Według badań Instytutu Biznesu Rodzinnego i GUS-u, w Polsce jest nawet 2,2 mln firm, w których większościowe udziały posiada rodzina, a 828 tys. z nich mówi o sobie „firma rodzinna”. Właściciele takich firm spotkają się podczas Kongresu 4 GENERATIONS 7 października. To wydarzenie koncentrują się zarówno na procesie sukcesji, jak i na obszarach związanych z profesjonalizacją rodziny: nie tylko w budowaniu relacji, ale też w braniu odpowiedzialności za gromadzony majątek, a ostatecznie – w przygotowaniu kolejnych pokoleń w duchu wartości ważnych dla rodziny biznesowej.
– Mówi się, że firmy rodzinne mają trzy największe wyzwania: to sukcesja, sukcesja i… sukcesja…Niestety w Polsce myślenie o sukcesji bardzo powszechnie jest zawężane! Kojarzone z przekazaniem majątku, a nawet utożsamiane z założeniem fundacji rodzinnej. To kardynalny błąd! Sukcesja jest niezwykle interdyscyplinarnym wyzwaniem rodziny właścicielskiej. To budowanie trwałego dziedzictwa w kolejnych pokoleniach, nawet po sprzedaży biznesu lub jego części – mówi dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego. W IBR nie mówimy już więc „tylko” o firmach rodzinnych, lecz częściej o rodzinach biznesowych. Odpowiadając na te nowe, już nie tylko sukcesyjne potrzeby, Instytut Biznesu Rodzinnego zaprasza na Kongres 4 GENERATIONS 7 października w Fabryce Norblina w Warszawie. Partnerem wydarzenia jest Rodzina Motz, której członkowie zarządzają Fabryką Norblina oraz m.in. firmami Capital Park, Mount TFI, Bibi’s Cafe & Bar, Food Town czy Donkey Shoe.
– Wyzwaniem dla każdej rodziny przedsiębiorców jest prowadzenie prawidłowo działającego biznesu i jednocześnie pielęgnowanie dobrych relacji. Utrzymanie obu wartości przekłada się na rozwijanie naturalnych talentów członków rodziny, zapewnienie ciągłości prowadzonych firm oraz skuteczne przeprowadzenie sukcesji. Nie ma jednego przepisu jak to zrobić, ale wiadomo, że wymaga to wspólnego wysiłku. Warto jest wymieniać się doświadczeniami, żeby skorzystać z już sprawdzonych rozwiązań i uniknąć błędów, które już ktoś inny popełnił – mówi Jan Motz, który jest głową rodziny.
Jan Motz oraz przedstawiciele drugiego pokolenia: Michał, Mikołaj, Marta i Mateusz Motz opowiedzą o swojej ścieżce budowania silnej rodziny biznesowej podczas Kongresu 4 GENERATIONS. Wśród prelegentów znajdą się także Marcin i Damian Ochnik z Ochnik S.A. (w rozmowie o sukcesji: najpierw z braci na brata, a dziś z brata na bratanka), Ryszard Wtorkowski – Prezes LUG S.A. i Grzegorz Inglot – CEO Inglot (w panelu dyskusyjnym o fundacji rodzinnej), Michał Wypychewicz – Prezes ZPUE (w opowieści o pracach nad wzorcowym family office), Tomasz Szataniak z Wielton S.A. (który podzieli się doświadczeniami budowania strategii właścicielskiej), Dariusz Stasik – Prezes Grupy WPIP (w dyskusji o zrównoważonym rozwoju i Pokoleniu RE – pokoleniu REdesignerów i Regeneratorów).
O formule Kongresu:
Instytut Biznesu Rodzinnego od ponad dekady spotyka się w gronie polskich i zagranicznych rodzin biznesowych i firm rodzinnych, by rozmawiać o profesjonalizacji i dążeniu do długowieczności. 10 lat spotkań i 10 edycji to łącznie 20 dni pełnych wrażeń, merytoryki i spotkań, 200 unikalnych prelegentów i łącznie ponad 2500 uczestników! Nowa formuła – Kongres 4GENERATIONS – to wydarzenie nieszablonowe nie tylko z uwagi na prelegentów i uczestników, jakich przyciąga. Instytut Biznesu Rodzinnego proponuje udział w interaktywnym spotkaniu: w trakcie wystąpień gości z Polski i zagranicy: przedsiębiorców rodzinnych, a także ekspertów i praktyków biznesowych, uczestnicy zasiądą przy okrągłych stołach dyskusyjnych. Będzie czas na moderowaną przez Ekspertów IBR rozmowę i wymianę poglądów z pozostałymi uczestnikami Kongresu – taka forma wydarzenia sprzyja integracji oraz umożliwia gorącą dyskusję w gronie „błyskotliwych umysłów” – przedsiębiorców. Będzie też okazja do indywidualnych konsultacji z Ekspertami Instytutu Biznesu Rodzinnego oraz Partnerów, m.in. Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, Instytutu Humanites, CERES Family Office & Inwestycje oraz Mount TFI.
O Instytucie Biznesu Rodzinnego:
Instytut Biznesu Rodzinnego to centrum usług edukacyjnych i doradczych dla rodzin biznesowych. Celem działalności jest budowanie dziedzictwa rodzin biznesowych, Wspieramy rodziny w m.in. w planach SUKCESJI, zakładaniu fundacji rodzinnych, a także w zapewnieniu równowagi w rodzinie biznesowej, by ta mogła rozwijać i przekazywać gen przedsiębiorczości. Eksperci IBR są certyfikowanymi doradcami w sukcesji, strategii międzypokoleniowej, moderują prace nad konstytucjami firm rodzinnych, są mentorami dla kolejnego pokolenia, wzmacniając ich kompetencje przywódcze. IBR szerzy wiedzę, dobre praktyki, organizuje badania naukowe i publikuje wyniki, ma własne wydawnictwo. Jest organizatorem Akademii Sukcesora – programu managerskiego dla przyszłych kadr zarządzających firmą rodzinną, Kongresu Next Generation, wiosennego Festiwalu Rodzin Biznesowych, Kongresu 4 GENERATIONS, a także współorganizatorem studiów podyplomowych „Menedżer w biznesie rodzinnym” w Akademii Leona Koźmińskiego.
O Rodzinie Motz:
Rodzina Motz zarządza m.in. firmami Capital Park, Mount TFI, Bibi’s Cafe & Bar, Food Town czy Donkey Shoe. Głową rodziny jest Jan Motz, przedsiębiorca wywodzący się z branży budowlanej i nieruchomościowej, z bogatym doświadczeniem na rynku amerykańskim i polskim. Drugie pokolenie rodziny Motz – Michał, Mikołaj, Marta i Mateusz – otrzymało staranne wykształcenie biznesowe. Dzieci Jana Motza odnoszą sukcesy w branży inwestycyjnej, poprzez towarzystwo funduszy inwestycyjnych specjalizujące się w finansowaniu private debt, oraz rozrywkowej i gastronomicznej – kreując i prowadząc popularne na mapie Warszawy i Gdańska restauracje oraz bary.