Stworzyliśmy piękne miejsce dla gości. Przeanalizowaliśmy idealne próbki kolorów ścian i dekoracji. Zastosowaliśmy fantastyczną meblową aranżację. Postawiliśmy na pożądaną kombinację komfortu i stylu. Wszystko po to, aby przyciągnąć gości i zapewnić im przyjemny pobyt w przestrzeniach hotelu. Ale co z muzyką w tle w naszym obiekcie? Muzyka ma znaczący wpływ na atmosferę i nastrój miejsca, jest o wiele potężniejsza niż sam wygląd pomieszczeń. Jak zatem zadbać o odpowiednią muzykę w hotelu?
Bez wątpienia muzyka wzbogaca doświadczenia gości dotyczące pobytu. Gdy goście wchodzą do holu, oczekują określonej atmosfery, a muzyka odgrywa ogromną rolę w tworzeniu odpowiedniego nastroju, który odzwierciedla markę obiektu którą chcemy stworzyć.
Pierwsze wrażenie zostaje w pamięci. Jest absolutnie kluczowe, aby wrażenia gości były pozytywne. Oceny są dokonywane przez cały czas od chwili, gdy goście wchodzą do holu, aż do końca ich pobytu. Dlatego też, warto zadbać o jak najlepszy początek z odpowiednim nastrojem od pierwszego momentu powitania klienta.
– Przy tworzeniu playlisty muzycznej, niezwykle istotna jest konsekwencja. Dlatego ważna jest współpraca z profesjonalnym dostawcą muzyki, która pozwala systematycznie tworzyć kolekcję utworów, które emanują określonym nastrojem, osobowością i stylem, odzwierciedlającym daną markę. Nagła zmiana tempa lub nastroju może być odstręczająca i dziwna. Trzymanie się określonego gatunku muzycznego i pozwalanie muzyce odzwierciedlać każdy inny element doświadczenia gości, umocni to idealne pierwsze wrażenie dotyczące obiektu i marki. Pamiętajmy, że nie dostaje się drugiej szansy na zrobienie pierwszego, dobrego wrażenia – mówi Aleksandra Potrykus, Country Manager Poland & Baltics w Mood Media.
Nastrój jaki chcemy stworzyć, powinien być zgodny z obraną strategią marketingową, brandingiem oraz każdym zewnętrznym punktem stykowym hotelu.
Jaką muzykę w tle wybrać dla swojego hotelu?
Stworzenie marki hotelu, która wyróżnia się spośród tłumu, wymaga jasnego zrozumienia swojej pozycji na rynku, określonych wartości marki oraz zapamiętywalnego doświadczenia, które rezonuje z każdym klientem. Aby rozpocząć ten proces, trzeba zrozumieć osobowość marki swojego hotelu lub ją stworzyć. Co odróżnia naszą markę hotelową od innych? Kto jest naszym docelowym klientem? Co lubią nasi goście? Jakie są ich preferencje? Jakie są dla nich ważne wartości? Jeśli zrozumiemy psychikę swoich klientów, będziemy w stanie stworzyć doświadczenie, które kochają, zapamiętają i polecą. Takie badanie, powinno być również pomocne w stworzeniu atrakcyjnej identyfikacji wizualnej poprzez zastosowanie odpowiednich kolorów, logotypów i stylów projektowania.
Stworzenie marki hotelu, która wychodzi poza wygodne łóżka i pyszne śniadania, wymaga znacznie więcej. Musimy zagwarantować, że historia marki i jej tożsamość, rozszerzają się na każdy punkt kontaktu, z którym mają do czynienia nasi goście, od momentu, gdy odkrywają naszą markę. Oznacza to odpowiedni ton głosu w każdej pisanej treści, którą czytają, doskonałe zdjęcia i spójny design w każdym cyfrowym i drukowanym materiale marketingowym. Ale co najważniejsze, musimy zagwarantować, że środowisko, które tworzymy w samym hotelu, potwierdza tę tożsamość marki i tworzy tym samym silne i wyszukane doświadczenie proklienckie, za każdym razem.
– Aby pozwolić gościom w pełni odczuć zaprojektowane doświadczenie, hotele potrzebują identyfikacji dźwiękowej, która jest zgodna z osobowością marki i docelową grupą demograficzną. Chodzi o wykorzystanie siły dźwięku, aby jeszcze bardziej wzmocnić markę. Dźwięk ma silny i interesujący wpływ na każdego. Czy kojarzymy piosenkę, która przenosi nas z powrotem do pewnego momentu w czasie? Jak to na nas wpływa? Jak często słyszymy utwory, która wprawiają w ruch nasze nogi? A co, jeśli w hotelu usłyszymy ten album, którego uwielbiamy słuchać w domu, aby się zrelaksować po trudnym tygodniu? Łatwo się domyślić. Muzyka bawi się naszymi emocjami, i to jest potężny element, który możemy wykorzystać do projektowania architektury pozytywnych doświadczeń dla gości hotelowych – mówi Aleksandra Potrykus.
