Aż 63 proc. Polaków korzysta z kas samoobsługowych. Nowe technologie w retailu: wygoda wygrywa z efekciarstwem

Polscy konsumenci nie mają wątpliwości i podczas zakupów najbardziej cenią sobie rozwiązania, które realnie ułatwiają im życie. Z najnowszego raportu „Adyen Index: Retail Report 2025” wynika, że aż 63 proc. Polaków korzysta z kas samoobsługowych, a ponad 33 proc. płaci za zakupy bezpośrednio na terminalu mobilnym, jeszcze stojąc w kolejce. Aplikacje marek, wykorzystywane do zbierania punktów lojalnościowych i szybszego checkoutu, wybiera ponad 37 proc. klientów.

To jasny sygnał: wygoda, szybkość i płynność procesu zakupowego to dziś kluczowe przewagi, których oczekuje rynek.

Tak wysokie wskaźniki adopcji technologii samoobsługowych i mobilnych to jasny sygnał dla branży retail: dziś wygoda, szybkość i elastyczność to nie przewaga konkurencyjna, a rynkowe minimum. Konsumenci oczekują płynnego, intuicyjnego doświadczenia zakupowego – niezależnie od tego, czy kupują w sklepie fizycznym, online czy z poziomu aplikacji. Dlatego inwestycje w Unified Commerce, wdrażanie rozwiązań typu „mobile-first” i rozwój samoobsługi stają się obowiązkiem, a nie opcją – mówi Matouš Michněvič, Country Manager CEE w Adyen.

Praktyczne technologie wygrywają z nowinkami

Choć rynek pełen jest dyskusji o VR, AR czy immersyjnych doświadczeniach zakupowych, w rzeczywistości korzysta z nich zaledwie 9 proc. konsumentów. Technologiczna codzienność to dziś raczej aplikacje mobilne, terminale w rękach sprzedawców czy kasy samoobsługowe.

Technologie immersyjne wciąż czekają na swoją szansę – szczególnie że zaledwie 24 proc. firm deklaruje inwestycje w VR, AR czy smart lustra w nadchodzącym roku. Jednocześnie dane pokazują, że młodsze grupy wiekowe (18–34 lata) są bardziej skłonne je testować, gdy tylko staną się dostępne – mówi Matouš Michněvič z Adyen.

Personalizacja tak, ale z rozsądkiem

Polacy coraz częściej oczekują, że zakupy będą dopasowane do ich indywidualnych potrzebaż 42 proc. respondentów deklaruje, że chętniej wybiera marki, które pamiętają ich wcześniejsze wybory i preferencje. Co trzeci badany (34 proc.) chciałby też, aby zakupy stacjonarne były po prostu ciekawsze – np. poprzez wprowadzenie elementów rozszerzonej rzeczywistości, specjalnych stref relaksu czy organizację wydarzeń na miejscu.

Konsumenci wydają się być też coraz bardziej świadomi tego, jak technologia może poprawić komfort ich zakupów. Ponad 23 proc. klientów oczekuje spersonalizowanych promocji i rabatów, dopasowanych do ich zakupowych preferencji i historii transakcji. Blisko co czwarty konsument (23 proc.) chce mieć dostęp do informacji o stanach magazynowych w czasie rzeczywistym, jeszcze przed wizytą w sklepie czy finalizacją zakupów online, co skraca i upraszcza cały proces zakupowy.

Równie ważna jest wygoda poruszania się po sklepie. 20 proc. ankietowanych deklaruje chęć korzystania z kiosków lub aplikacji, które pomogą im szybciej odnaleźć produkty. Wskazują również na potrzebę lepszych rekomendacji – 16 proc. chce otrzymywać propozycje produktów dopasowane do ich wcześniejszych wyborów.

Konsumenci są coraz bardziej świadomi, jak nowoczesne technologie mogą im zapewnić wygodę i indywidualne podejście i coraz częściej tego właśnie wymagają – dodaje Matouš Michněvič z Adyen.

Jakie wnioski dla marek?

Technologie, które są intuicyjne i widocznie skracają czas zakupów, stają się rynkowym standardem. Klient oczekuje płynnego, zintegrowanego doświadczenia zakupowego, niezależnie od kanału. Dla firm to konkretna wskazówka, że inwestycje w Unified Commerce, rozwijanie rozwiązań mobilnych i samoobsługowych i testowanie nowych technologii z myślą o młodszych konsumentach mogą okazać się niezbędne do spełnienia oczekiwań klientów.

Retailerzy, którzy będą nadążać za potrzebami klientów, zyskają lojalność i przewagę konkurencyjną. Ci, którzy zignorują te trendy, mogą zniknąć z radarów konsumentów szybciej, niż sądzą.

O badaniu

Badanie Adyen Index: Retail Report 2025 przeprowadzono między 26.02.2025 a 12.03.2025 br. na grupie 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych. Ankietowani pochodzili m.in. z: Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Kanady, Brazylii, Meksyku, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Holandii, Belgii, Danii, Norwegii, Szwecji, Estonii, Łotwy, Litwy, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Singapuru, Malezji, Hongkongu, Japonii i Australii, Indii oraz Chin. W Polsce badaniem objętych zostało 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

O Adyen

Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.