Niemcy, USA i Francja na celowniku polskich firm – 37 proc. planuje sprzedaż online za granicą, a 23 proc. otwarcie sklepów stacjonarnych

Jak pokazują wyniki badania Adyen Index: Retail Report 2025, w 2025 roku polscy sprzedawcy stawiają na większą elastyczność, efektywność i dostępność – niezależnie od kanału sprzedaży. Ambicje te widać także w planach rozwoju międzynarodowego. Aż 37 proc. firm planuje sprzedaż online na nowych rynkach, 23 proc. otwarcie sklepów stacjonarnych za granicą, a 33 proc. wejście na marketplace’y.

Największym zainteresowaniem wśród polskich firm cieszą się Niemcy – 27 proc. sprzedawców wskazuje je jako kierunek ekspansji. Na kolejnych miejscach są USA (24 proc.) i Francja (23 proc.), następnie Chiny (18 proc.) oraz Wielka Brytania (17 proc.).

Polskie przedsiębiorstwa są przy tym gotowe na znaczące wydatki związane z wejściem na rynki zagraniczne. Ponad jedna czwarta planuje przeznaczyć na ten cel od ok. 2,5–2,9 mln zł, co ósma firma liczy się z budżetem rzędu 12–24 mln zł, a 6 proc. deklaruje nakłady przekraczające 49 mln zł.

Lokalne płatności – przepustka do globalnego sukcesu

Jednym z wyzwań ekspansji zagranicznej pozostaje dostosowanie się do lokalnych oczekiwań konsumentów w zakresie płatności. Dla 29 proc. polskich firm to nie tylko sposób na obniżenie kosztów, ale także realna przewaga konkurencyjna na nowych rynkach.

Firmy planują ponadto inwestycje w metody płatności: 31 proc. zamierza wdrożyć nowe metody płatności online, a 30 proc. chce poszerzyć ich dostępność w sklepach stacjonarnych. Dla jednej piątej przedsiębiorstw priorytetem wciąż pozostaje redukcja kosztów transakcyjnych, co bezpośrednio przekłada się na wyższe przychody.

Integracja z każdą lokalną metodą płatności osobno to dla sprzedawców duże wyzwanie – pochłania czas, zasoby i wymaga skomplikowanych wdrożeń technologicznych. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest współpraca z jednym partnerem, który w ramach jednej integracji umożliwia obsługę wszystkich najważniejszych metod w różnych krajach. Dzięki temu firmy mogą szybciej wejść na nowe rynki i od razu spełniać oczekiwania lokalnych klientów – dodaje Matouš Michněvič z Adyen.

Nowe kanały ekspansji: marketplace’y i pop-upy w planach polskich firm

W planach polskich sprzedawców coraz większą rolę odgrywają nowe kanały sprzedaży. Jedna trzecia firm (33 proc.) zamierza wejść na marketplace’y, widząc w nich szansę na szybkie dotarcie do globalnych klientów. Na znaczeniu zyskują także działania wspierające wizerunek i innowacyjność – blisko 28 proc. sprzedawców stawia na wydarzenia pop-up, które pozwalają testować nowe rynki i budować rozpoznawalność marki.

Marketplace’y otwierają firmom drogę do globalnego klienta bez konieczności natychmiastowej inwestycji w fizyczną obecność. Z kolei wydarzenia pop-up pozwalają sprawdzić potencjał danego rynku przy minimalnym ryzyku. Oba rozwiązania dobrze wpisują się w strategię stopniowej ekspansji i budowania rozpoznawalności polskich marek za granicąpodsumowuje Matouš Michněvič z Adyen.

O badaniu

Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.


O Adyen

Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.