Branża utrzymania czystości w obiektach komercyjnych przechodzi transformację, napędzaną przez dwa kluczowe czynniki: rosnące znaczenie raportowania ESG, które wymusza zmiany zarówno na klientach, jak i podmiotach z branży oraz postępującą automatyzację i digitalizację usług, które, choć nie zastępują w pełni człowieka, to redefiniują jego rolę. Dynamika wykorzystania technologii w tym sektorze rośnie. Seris Konsalnet Cleaning w ciągu 5 lat podwoił przychody, a w okresie ostatnich trzech lat kilkukrotnie zwiększył zastosowanie rozwiązań robotycznych w usługach utrzymania czystości.
ESG i postęp technologiczny nie tylko definiują przyszłość sektora, ale także zmieniają oczekiwania klientów oraz modele operacyjne firm świadczących te usługi. Firmy sprzątające muszą dostosować się do nowych wymagań raportowania i jednocześnie inwestować w nowoczesne technologie.
Branża staje przed kluczowym pytaniem: czy w pełni autonomiczny cleaning stanie się rzeczywistością, czy pozostanie tylko dodatkiem do ludzkiej pracy?
Czy cleaning stanie się w pełni autonomiczny?
Mimo dynamicznego rozwoju technologii branża wciąż mierzy się z wyzwaniami, takimi jak awaryjność robotów czy ograniczona zdolność autonomicznych urządzeń do pracy w wymagających warunkach (np. w zakładach przemysłowych). W efekcie model autonomiczny nie jest jeszcze dominującym rozwiązaniem, ale stanowi istotny komponent nowoczesnych usług cleaningowych. Za tym idzie także bardzo ważny aspekt transferu i zwiększania kompetencji. Coraz bardziej pożądani w branży utrzymania czystości będą pracownicy posiadający kompetencje technologiczne, umiejący zarządzać nowoczesnym sprzętem.
– Obecnie kilkanaście procent naszego biznesu to kontrakty oparte na robotycznych rozwiązaniach utrzymania czystości, a dynamika zastosowania technologii stale rośnie. Od kilku lat konsekwentnie rozwijamy koncepcję „Cleaning 4.0”, która nawiązuje do koncepcji Przemysłu 4.0.
Została ona zbudowana na czterech filarach: robotyzacji, automatyzacji, digitalizacji oraz zaawansowanej ochronie środowiska. To kompleksowe podejście do usług utrzymania czystości – wyjaśnia Andrzej Chodacz, prezes zarządu Seris Konsalnet Cleaning.
Silnie widoczne na rynku jest zróżnicowanie podejścia klientów do technologii. Część firm nadal koncentruje się wyłącznie na minimalizacji kosztów, podczas gdy coraz więcej przedsiębiorstw świadomie buduje swoją tożsamość na nowoczesności i digitalizacji, aktywnie poszukując innowacyjnych rozwiązań, także cleaningowych. Najbardziej zaawansowani klienci gotowi są testować nowatorskie rozwiązania, nie ograniczając się do standardowych modeli wyceny usług.
ESG redefiniuje oczekiwania klientów i strategie firm
Coraz więcej firm wymaga od swoich dostawców, w tym firm sprzątających, transparentności w zakresie śladu węglowego, zużycia wody i energii czy stosowania ekologicznych środków czystości. To wyzwanie, ale i szansa dla branży na rozwój nowych technologii i produktów, które będą wspierać dążenie do celów zrównoważonego rozwoju.
– Odpowiadamy na te potrzeby, rozwijając koncepcję „Cleaning ESG”, obejmującą m.in. monitoring zużycia środków czystości, wdrażanie technologii ograniczających ślad węglowy oraz eliminację chemii na rzecz innowacyjnych rozwiązań, takich jak czyszczenie wodą potasową – mówi Andrzej Chodacz, prezes zarządu Seris Konsalnet Cleaning. – Zastosowanie nowoczesnych systemów pozwala klientom nie tylko spełniać wymagania regulacyjne, ale również precyzyjnie mierzyć efektywność kontraktów cleaningowych. Jednym z prostych i dobrych rozwiązań jest czyszczenie suchym lodem, który doskonale usuwa nawet trudne zabrudzenia i, co ważne, nie generuje wtórnych odpadów, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych metod czyszczenia – dodaje Andrzej Chodacz.
