Według najnowszych danych, opublikowanych w lutym tego roku przez General Aviation Manufacturers Association (GAMA), bardzo szybko i praktycznie we wszystkich kategoriach rośnie globalny rynek samolotów i śmigłowców. W ślad za tym zwiększa się zapotrzebowanie na różnego rodzaju paliwa lotnicze. Jednym z najważniejszych producentów w tym segmencie pozostaje polska spółka Warter Fuels dystrybuująca paliwa pod marką Warter Aviation.
Zacznijmy od danych: największą popularnością cieszą się samoloty tłokowe i turbośmigłowe. W porównaniu z 2023 r. wzrost liczby samolotów tłokowych dostarczonych do klientów zwiększył się o 4,2% (do 1772 sztuk), a turbośmigłowych – o 1,9% (do 626 sztuk). Z kolei śmigłowców tłokowych dostarczono 210, a turbinowych – 746.
Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie General Aviation Aircraft Shipment and Billing Report 2024 wartość dostaw samolotów (z uwzględnieniem odrzutowców biznesowych) w 2024 r. wyniosła 26,7 mld USD, co oznacza wzrost o 14,3%. Natomiast w segmencie śmigłowców wartość sprzedanych maszyn zamknęła się kwotą 4,5 mld USD – i było to o ok. 7,6% więcej niż rok wcześniej.
– Warter rośnie wraz z rynkiem, kiedy spojrzymy na ilość dostarczanych paliw, ale też rozwija technologie ich produkcji w odpowiedzi na oczekiwania konstruktorów silników – podkreśla Wojciech Okine z zarządu spółki Warter Fuels SA. – Nasze benzyny to lepsza wydajność i efektywność pracy silników, zmniejszona emisja i dłuższy zasięg lotu. Samoloty z tradycyjnymi silnikami są i przez kolejne dekady pozostaną niekwestionowanymi władcami przestworzy, wiemy też, że technologia benzyn opartych na rafinacji ropy naftowej nadal daje nam olbrzymie możliwości rozwoju – dodaje.
Według opracowania General Aviation Engines Market poświęconego silnikom lotniczym, opublikowanego w lutym 2025 r. przez Verified Market Reports, w 2023 r. na rynku dominowały silniki tłokowe (z udziałem w rynku szacowanym na 55%) przed silnikami turbośmigłowymi (35% udziału) i silnikami turboodrzutowymi (10% udziału). Zdaniem autorów opracowania najszybciej rozwijającym się podsegmentem jest silnik turbośmigłowy, który powinien odnotować znaczny wzrost ze względu na swoją wydajność w operacjach lotniczych zarówno krótkiego, jak i średniego zasięgu.
Sprawdzone rozwiązania
Zdecydowana większość samolotów o napędzie tłokowym korzysta z benzyny AVGAS 100LL. – Do samolotów ultralekkich wyposażonych w silniki Rotax proponujemy, zamiast stosowanej przez część pilotów zwykłej benzyny samochodowej, której używanie budzi wątpliwości i pytania o bezpieczeństwo lotów, bezołowiową benzynę lotniczą AKI 93 – przekonuje Jacek Wensławowski, dyrektor ds. operacyjnych w Warter Fuels SA.
AKI 93 nie zawiera ołowiu ani związków tlenowych, tj. alkoholi czy eterów. Paliwo to zostało opracowane jako alternatywa dla tradycyjnych benzyn silnikowych, w których występują związki tlenowe. Ponadto cechuje się korzystną relacją jakości do ceny. AKI 93 jest w pełni przystosowana do napędu samolotów ultralekkich, a ze względu na bardzo niską zawartość olefin – odporna na utlenianie, co gwarantuje długi okres magazynowania. Transport cysternami paliwowymi przeznaczonymi wyłącznie do tego paliwa, przechowywanie go w wymalowanych wewnątrz zbiornikach paliwowych, odpowiednia filtracja i dystrybucja gwarantują odpowiednią jakość i bezpieczeństwo operacji dystrybucji paliwa dostarczanego do statku powietrznego.
