Sztuczna inteligencja w pracy: Nowe globalne badanie pokazuje związek AI ze zwiększonym poziomem szczęścia

  • Pracownicy korzystający z AI codziennie są o 34% bardziej zadowoleni z pracy i bardziej optymistyczni co do przyszłości.
  • Satysfakcja z pracy ma silny wpływ na ogólne zadowolenie z życia — szczęśliwi pracownicy są 4,5 razy bardziej skłonni do odczuwania radości z życia.
  • Użytkownicy AI deklarują większe poczucie spełnienia – dwie trzecie osób z wysoką satysfakcją zawodową odczuwa też satysfakcję z życia osobistego.
  • Paradoksalnie, osoby często korzystające ze sztucznej inteligencji są również nawet o 20% bardziej zestresowane, a także bardziej zaniepokojone bezpieczeństwem swojej pracy.

Kopenhaga, 24 czerwca 2025 r. – Jabra, wiodąca na świecie marka profesjonalnych rozwiązań audio, ogłosiła dziś wyjątkową współpracę z Happiness Research Institute, której celem było sprawdzenie, czy sztuczna inteligencja może wpływać na coś więcej niż tylko poprawę wydajności. Globalna inicjatywa bada związek między generatywną AI (GenAI) a dobrym samopoczuciem w pracy i życiu codziennym. Choć większość rozmów na temat AI koncentruje się na wydajności, prawdziwy potencjał tej technologii może leżeć w obszarze bardziej ludzkim – szczęściu.

W badaniu wzięło udział ponad 3700 pracowników umysłowych z 11 krajów, w tym z Polski. To pierwsze tego typu opracowanie pokazujące, jak rosnące wykorzystanie narzędzi AI wpływa na zadowolenie z pracy, poziom stresu oraz ogólne poczucie szczęścia w życiu.

Wyniki badania: AI a dobrostan psychiczny pracowników

Badanie „Praca i dobrostan w erze AI” („Work and Wellbeing in the Age of AI”) przeprowadzone przez Jabra, ujawnia wyraźną korelację między częstym korzystaniem ze sztucznej inteligencji a większą satysfakcją z pracy. Pracownicy, którzy codziennie używają AI, deklarują o 34% większe zadowolenie z wykonywanej pracy w porównaniu do tych, którzy nie używają AI wcale. Zgłaszają oni większą skuteczność w osiąganiu celów (78% regularnych użytkowników AI w porównaniu do 63% okazjonalnych użytkowników AI) i większe możliwości awansu (70% regularnych użytkowników AI w porównaniu do 38% okazjonalnych użytkowników AI) niż ci, którzy korzystają z AI tylko raz w tygodniu lub rzadziej.

Dodatkowo, w porównaniu do osób, które nie korzystają z AI regularnie, osoby często korzystające z AI są bardziej optymistyczne w kwestii przyszłej satysfakcji z pracy (47% vs. 27%) oraz mają większą pewność, że ich praca nadal będzie przyjemna (44% vs. 23%) i dająca poczucie spełnienia (45% vs. 24%). Ostatecznie, osoby często korzystające z AI częściej odczuwają sens swojej pracy i z większym optymizmem patrzą na przyszłość zatrudnienia.

„Łatwo jest mówić o sztucznej inteligencji w kategoriach produktywności. Musimy jednak zacząć rozmawiać o jej wpływie psychologicznym – na tożsamość, motywację i postrzeganie przyszłości przez ludzi. Przyszłość pracy to nie tylko technologia – to także emocje” – powiedział Meik Wiking, CEO w The Happiness Research Institute.

Dlaczego dobre samopoczucie w miejscu pracy ma znaczenie
Wyniki badania pokazują, że dobre samopoczucie w miejscu pracy jest silnie powiązane z ogólną satysfakcją z życia. Pracownicy, którzy są szczęśliwi w pracy, 4,5 razy częściej deklarują ogólne zadowolenie z życia. Aż dwie trzecie osób z wysokim poziomem satysfakcji zawodowej określa się również jako szczęśliwe w życiu prywatnym.

„Musimy zrozumieć, jak technologia wpływa na dobre samopoczucie. Tworząc nowe produkty, tworzymy przyszłość, w której ludzie współpracują nie tylko z innymi ludźmi, ale także ze sztuczną inteligencją. Ta zmiana oznacza konieczność rozwijania naszych rozwiązań tak, aby wspierały one nie tylko interakcje międzyludzkie, ale także dostarczały systemom AI odpowiednich danych audio i wideo, których potrzebują, aby być bardziej pomocne, kontekstowe i emocjonalnie inteligentne” – tłumaczy Paul Sephton, Global Head of Brand Communications w Jabra.

Korzystanie z AI a stres

Chociaż ogólny odbiór AI w pracy jest pozytywny, paradoksalnie badanie pokazuje, że osoby często korzystające z AI deklarują również o 20% wyższy poziom stresu niż użytkownicy okazjonalni. Może to wynikać z presji opanowania nowych narzędzi, tworzenia odpowiednich promptów i ciągłego dostosowywania się do rozwijających się systemów. Część tego obciążenia może też wynikać z dodatkowego wysiłku umysłowego związanego z przeglądaniem i interpretacją wyników generowanych przez AI. Pracownicy muszą nie tylko korzystać z tych narzędzi, ale też pozostawać czujni, sprawdzać wyniki i częściej podejmować decyzje.

Jednak nie każdy stres jest taki sam. Pracownicy, którzy doświadczają umiarkowanego poziomu stresu (czują się zmotywowani, ale nie przytłoczeni), częściej deklarują większe poczucie sensu, większe zadowolenie i wyższą satysfakcję z pracy niż osoby z umiarkowanym lub neutralnym poziomem stresu. W takich przypadkach stres może być oznaką zaangażowania – sygnałem, że pracownicy są zaangażowani, zmotywowani i stawiani przed wyzwaniami, które mają dla nich znaczenie.

AI jako szansa dla firm

Pomimo rosnącego zainteresowania AI, większość pracowników nadal nie korzysta z niej regularnie — prawie jedna trzecia wysoko wykwalifikowanych specjalistów nigdy nie używała AI w pracy. Wśród tych, którzy już ją stosują, kluczowym czynnikiem wydaje się elastyczność. Pracownicy używają AI na różne sposoby, od wpisywania tekstu na klawiaturze, po polecenia głosowe, oraz wykorzystują ją do różnych zadań w wielu środowiskach pracy. To wyraźny sygnał dla biznesu: AI może zarówno wspierać, jak i obniżać samopoczucie pracowników. To, jakie decyzje podejmą dziś organizacje, zadecyduje o ich zdolności do wspierania rozwoju i adaptacji zespołów w przyszłości.

To badanie wyznacza nowy kierunek dla firm wdrażających AI. Zamiast skupiać się wyłącznie na wydajności, Jabra i Happiness Research Institute wskazują, że emocjonalny aspekt pracy powinien stać się priorytetem projektowym. W miarę jak AI staje się integralną częścią środowiska pracy, rośnie potencjał tworzenia przestrzeni, które wspierają zarówno produktywność, jak i dobrostan pracowników.

Pobierz pełny raport na stronie: www.jabra.com/happinessresearch

Więcej na temat AI, przywództwa i kultury pracy znajdziesz w nowym podcaście Jabra: Great Expectations Podcast | AI at Work, Leadership Insights, and Human-Centric Innovation – najnowszy odcinek z Meikiem Wikingiem o tym badaniu dostępny już dziś!