W obliczu rosnącego poziomu stresu podróże wellness przeżywają prawdziwy boom – jednak często wiążą się z długimi lotami, wysokimi kosztami i zabiegami, które nie zawsze przynoszą trwałe efekty. W Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego marka ASICS, wraz ze swoją nową ambasadorką, aktorką znaną z serialu Biały Lotos, Natashą Rothwell, zaprasza do skorzystania z „Everyday Escape” – prostego, 15-minutowego ruchowego resetu, który – jak dowiedziono – szybciej przenosi nas w szczęśliwsze miejsce i daje trwalsze korzyści niż tydzień spędzony na wyjeździe wellness.¹
Według danych Euromonitor, globalne zapotrzebowanie na wakacje wellness wzrosło w ciągu ostatniego roku o 33%², a raport Global Wellness Institute pokazuje, że ludzie wydają średnio 1 764 USD za tygodniowy wyjazd – o 41% więcej niż na standardowe podróże³. Tymczasem nowe badania globalne przeprowadzone przez ASICS⁴, w których wzięło udział 11 000 osób, ujawniają, że mimo iż ludzie podróżują średnio 1 920 km na takie wyjazdy, nie zawsze spełniają one oczekiwania. Aż dwie trzecie (67%) badanych przyznało, że ich wyjazd wellness nie spełnił wszystkich oczekiwań, a tyle samo osób (67%) stwierdziło, że jakiekolwiek korzyści dla dobrostanu znikały natychmiast po opuszczeniu ośrodka lub krótko po powrocie. Dla części osób doświadczenie to wręcz zwiększyło poziom stresu – niemal jedna trzecia (32%) wskazała na koszty, a jedna czwarta (25%) na uciążliwe, długie podróże.
W przeciwieństwie do tego, badania ASICS pokazują transformującą moc ruchu dla dobrostanu psychicznego – wystarczy 15 minut i 9 sekund ćwiczeń, aby odczuć mierzalny wzrost pozytywnego nastroju⁵. W nowym badaniu „Everyday Escape”, prowadzonym pod okiem dr Brendona Stubbsa z King’s College London, uczestnicy, którzy codziennie poświęcali 15 minut na prosty ruch, odnotowali o 21% większą poprawę samopoczucia w porównaniu do swojego wyjazdu wellness. Co więcej, 71% badanych uznało codzienny ruch za skuteczniejszy w redukcji stresu, 65% – za bardziej poprawiający nastrój, a 73% doświadczyło dłużej utrzymujących się korzyści psychicznych niż po niedawnym wyjeździe wellness.
Aby pomóc większej liczbie osób odnaleźć szczęście w ruchu, ASICS zaangażował Natashę Rothwell – aktorkę, scenarzystkę i propagatorkę wellbeing – w roli „Everyday Escape Concierge”. Rothwell będzie inspirować do wplatania małych, ale znaczących chwil ruchu w codzienność, czyniąc wellness dostępnym i przystępnym cenowo dla wszystkich.
Naprawdę wierzę w moc ruchu – nie tylko dla naszego ciała, ale przede wszystkim dla naszego umysłu. Jasne, można wydać tysiące dolarów albo polecieć na drugi koniec świata, by poczuć się lepiej. Ale można też po prostu wyjść na zewnątrz i poruszać się. Twoje „Everyday Escape” może być spacerem, rozciąganiem, tańcem w kuchni. To nic nie kosztuje, jest proste i należy tylko do ciebie. Wellness nie powinien być luksusem. Powinien być czymś, co każdy z nas może mieć na co dzień. Gdy się ruszamy – czujemy się lepiej. A taki reset należy się każdemu – mówi Natasha Rothwell, ambasadorka akcji.
Na całym świecie ASICS zachęca ludzi do skorzystania z #EverydayEscape i poczucia jego efektów. Osoby, które wezmą 15-minutową przerwę na ruch, mogą podzielić się swoją codzienną ucieczką i wesprzeć zbiórki na rzecz organizacji zajmujących się zdrowiem psychicznym.
Niesamowite jest to, jak wielki wpływ na dobrostan psychiczny może mieć zaledwie 15 minut ruchu. Badanie „Everyday Escape” pokazuje, że krótkie przerwy na ruch poprawiają nastrój i obniżają stres skuteczniej niż wyjazd wellness. Wszyscy uczestnicy deklarowali, że będą kontynuować codzienne przerwy na ruch, a 81% stwierdziło, że teraz priorytetowo traktuje aktywność fizyczną w trosce o dobrostan, zamiast kolejnego wyjazdu. Tydzień poza domem może dać chwilowy zastrzyk energii, ale to ćwiczenia zapewniają długoterminowe korzyści – dodaje dr Brendon Stubbs, czołowy badacz związku aktywności fizycznej ze zdrowiem psychicznym z King’s College London.
Wierzymy, że nie trzeba podróżować daleko, by zostawić za sobą codzienność. Dlatego zapraszamy wszystkich do skorzystania z „Everyday Escape” – prostej, 15-minutowej przerwy na ruch, która przeniesie ciało i umysł w szczęśliwsze miejsce. Od zawsze propagujemy moc ruchu, nawet najmniejszego, w poprawie samopoczucia. To powód, dla którego powstała nasza marka i dlaczego nazywamy się ASICS – akronim od łacińskiego Anima Sana in Corpore Sano, czyli „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Mamy nadzieję, że dołączycie do nas w Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego i spróbujecie „Everyday Escape” – bo gdy poruszamy ciałem, poruszamy też umysłem – podsumowuje Gary Raucher, szef globalnego marketingu ASICS.
Więcej informacji:
www.asics.com/everydayescape
¹ Badanie ASICS Everyday Escape Trial przeprowadzono w dniach 4–18 sierpnia 2025 r. pod kierunkiem dr Brendona Stubbsa z King’s College London i Uniwersytetu w Wiedniu. Wzięło w nim udział 17 osób z Wielkiej Brytanii, USA i Australii, które w ciągu ostatniego roku uczestniczyły w wyjeździe wellness/retreat. Wszyscy uczestnicy podpisali formularze zgody przed przystąpieniem do badania.
Badanie Everyday Escape (n=17) należy traktować jako wczesny projekt typu proof-of-concept, wsparty globalną ankietą na grupie 11 000 osób oraz spójny z zewnętrznymi dowodami naukowymi.
² Euromonitor International: Traveller Segmentation 2024.
https://www.euromonitor.com/article/traveller-segmentation-unlock-innovation-and-value-in-wellness-tourism2
³ Global Wellness Institute: A Decade of Wellness Tourism.
https://globalwellnessinstitute.org/global-wellness-institute-blog/2024/03/25/a-decade-of-wellness-tourism-first-ever-compilation-of-10-years-of-market-data/
⁴ Badanie Everyday Escape Research przeprowadzono w sierpniu 2025 r. wśród osób, które w ostatnim roku uczestniczyły w wyjeździe wellness/retreat. Ankietę przeprowadzono na grupie 11 000 osób w 16 krajach (m.in. w Wielkiej Brytanii, USA, Australii, RPA, Singapurze, Francji, Niemczech, ZEA, Włoszech, Brazylii, Holandii, Chinach, Japonii, Indonezji, Hiszpanii i Szwecji). Próby były reprezentatywne pod względem wieku i płci.
⁵ ASICS State of Mind Score wyrażony jest w skali 0–100 i opiera się na średnich wynikach w dziesięciu wymiarach poznawczo-emocjonalnych: pozytywność, poczucie spełnienia, relaks, skupienie, opanowanie, odporność, pewność siebie, czujność, spokój i energia.