Unilever apeluje do biznesu i rządów o zharmonizowanie strategii klimatycznych

Jak biznes i państwa mogą wzajemnie się wspierać, by przyspieszyć działania na rzecz klimatu? Nowy raport Unilevera wskazuje, że łączenie strategii firm z krajowymi planami klimatycznymi, przy wsparciu ambitnych celów rządowych, pozwala szybciej osiągać rezultaty.

Unilever, chcąc osiągnąć cele klimatyczne wyznaczone do 2030 roku, koncentruje działania na obszarach mających największy wpływ na działalność firmy oraz jej łańcuch wartości. W tym celu opracowany został Plan Działań na rzecz Transformacji Klimatycznej (Climate Transition Action Plan, CTAP), który przedstawia kluczowe działania i planowane inwestycje, mające przyspieszyć osiągnięcie krótkoterminowych celów redukcji emisji.

Tempo realizacji działań klimatycznych Unilevera zależy w dużej mierze od sprzyjających regulacji i warunków rynkowych. Dlatego firma działa na rzecz zmian systemowych, które pozwalają przyspieszyć transformację w całym sektorze. Nowy raport Unilevera, opracowany we współpracy z firmą doradczą ERM, pokazuje, jak współpraca biznesu i rządów może przyspieszyć globalne przejście na gospodarkę neutralną klimatycznie poprzez lepsze dopasowanie strategii. Dokument przedstawia w jaki sposób plany transformacji firm i krajowe zobowiązania klimatyczne (Nationally Determined Contributions, NDC) mogą się wzajemnie wspierać, ilustrując to przykładami działań Unilevera.

Droga do COP30: czas na wzmocnienie zobowiązań klimatycznych

Przed listopadowym szczytem klimatycznym ONZ COP30 w Brazylii, światowi liderzy mają przedstawić zaktualizowane NDC – plany wyznaczające cele klimatyczne poszczególnych państw do 2035 roku oraz sposoby ich realizacji. Ambicja i wdrożenie tych zobowiązań zdecyduje o tym, jak szybko świat będzie mógł obniżać emisje, jednocześnie ograniczając globalne ocieplenie do 1,5 stopnia Celsjusza i adaptując się do skutków zmian klimatu.

Raport Unilevera pokazuje, co dzieje się, gdy strategie firm i krajowe zobowiązania zaczynają działać w zgodzie. Dopasowanie planów transformacji przedsiębiorstw do NDC ujawnia zarówno potencjał, jak i trudności wynikające z tej współpracy. Zadanie na przyszłość jest jasne: zniwelować różnice, budować poczucie odpowiedzialności i przekształcić zgodność działań w przyspieszenie transformacji – mówi Christiana Figueres, Była Sekretarz Wykonawcza UNFCCC

Systemowe zmiany, do których wzywa Unilever w celu przyspieszenia redukcji emisji, będą oddziaływać na całe sektory i branże w łańcuchu wartości. Dlatego istotne jest, aby inne firmy również dążyły do ambitnych, wysokiej jakości NDC, które pomogą zniwelować lukę między przepływami kapitału a potrzebami transformacyjnymi.

Jak Unilever przyspiesza ambitne działania na rzecz klimatu

Redukcja emisji   z sektora energetycznego, rolnictwa i chemicznego to obszary priorytetowe Planu Działań na rzecz Transformacji Klimatycznej (CTAP) Unilevera. Poniższe inicjatywy pokazują, jak firma wspiera priorytety NDCi gdzie sprzyjające polityki klimatyczne pozwalają biznesowi działać szybciej i skuteczniej.

  1. Wsparcie Indonezji w przejściu na czystą energię

Unilever jako pierwszy w Indonezji sięgnął po biometan do zastosowań przemysłowych, zastępując nim gaz ziemny w zakładzie przetwarzania oleju palmowego. Rozwiązanie to zmniejsza emisje, wspiera transformację energetyczną kraju i zapobiega uwalnianiu metanu do atmosfery.

  1. Rolnictwo regeneratywne w Brazylii

Spożywcza część biznesu Unilever i CJ Selecta zainwestowały 5 milionów euro w program Renova Terra, który promuje rolnictwo regeneratywne na polach soi w Brazylii. Celem firmy jest przekształcenie 45000 hektarów w praktyki rolnictwa regeneratywnego do 2030 roku. Pozwoli to pozyskiwać nawet 90% soi wykorzystywanej w majonezie Hellmann’s w Brazylii z upraw o niższym wpływie środowiskowym.

  1. Przyspieszenie transformacji w indyjskim przemyśle chemicznym

Unilever wspiera dekarbonizację indyjskiego przemysłu chemicznego, zastępując w produktach do pielęgnacji domu surowce kopalne odnawialnymi i z recyklingu. Poprzez Hindustan Unilever, firma przewodniczy grupie roboczej powołanej przez rząd Indii w ramach G20, opracowującej plan działań na rzecz zrównoważonej produkcji chemicznej. To ważny krok do osiągnięcia zerowej emisji netto przez Indie do 2070 roku.

  1. Współpraca z dostawcami w zakresie umów zakupu energii (PPA)

Zachęty polityczne w Indiach doprowadziły do ​​najniższych na świecie taryf za energię słoneczną i pobudziły znaczące inwestycje sektora prywatnego w OZE. Unilever podpisał pionierską umowę PPA na dostawy energii słonecznej do 32 lokalizacji, w tym do fabryk własnych Unilevera oraz do fabryk dziesięciu partnerów. Projekt ma przynieść 25% oszczędności kosztów w ciągu 20 lat i pozwoli uniknąć emisji 28 000 ton CO₂ rocznie. Kluczowe dla osiągnięcia tego celu było silne wsparcie rządu, który zwolnił pierwszych użytkowników z opłat przesyłowych.

Pełny raport dostępny jest TUTAJ.

***

O Unilever:

Unilever jest jednym z wiodących, światowych dostawców produktów Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Foods i Ice Cream, który prowadzi sprzedaż na terenie 190 krajów, docierając do 3,4 miliarda konsumentów dziennie. Zatrudnia 128 000 pracowników. Przychody ze sprzedaży w 2024 r. wyniosły 60,8 mld euro.

Więcej informacji o Unilever i naszych markach można znaleźć na stronie www.unilever.com.