Jak Polacy obdarowują swoje mamy? Analiza zwyczajów zakupowych w dowozie z okazji Dnia Matki

Dzień Matki to święto obchodzone niemal na całym świecie. Chociaż jego geneza jest różna w różnych zakątkach świata, to łączy je jedna idea – okazanie matkom miłości i wdzięczności. Wyrażamy je słowami, ale też prezentami, które, jak się okazuje, różnią się w zależności od szerokości geograficznej. A to, jakimi upominkami mieszkańcy Europy obdarowują swoje mamy, sprawdził Wolt.

W Dniu Matki do tradycyjnych życzeń chcemy dołączać coś wyjątkowego i osobistego – kwiaty i upominki. Jak wynika z danych Wolt, coraz częściej zamawiamy je, korzystając z opcji szybkiej dostawy. Wśród mieszkańców 27 krajów, gdzie działa platforma, najchętniej z tego rozwiązania sięgali Grecy (11,8% wszystkich zamówień złożonych w ubiegłoroczny Dzień Matki), Finowie (10,8%) oraz Węgrzy (5%).

A Polacy? Popularność zamówień na Wolt z okazji Dnia Matki dynamicznie rośnie. W ubiegłym roku użytkownicy w Polsce skorzystali z szybkich dostaw aż o 174% częściej niż w 2022 roku – to ponad 2,5-krotny wzrost w ciągu 2 lat.

O tym, że często były to prezenty, najlepiej świadczy fakt, że połowa kwiatów kupowanych w aplikacji Wolt i ponad jedna czwarta wszystkich dowozów trafiła pod adres inny niż główny adres użytkownika. Często do całkiem odległych miejsc nawet w innych krajach, np. wśród zamówień złożonych w Niemczech najdłuższy dystans między adresem zamówienia a adresem dostawy wynosił ponad 5 tysięcy kilometrów, a w Polsce prawie 3 tysiące.

Nie tylko kwiaty – czyli prezenty zamawiane z szybkim dowozem

Nie dziwi fakt, że największą popularnością cieszą się kwiaty. Jak wynika z danych Wolt, w tym dniu użytkownicy składają w tej kategorii ponad 5 razy więcej zamówień. Najwięcej kupują ich Duńczycy, Grecy, Finowie oraz mieszkańcy Malty. A jak się różnią upodobania co do rodzajów kwiatów w poszczególnych krajach? Czesi i Cypryjczycy preferują tulipany. Niemcy, Grecy i Chorwaci najczęściej wybierają róże, a Estończycy i Finowie – wielokwiatowe bukiety.

W zakupowym koszyku z prezentami na Dzień Matki obok kwiatów pojawiają się  też ciasta i wyroby cukiernicze oraz kosmetyki. W kategoriach najpopularniejszych wśród Europejczyków mieszczą się również zakupy Polaków. Kupujemy wyroby cukiernicze, ale coraz częściej również kosmetyki. Niewątpliwą zachętą do zakupów prezentów w opcji szybkiej dostawy są specjalne rozwiązania. W lutym tego roku Wolt wprowadził w Polsce funkcję prezentów, która pozwala wysłać upominek bliskiej osobie – nawet jeśli ta przebywa w innym mieście czy kraju. Wystarczy wybrać dowolny produkt w aplikacji, dodać do niego elektroniczną kartkę z personalizowaną wiadomością oraz podać adres i telefon odbiorcy.

Zakup prezentów w opcji dostawy, to rozwiązanie, które zyskuje coraz większe zainteresowanie Polaków. To naturalne, ponieważ wpisuje się ono doskonale w nasz obecny styl życia. Wielu z nas mieszka daleko od swoich najbliższych. Spotykamy się coraz rzadziej, ale to nie znaczy, że o sobie nie pamiętamy i nie chcemy celebrować wyjątkowych okazji, czy obdarowywać się prezentami. W przypadku Wolt istotny jest fakt, że wraz z rozwojem gamy dostępnych produktów, rozwija się zakres świadczonych usług. Dzięki temu, poszukując prezentu dla mamy, możemy zdecydować się na kwiaty, ale też kosmetyki czy biżuterię. A dodatkowo możemy połączyć zamówienie z dwóch miejsc w jednej dostawie – mówi Agata Polityło, General Manager w Wolt Polska.

Wolt w ubiegłym roku wprowadził w Polsce funkcję, która umożliwia zamówienie z dwóch różnych miejsc za jedną opłatą. Dotyczy to wszystkich miejsc obsługiwanych przez Wolt w danym obszarze – zarówno restauracji, jak i sklepów spożywczych, kwiaciarni czy piekarni. Dzięki temu możemy zamówić za jedną opłatą np. wspólną kolację z dowozem oraz ulubiony kosmetyk na prezent dla mamy.