Przyszłość branży – hiperpersonalizacja i innowacje
Najbliższe lata w branży utrzymania czystości będą stały pod znakiem dalszego rozwoju technologii, bowiem na rynku jest zapotrzebowanie, ale robotyka i autonomia nie są jeszcze na takim poziomie zaawansowania, aby zapewnić w pełni operacyjną realizację kontraktów.
– Absolutnym priorytetem jest wzrost kompetencji cyfrowych i zatrzymanie talentów potrzebnych do wdrażania innowacyjnych rozwiązań, o czym możemy też przeczytać w raporcie PwC „Czas koniecznych przemian”. Z naszego punktu widzenia są to nie tylko menadżerowie o najwyższych kwalifikacjach, ale także pracownicy liniowi – wszyscy, którzy technologię traktują jako szansę, a nie zagrożenie – podkreśla Andrzej Chodacz, prezes zarządu Seris Konsalnet Cleaning.
Hiperpersonalizacja to również kluczowy trend, który będzie kształtował branżę cleaningową w najbliższych latach. Klienci nie chcą już standardowych pakietów usług – oczekują dostosowanych rozwiązań, opartych na analizie ich indywidualnych potrzeb, warunków technicznych obiektu, systemu pracy i optymalizacji kosztów. Oznacza to projektowanie usług, które wymaga wysokich kompetencji technologicznych, umiejętności budowania zwinnych sposobów organizacji i realizacji. W rynku postrzeganym stereotypowo, jako proste usługi, wkracza potrzeba wszechstronnych fachowców.
Technologicznie polska branża utrzymania czystości rozwija się w równie szybkim tempie, co rynki Europy Zachodniej, a w niektórych obszarach nawet je wyprzedza. Pod względem innowacji technologicznych dominują Azja i Chiny, polscy dostawcy usług czystości, wykorzystując dostępne rozwiązania, stają się coraz bardziej konkurencyjni na arenie międzynarodowej.
Jedno jest pewne – przyszłość branży utrzymania czystości to harmonijne połączenie ESG
i zaawansowanych technologii. Firmy, które skutecznie zintegrują te dwa aspekty, będą nie tylko podążać za trendami, ale wyznaczać kierunek rozwoju całego sektora.
O firmie Seris Cleaning
Seris Konsalnet Cleaning to specjalistyczna firma świadcząca usługi utrzymania czystości w branży B2B. Oferuje kompleksowe usługi porządkowe dla pomieszczeń biurowych, hal produkcyjnych, przemysłu, powierzchni magazynowych, sklepów i supermarketów, kompleksów rekreacyjnych, placówek służby zdrowia, obiektów administracji publicznej. Marka stawia na innowacje, w które inwestuje w czterech kluczowych liniach usług: Q BOT (automatyzacja i robotyzacja usług sprzątających); Q EKO (odpowiedzialne środowiskowo i ekologicznie rozwiązania dla branży sprzątającej) oraz Q BDO (zarządzanie procesem obsługi obowiązków raportowych przedsiębiorstwa do Bazy Danych Odpadowych). Mocną cechą marki jest także otwarte i partnerskie podejście do współpracy z klientem biznesowym: wykwalifikowani technologowie dobierają odpowiednie środki czystości i sprzęt na podstawie przeprowadzonych wizji obiektu oraz sugerują zakres i harmonogram usług odpowiadających indywidualnym potrzebom klienta. Seris Konsalnet Cleaning powstała w wyniku konsolidacji spółek Seris Klinet i Seris As Pak. Jest częścią międzynarodowej Grupy Seris, a w Polsce Grupy Seris Konsalnet. Ambicją Seris Konsalnet Cleaning jest systematyczne wdrażanie na polskim rynku w obszarze usług sprzątających dla B2B autorskiej filozofii Cleaning 4.0.