Dziś ten rodzaj benzyny jest już dostępny na lotniskach w Suwałkach, Olsztynie, Płocku, Piotrkowie Trybunalskim, Nowym Targu i Krośnie. Wkrótce będzie go można tankować także w Lubinie i Elblągu. Prowadzimy ponadto rozmowy na temat rozbudowy sieci naszych lotniskowych stacji paliw, a co za tym idzie – zwiększenia dostępności AKI 93 – dodaje Jacek Wensławowski.
Warter Aviation oferuje możliwość nie tylko kupna paliwa online, ale także zakupu z odroczoną płatnością. – Pierwsza opcja znana jest od roku i polega na tym, że na stronie internetowej producenta można nabyć konkretną ilość paliwa i odebrać ją na jednej z naszych stacji paliw w ciągu najbliższych kilku dni lub natychmiast. Można też odebrać zakupione paliwo w kilku transzach. Zakupu dokonuje się za pomocą bankowości elektronicznej, BLIK-a, szybkiego przelewu bankowego lub PayPala (nowa opcja). W tej formule paliwo dostępne jest tylko z zapłaconym podatkiem akcyzowym. Zaraz po uiszczeniu należności klient otrzymuje na maila kod odbioru, instrukcję tankowania oraz paragon. Jeśli potrzebuje faktury, to wystawiana jest ona w ciągu kilku najbliższych dni – przypomina Wensławowski. Z kolei jeżeli pilot zdecyduje się na podpisanie umowy, dostaje kartę identyfikacyjną i kupuje paliwa z odroczonym terminem płatności. Każde pobranie paliwa potwierdzone jest wysłaniem na maila klienta dowodu wydania czy potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych. Ta opcja jest dostępna dla klientów, którzy kupują paliwo również bez podatku akcyzowego.
Liczby robią wrażenie
W 2024 r. Polskie Porty Lotnicze opublikowały raport „Analiza rynku General Aviation w Polsce oraz plan jego rozwoju”. Według zawartych w nim informacji Polska jest regionalnym liderem pod względem jakości i tempa rozwoju instalacji paliwowych dla General Aviation.
W 2024 r. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej poinformowała o wykonaniu rekordowych 290 733 operacji lotniczych General Aviation. Mówimy tu o działaniach związanych z lotami małych samolotów w przestrzeni niekontrolowanej. Warto jednak dodać, że statystyki te nie uwzględniają m.in. paralotni, które są w naszym kraju drugą najpopularniejszą formą latania po samolotach, ale nie są wyposażone w transponder, oraz części lotów wokół przysłowiowego komina, które – jak podkreślają autorzy wspomnianego raportu – odbywają się z dala od stref obowiązkowego używania transpondera (TMZ) i/lub radia (RMZ) lub w obszarach niewidocznych dla radarów.
– Zainteresowanie lataniem rośnie i zdobywa coraz większą rzeszę pasjonatów. Polska nie jest odosobnionym przypadkiem i jestem przekonany, że w najbliższej przyszłości lotnictwo nadal będzie zyskiwać na znaczeniu. Tam, gdzie ktoś samodzielnie nie będzie mógł pilotować, pojawią się większe statki powietrzne, chociaż nadal przeznaczone do ruchu turystycznego. Są wreszcie drony. To prawda, że zwłaszcza te mniejsze są zasilane bateriami, ale już te większe i dające większe możliwości są wyposażone w klasyczne silniki – podsumowuje Wojciech Okine.
Tankomaty i dystrybutory umożliwiające tankowanie benzyn lotniczych (Avgas 100LL, AKI 93 lub UL 91) oraz w niektórych lokalizacjach paliwa lotniczego JET A-1 znajdują się już na 11 lotniskach: Aeroklubu Elbląskiego, Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego, Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej, Aeroklubu Lubelskiego, Aeroklubu Radomskiego, Aeroklubu Ziemi Piotrkowskiej, Aeroklubu Zagłębia Miedziowego, Aeroklubu Nowy Targ, Aeroklubu Wrocławskiego, Suwalskiej Szkoły Lotniczej, a teraz także na lotnisku w Krośnie.
Dostępne rodzaje paliw pokazane zostały na naszej stronie www.warteraviation.pl w zakładce „Stacje paliw”/„Stacje dla pilotów”, a asortyment, ceny i dostępna ilość paliwa widoczne są w każdej naszej lokalizacji na stronie www.sklep.warteraviation.com.