Aplikacja When U Buy, która służy do zarządzania zakupami online, przekroczyła właśnie próg 170 tysięcy przeanalizowanych transakcji. Na podstawie danych z kwietnia 2025 r. widać, że choć chińskie platformy zakupowe wciąż przyciągają rzesze klientów, Polacy coraz częściej wracają do zakupów w krajowych e-sklepach, a preferencje konsumenckie istotnie się zmieniają.
W kwietniu 2025 roku średnia wartość koszyka zakupowego w When U Buy wyniosła 170 zł – to o 18% więcej niż w analogicznym okresie rok temu. Co ciekawe, najniższy średni koszyk odnotowano na Allegro (127,4 zł, spadek o 8% r/r), a najwyższy – w zakupach poza największymi marketplace’ami. Zaskakuje również sytuacja w Temu. Jeszcze rok temu Polacy wydawali tam średnio 208 zł na koszyk – dziś jest to tylko 147,9 zł (spadek aż o 29% r/r). Mimo że w koszyku znajduje się tam przeciętnie aż 7 produktów (więcej niż gdziekolwiek indziej), to średnia cena jednostkowa spadła o 33%, do poziomu 21,4 zł.
Dane pokazują, że średnia liczba produktów w koszyku ogółem wzrosła do 2,2 (z 1,9 rok wcześniej). W Allegro nie odnotowano zmian (1,7), natomiast w Temu liczba produktów wzrosła z 6,5 do 7. To potwierdza trend: kupujemy częściej, ale coraz taniej. Średnia cena jednostkowa w całym systemie wynosi dziś 77 zł – niemal bez zmian r/r – ale jej wartość na Allegro i w Temu maleje.
Polski e-commerce przechodzi wyraźne przetasowanie. Temu i inne chińskie platformy wciąż są popularne, ale nie dominują już tak, jak jeszcze kilka miesięcy temu. Spadające wartości koszyków i malejące ceny jednostkowe sugerują, że ich atrakcyjność powoli się stabilizuje. Z drugiej strony, polskie e-sklepy mają szansę odzyskać klientów – o ile odpowiedzą na zmieniające się nawyki zakupowe: większą liczbę produktów, elastyczniejsze płatności i nowe modele dostawy – komentuje Ewa Kraińska, właścicielka When U Buy.
Blik pozostaje najczęściej wybieraną metodą płatności – choć jego udział ogólny spadł do 25,2% (z 29,2% rok wcześniej). Ciekawie wygląda jednak jego popularność na różnych platformach: w Temu Blikiem płaci aż 53% użytkowników, na Allegro – 30%. Zauważalny jest wzrost znaczenia Apple Pay, które zyskało zarówno na Allegro (z 15,9% do 21,1%), jak i ogólnie (z 13,9% do 16,9%). Co ciekawe, Allegro Pay zyskało na znaczeniu na Allegro (do 27,5%), mimo że ogólnie jego udział spadł. Klarna, czyli model BNPL popularny m.in. w Temu, notuje wyraźny spadek – z 12,2% do zaledwie 4%.
W logistyce dostaw wyraźnie widać przesunięcia. Choć automaty paczkowe pozostają dominującym kanałem dostaw, ich udział spadł do 46% (z 55,7%). Wzrósł za to udział kurierów (do 23%).
***
When U Buy to platforma, która łączy wiele popularnych sklepów: od Allegro przez Temu po Media Expert. Aplikacja automatycznie rozpoznaje zakupy użytkownika z różnych sklepów i zaciąga dane np. nazwę sklepu, datę zamówienia, formę płatności, formę dostawy czy datę zwrotu. W ten sposób można mieć całą swoją historię zakupów w jednym miejscu oraz narzędzie do szybkiego sprawdzania statusu poszczególnych zamówień i zwrotów.