracowników*, a panaceum na to ma być, między innymi zatrudnianie kobiet. Choć przyjęło się, że praca w dziedzinie technologii dedykowana jest mężczyznom, to na szczęście jednak nie płeć stanowi kryterium zatrudnienia, o czym przekonały się właśnie pracowniczki dmTECH. Wszak różnorodność w IT może być również szansą dla firm na znalezienie najlepszych talentów technologicznych i wykorzystanie ich potencjału, niezależnie od lokalizacji, wieku czy płci.
– Nie sądzę, by płeć miała jakiekolwiek znaczenie w mojej codziennej pracy lub wpływ na budowanie mojego autorytetu – mówi Selina Last, menadżerka produktu w dmTECH odpowiedzialna za rozwój systemu Marketing Automation, zarządzająca międzynarodowym zespołem specjalistów IT, w tym także z Polski. – Dla mnie osobiście, poza oczywistym przełamywaniem barier językowych, największym wyzwaniem jest ustalenie potrzeb naszych klientów zewnętrznych (tych w sklepach) i wewnętrznych, a także analizowanie, jaki rodzaj komunikacji i kuponów rabatowych będzie najwygodniejszy w danej sytuacji. Przede wszystkim jednak wyzwaniem jest gruntowna analiza danych, która pozwala potwierdzić, czy nasze hipotezy są prawidłowe – dodaje Selina Last.
– Poza bardzo krzywdzącym stereotypem, że informatycy są aspołeczni i niekomunikatywni, jednym z popularniejszych mitów związanych z naszą branżą jest powszechne przekonanie, że IT to wyłącznie pisanie oprogramowania. A przecież jest tu wiele specjalizacji – od czysto technicznych, jak wspomniane programowanie, przez analizę danych (w tym także w zakresie użycia AI), zarządzanie projektem, po komunikację i wsparcie użytkowników. W każdym z tych obszarów potrzebne są inne kompetencje i umiejętności. Dlatego warto sprawdzać się w różnych dziedzinach, by odkryć, co się lubi i w czym jest się dobrym. Wtedy praca nie jest obowiązkiem, ale szansą na nowe możliwości i rozwój osobisty. Przy tej okazji chciałabym zauważyć, że termin technologia jest w języku polskim rodzaju żeńskiego, co może wskazywać właśnie na kobiecy potencjał tej branży – komentuje Karolina Jurdziak.
Programistki, inżynierki danych, konsultantki IT, kierowniczki projektów, administratorki systemów, inżynierki wsparcia sieci i architektki IT – m.in. na tych stanowiskach w dmTECH pracują kobiety, które łącznie stanowią ponad 40% zatrudnionych w międzynarodowym zespole. Co więcej 30% managerów to właśnie kobiety, a 25% z nich zasiada w ścisłym kierownictwie spółki.
Aktualnie dmTECH zatrudnia ponad 1 200 ekspertów i ekspertek z obszaru technologii w Niemczech i w Polsce. Spółka odpowiada za technologiczne wsparcie oraz za wdrożenia, we wszystkich krajach, gdzie funkcjonują drogerie dm. Siedzibą dmTECH w Polsce jest Wrocław. Dostępne dla pracowników biuro znajduje się w tej samej lokalizacji, co siedziba dm drogerie markt Polska, we Wrocławiu przy ul. Jaworskiej 13. Wśród benefitów oferowanych przez dmTECH pracownicy mogą skorzystać z różnorodnych opcji rozwojowych, dostosowanych do potrzeb pracownika takich jak nauka języków obcych, udział w szkoleniach, warsztatach, konferencjach, studiach czy mentoringu. Dostępne są także ubezpieczenie grupowe, pakiet zdrowotny, czy możliwość skorzystania z programu kafeteryjnego, gdzie wybieramy najbardziej interesujący benefit. Zatrudnieni w dmTECH cenią także swobodę decydowania o miejscu i czasie pracy, samodzielność w wyborze realizowanych zadań, międzynarodowe środowisko pracy oraz kulturę pracy opartą o dialog, rozwój z tolerancją na popełnianie błędów i wyciąganie z nich wniosków. W zależności od stanowiska, doświadczenia oraz formy zatrudniania wynagrodzenia kształtują się od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Bieżące oferty pracy wraz z informacją o wysokości wynagrodzenia oraz więcej informacji dostępne są na stronie: dmTECH.pl
* Dane z badania przeprowadzone przez Polski Instytut Ekonomiczny we współpracy z SoDA – Software Development Association Poland