14 listopada 2022 – Branżę leasingową w Polsce czeka okres spowolnienia z powodu pogarszającej się sytuacji przedsiębiorstw, spadku inwestycji i ograniczonej dostępności finansowanych aktywów, uważają eksperci międzynarodowej kancelarii prawnej DLA Piper. Ponadto, część firm leasingowych może napotykać trudności z pozyskaniem finansowania na rozwój, co będzie oznaczać, że w większym zakresie przeprowadzać będą sekurytyzację aktywów.
W pierwszym półroczu 2022 roku, firmy leasingowe udzieliły finansowania o łącznej wartości 42 mld złotych, co stanowiło spadek o niemal 3 proc. rok do roku, wynika z ostatnich danych Związku Polskiego Leasingu. Dwie trzecie sfinansowanych aktywów stanowiły pojazdy lekkie i ciężarowe, a niemal 30 proc. maszyny i inne urządzenia.
– Branża leasingowa będzie się dalej rozwijać, jednak spodziewamy się, że tempo jej rozwoju może osłabnąć ze względu na szczególnie wymagające warunki rynkowe. Z jednej strony leasingodawcy muszą mierzyć się z ograniczoną podażą pojazdów, a z drugiej strony ze zmniejszającą się zdolnością kredytową leasingobiorców – mówi Paweł Turek, counsel w warszawskim biurze DLA Piper.
Klientami firm leasingowych w Polsce są w przeważającej większości mikro i małe przedsiębiorstwa, które ze względu na niepewność związaną z rozwojem sytuacji gospodarczej i rosnące stopy procentowe będą w najbliższym czasie ograniczać wydatki inwestycyjne. Sytuację firm leasingowych utrudnia ponadto ograniczona podaż nowych pojazdów, spowodowana utrzymującą się niską dostępnością komponentów i zakłóceniami w łańcuchach dostaw w związku z wybuchem wojny w Ukrainie.
Jak wskazują eksperci DLA Piper, niektóre spółki leasingowe będą miały także problemy z pozyskiwaniem finansowania na rozwój.
– Spółki leasingowe, które należą do grup finansowych będą sięgać po finansowania wewnątrzgrupowe. Jednakże dla podmiotów, które nie mają takich możliwości lub nie mają dostępu do rynków kapitałowych, poszukiwanie finansowania stanie się zapewne jeszcze większym wyzwaniem – wskazuje Paweł Turek.
Eksperci kancelarii spodziewają się, że w obecnych warunkach rynkowych coraz więcej firm leasingowych będzie przeprowadzać transakcje sekurytyzacji aktywów, by pozyskać finansowanie na dalszą działalność. Sekurytyzacja polega na zamianie niepłynnych aktywów, jakimi są wierzytelności leasingowe, na płynne papiery wartościowe, które mogą być objęte przez instytucje finansowe.
– Spodziewamy się, że w horyzoncie długoterminowym rynek sekurytyzacji będzie dynamicznie rozwijał się w Polsce, gdyż jest to bardzo atrakcyjna forma finansowania dla firm leasingowych. Jej dodatkowym atutem jest możliwość dywersyfikacji źródeł finansowania – dodaje Bartosz Matusik, partner kierujący zespołem podatkowym w warszawskim biurze DLA Piper. – Szczególnie ciekawym rozwiązaniem może być sekurytyzacja „uproszczona”, zwana „warehouse financing”, która pozwala na pozyskanie finansowania do intensywnej budowy portfela wierzytelności lub refinansowanie portfela wierzytelności leasingowych.
We wrześniu tego roku kancelaria DLA Piper doradzała spółce VEHIS przy transakcji finansowania dłużnego o wartości 1,3 mld PLN. Była to pierwsza transakcja typu warehouse facility w Polsce. VEHIS, spółka portfelowa funduszu Enterprise Investors, działa jako internetowa platforma sprzedażowa oferująca samochody w leasingu.
O DLA Piper
DLA Piper jest globalną firmą prawniczą wspierającą klientów w ponad 40 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie,
w regionie Azji i Pacyfiku oraz w obu Amerykach, co umożliwia jej zaspokajanie potrzeb prawnych klientów na całym świecie.
W Polsce zespół DLA Piper liczy ponad 100 prawników. Warszawskie biuro Kancelarii rekomendują międzynarodowe rankingi Chambers and Partners, IFLR1000, a także The Legal 500 EMEA, który wyróżnia DLA Piper we wszystkich 21 kategoriach dla Polski, z czego 19 przypada na Tier 1 i Tier 2. Więcej informacji na temat biura i zakresu świadczonych usług można znaleźć na stronie: www.dlapiper.com.