Czym jest domena internetowa: od czego zacząć oraz w które pułapki nie wpaść?

Z okazji Międzynarodowego Dnia Domeny home.pl dzieli się z przedsiębiorcami ciekawostkami o tym niepozornym, jednak w rzeczywistości niezwykle ważnym elemencie strony internetowej.

Symbolics.com, pierwsza komercyjna domena internetowa, właśnie obchodzi swoje 38 urodziny. Została zarejestrowana 15 marca 1985 roku i uważa się ją za początek istnienia rynku domen, który wciąż stabilnie rośnie. Jak wynika z raportu NASK, w ubiegłym roku liczba domen zarejestrowanych w Polsce przekroczyła 2,5 miliona, a tylko w czwartym kwartale 2022 r. aktywowanych zostało ponad 160 tysięcy nazw nowych domen. Co więcej większość z nich, bo aż 64 procent, należy nie do osób prywatnych, a do organizacji.

Domena jest pierwszym krokiem do zaistnienia w sieci. Jest to adres internetowy, który składa się z dwóch części – nazwy oraz końcówki, znanej także jako rozszerzenie. Pierwsze to zazwyczaj nazwa samej firmy lub organizacji, natomiast drugie może wskazywać na miejsce, branżę bądź rodzaj działalności. Wśród najpopularniejszych końcówek znajdują się, m.in: .pl, .eu, .com, .net lub .org. W Europie .pl jest na 6 miejscu wśród najpopularniejszych domen krajowych. Od niedawna dostępne są także nowe rozszerzenia wskazujące bezpośrednio na charakter prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności, jak na przykład: .hotel, .bar, .blog, .fitness, .moda i inne.

Domena jest wizytówką firmy, dlatego warto wybrać nazwę, która będzie się kojarzyć z tematyką strony czy rodzajem prowadzonej działalności. Przy zakładaniu domeny trzeba pamiętać o zasadzie pierwszeństwa – im później zaczniemy proces rejestracji, tym trudniej będzie wybrać ciekawą i krótką nazwę. Nie zapominajmy również o niezwykle ważnej kwestii bezpieczeństwa. Włączenie protokołu DNSSEC uchroni nas przed modyfikacjami odpowiedzi otrzymywanych z Internetu i pozwoli zweryfikować, czy pochodzą one z właściwego źródła. Stanowi ono także zabezpieczenie przed przechwyceniem danych i ich podmianą przez trzecią stronę. Dodatkowym, wartym rozważenia rozwiązaniem jest podłączenie usługi uwierzytelniania poczty e-mail, tzw. DKIM, która sprawdza adres domeny nadającej wiadomość i zabezpiecza korespondencję mailową – podkreśla  Rafał Krymowski Lider Zespołu PM Web Presence home.pl.

Rynek domen w Polsce: spadek czy wzrost?

Na koniec czwartego kwartału 2022 roku domena .pl liczyła 2 510 256 nazw domen. Według danych raportu NASK przez ostatnie trzy miesiące ubiegłego roku zarejestrowano 162 618 nowych nazw domen – o ponad 7 tys. więcej niż w poprzednim kwartale. Na koniec 2022 roku w domenie .pl figurowało 1 112 349 unikalnych nazw domen, z czego 35 proc. należało do osób fizycznych, a niemal 65 proc. do firm.

Warto przyjrzeć się również samemu sektorowi MŚP. Ostatni raport PARP wskazuje na stale rosnącą liczbę aktywnych firm – od załamania w 2009 r. do końca 2020 r. wzrosła ona o 35 proc., a w porównaniu z 2019 r. o 2,3 proc., co potwierdza ducha przedsiębiorczości Polaków. W 2021 roku własną stronę internetową posiadało 71,4 proc. przedsiębiorstw (wzrost o 0,1 p.p. r/r). Miała ją większość firm dużych (93,7 proc.) i blisko 7 na 10 małych (67,2 proc.). W przypadku firm średnich odsetek ten wyniósł 89,3 proc. Te dane udowadniają, że przedsiębiorstwa, w tym sektor MŚP aktywnie przenosi ciężar działań do Internetu. Taki krok w naturalny sposób zwiększa możliwość dotarcia do nowych grup klientów oraz umożliwia redukcję kosztów operacyjnych i administracyjnych.