Czy potrzebujemy licencji na muzykę w hotelu?
Odtwarzanie muzyki w hotelu nie jest takie proste. Ponieważ hotel należy do tzw. miejsca publicznego, będziemy potrzebować licencji na odtwarzanie w nim muzyki. Licencja ta nie tylko daje nam zgodę na odtwarzanie muzyki w celach komercyjnych, ale także zapewnia autorom, twórcom i wykonawcom tantiemy za nią, wspierając tym samym przemysł muzyczny. Jest to kluczowy element, pozwalający uniknąć wysokich kar i batalii prawnych. Same kary za nielegalne odtwarzanie muzyki w miejscu publicznym, mogą bowiem wynosić nawet do kilkuset tysięcy złotych, w zależności od tego jak długo odtwarzamy muzykę bez zawarcia stosownych umów z organizacjami praw autorskich i jak duży mamy ośrodek.
Ile kosztuje muzyka dla mojego hotelu?
Wszystko zależy to od tego, czy chcemy odtwarzać muzykę chronioną prawami autorskimi i reprezentowaną przez lokalne organizacje praw autorskich, czy też muzykę pochodzącą od niezrzeszonych twórców. Jeśli tę chronioną prawami autorskimi, będziemy musieli uzyskać licencję kilku organizacji praw autorskich, m.in. ZAIKS, STOART, ZPAV i SAWP. Te organizacje reprezentują prawa twórców muzyki i pozwalają na jej odtwarzanie w hotelu. Koszt licencji na muzykę zazwyczaj wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie, w zależności od wielkości Twojego hotelu (a właściwie jego części wspólnych, w których odtwarzana jest muzyka) oraz liczby pokoi.
– Jeśli nie wiemy, od czego zacząć, i jak uzyskać optymalną licencję na muzykę, warto współpracować z profesjonalnym dostawcą muzyki, takim jak Mood Media. Wtedy to my zajmiemy się wszystkimi kwestiami prawno-organizacyjnymi – mówi Aleksandra Potrykus.
Jak stworzyć playlistę dla hotelu?
Playlistę tworzy się w celu kreowania atmosfery, która jest starannie zaprojektowana, żywiołowa i rzetelnie odzwierciedla przesłanie marki do klientów. Jak chcemy, aby się czuli goście? Czy to łączenie nostalgii z radosnymi współczesnymi hitami, czy tworzenie bardziej subtelnej, stylowej i przytulnej atmosfery, projektanci muzyki powinni stwarzać doświadczenia, które wspierają przepływ odpowiedniej energii w całej przestrzeni hotelu. Od wschodu do zachodu słońca, czy to delektując się kawą w kawiarni, czy popijając drinka przy barze przed wyjściem na miasto, muzyka zawsze powinna tworzyć idealną atmosferę, spójną ze strategią marki hotelu.
Czy potrzebujemy innej muzyki na poszczególne pory dnia?
Oprócz tworzenia różnych playlist dla poszczególnych przestrzeni w hotelu (przykładowo: inna atmosfera i nastrój playlisty w holu, a inna w barze), możemy również tworzyć odmienne repertuary nakierowane na różne pory dnia. Dzięki takiemu podziałowi, atmosfera tworzona za pomocą niestandardowej muzyki tła, zmienia się i jest dostosowana lepiej do regularnych czynności przypisanych do danych godzin. Pozwala to gościom np. obudzić się przy energetyzującej i odświeżającej playliście, która tworzy poczucie inspiracji do rozpoczęcia przyjemnego dnia. W południe tempo muzyki można jeszcze nieco przyspieszyć, motywując gości do działania, a następnie na wieczór zwolnić, aby zatrzymać swoich gości w barze, namówić ich na wieczorny posiłek albo dobre wino.
– Muzyka w hotelu to potężne narzędzie. Aby nią dobrze zarządzać, trzeba jednak mieć odpowiednią wiedzę, sprzęt i oprogramowanie – dodaje Aleksandra Potrykus.
***
Mood Media to największa na świecie firma z sektora marketingu sensorycznego. Mood od lat kształtuje świat wrażeń z zakupów stacjonarnych. Buduje wartość biznesową największych marek, dostarczając rozwiązania z zakresu komunikacji audiowizualnej, muzyki, integracji mediów cyfrowych, narzędzi marketingowych dla sklepów, sieci reklamowych, digital signage, usług dystrybucji komunikatów, czy marketingu zapachowego. Mood wykorzystuje dorobek najnowszych technologii cyfrowych i swoje niezrównane doświadczenie w tworzeniu personalizowanego i oryginalnego contentu. Wszystko po to, aby budować lojalność klientów wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Mood jest obecny w ponad 500 000 miejscach działalności swoich klientów, na terenie 140 krajów, docierając codziennie ze swoim przekazem do ponad 165 milionów konsumentów. Więcej informacji można znaleźć pod adresem www.moodmedia.com.