Założenie domeny – od czego zacząć?

Zazwyczaj z pierwszą częścią domeny nie ma problemu – firmy po prostu używają swojej nazwy. Warto natomiast dobrze zastanowić nad jej końcówką. Przedsiębiorstwom najlepiej będą odpowiadały domeny z końcówką .com lub .biz, jednak, aby podkreślić, że firma działa bezpośrednio w Polsce, przedsiębiorca może zarejestrować domenę z końcówką .pl. Domena podpowiada potencjalnym klientom, że sklep działa w ich mieście, województwie czy kraju. Co więcej, dzięki nowo powstałym rozszerzeniom domen, firmy mogą w klarowny sposób wskazać na to, co one oferują, przez dodanie takich końcówek jak .pizza, .beer, .coffee czy innych.

Podczas rejestracji swojej pierwszej strony internetowej warto zadbać o domeny, których w miarę rozwoju swojej działalności firma będzie potrzebowała w przyszłości, na przykład podczas wejścia na rynek zagraniczny. Aby to zrobić, najłatwiej jest wpisać w wyszukiwarce domen nazwę firmy i sprawdzić dostępność adresów. Jeśli interesujące nazwy czy rozszerzenia są dostępne, należy jak najszybciej zarejestrować domenę.

Niewidzialne zagrożenia dla domen

Kiedy firma staje się bardziej znana, zwiększa się zagrożenie cybersquattingu – praktyki polegającej na rejestrowaniu nazw domen internetowych związanych z popularnymi markami lub firmami. Celem jest uzyskanie korzyści finansowej poprzez odsprzedanie domeny zainteresowanemu przedsiębiorcy po zawyżonej cenie. Zjawisko cybersquattingu może mieć też na celu zablokowanie domeny, aby utrudnić firmie dostęp do rynku.

Zarówno duże firmy, jak i mniejsze przedsiębiorstwa mogą zostać ofiarami typosquattingu, zjawiska rejestracji strony internetowej o bardzo podobnej nazwie do już istniejącej. Różnicą może być popularna literówka w nazwie firmy lub powtarzające się litery. Na tej „stronie-bliźniaku” przestępca może umieścić treści, które przedstawią prawdziwą firmę w złym świetle i mogą negatywnie wpłynąć na jej wizerunek.

Upublicznianie danych firmy – jak tego uniknąć?

W przypadku rejestracji domeny globalnej, czyli z końcówkami .com, .net czy .biz, dane firmy automatycznie są publikowane w ogólnodostępnej bazie WHOIS. Oznacza to, że każda osoba korzystająca z Internetu w dowolnym momencie może sprawdzić adres siedziby i nazwę firmy, imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer telefonu oraz adres e-mail właściciela przedsiębiorstwa.

Publiczne dane są wykorzystywane nie tylko w profesjonalny sposób, ale także do wysyłki spamu czy wiadomości handlowych, stając się obiektem uwagi cyberprzestępców. Aby łatwo uniknąć tego typu niepożądanych sytuacji, do domeny należy dodać opcję ochrony prywatności – dostępną dla domen zarejestrowanych zarówno na osoby fizyczne, jak i prawne działające na terenie Polski oraz poza granicami kraju.

O home.pl:

home.pl to największy i najbardziej rozpoznawalny w Polsce dostawca usług internetowych dla klientów biznesowych i indywidualnych. Jako członek globalnej grupy United Internet home.pl jest liderem branży również w Europie. Misją firmy jest wspieranie ludzi i przedsiębiorstw kreujących e-świat. home.pl S.A. jest właścicielem czterech marek: home.pl, AZ.pl, premium.pl i homecloud.pl.