Prawie 3/4 polskich sprzedawców nie zapewnia jednolitego doświadczenia zakupowego omnichannel

Polscy przedsiębiorcy, choć akceptują coraz więcej metod płatności, w tym zbliżeniowe, mobilne czy BNPL, a także korzystają z mobilnych POS, wciąż borykają się z brakiem integracji kanałów sprzedaży – dowodzi badanie Adyen Retail Report 2024. Tymczasem zapotrzebowanie na omnichannel jest wysokie – chciałoby go doświadczać aż 63 proc. konsumentów. O tym, jak może to być ważne świadczy fakt, że 56 proc. firm, które w 2024 roku zdecydowały się połączyć swoje systemy backend, odnotowało wzrost sprzedaży.

Zmiany w preferencjach konsumentów

Wyniki badania Adyen Retail Report 2024 potwierdzają, że konsumenci coraz częściej oczekują elastyczności podczas dokonywania zakupów. Aż 63 proc. z nich chciałoby mieć możliwość transakcji online, a następnie – w razie potrzeby – zwrócenia towaru w sklepie stacjonarnym lub odwrotnie. Jednocześnie z roku na rok rośnie liczba osób wybierających płatności cyfrowe, w tym zbliżeniowe, jak Google Pay czy Apple Pay. W ubiegłym roku korzystało z nich 30 proc. Polaków, co oznacza wzrost o 3 punkty procentowe w porównaniu do roku 2023.

Model omnichannel, polegający na bezproblemowym przechodzeniu pomiędzy kanałami sprzedaży, staje się powoli standardem. Konsumenci oczekują, że sprzedawcy dopasują się do ich sposobu robienia zakupów oraz umożliwią dokonywanie zwrotów bez względu na to, jak towar został zakupiony. Integracja systemów, którą umożliwia strategia unified commerce, to naturalna odpowiedź na te potrzeby. Z danych wynika, że 56 proc. firm, które zintegrowały swoje systemy płatności i logistykę, doświadczyły wzrostu sprzedaży, co tylko potwierdza efektywność takiego rozwiązania – mówi Matouš Michněvič, Country Mananer Adyen CEE.

Omnichannel: gdzie tkwi klucz do sukcesu

Jednym z kluczowych wyzwań, przed którym stoją detaliści, jest implementacja płynnego łączenia systemów sprzedaży stacjonarnej i online. Wciąż aż 74 proc. polskich firm nie zapewnia jednolitego doświadczenia zakupowego we wszystkich kanałach. Tym sposobem nie tylko nie zaspokajają oczekiwań klientów, ale także tracą szansę na ich lepsze poznanie i dopasowanie swojej oferty.

Integracja systemów płatności, kas i logistyki to klucz do zapewnienia elastyczności i wygody dla klientów. Firmy, które skutecznie integrują swoje kanały sprzedaży, mogą nie tylko zaoferować lepsze doświadczenia zakupowe swoim klientom, ale również uzyskać cenne dane o ich zachowaniach i preferencjach, a to pozwala na bardziej precyzyjne dopasowanie oferty oraz efektywniejsze zarządzanie zapasami i procesami logistycznymi – dodaje Matouš Michněvič.

Transformacja sklepów stacjonarnych

Płatności zbliżeniowe, mobilne POS i technologie takie jak Tap to Pay zmieniają sposób, w jaki konsumenci dokonują transakcji. Technologie mobilnych POS, które pozwalają na przeprowadzanie płatności w dowolnym miejscu sklepu, zyskują na popularności, poprawiając efektywność sprzedaży i zwiększając satysfakcję klientów. To w jaki sposób płacą klienci staje się integralną częścią spójnego doświadczenia. Sklepy stacjonarne coraz częściej stają się przestrzeniami angażującymi zmysły, oferując interaktywne rozwiązania, jak rozszerzona rzeczywistość (AR), czy tzw. smart mirrors, a także szukają sposobu na zwiększenie poziomu obsługi.

Sklepy przekształcają się w centra doświadczeń, w których klienci obok tego, że mają kupić produkt, mają też poczuć się wyjątkowo. Dzięki technologii płatności zbliżeniowych, mobilnym POS i rozwiązaniom takim jak Tap to Pay, sklepy oferują nie tylko szybkie i wygodne zakupy, ale także ekskluzywne doświadczenia, które eliminują długie kolejki. Klienci mogą cieszyć się zakupami bez stresu, zindywidualizowaną obsługą i dostępem do unikalnych usług, takich jak szybka rezerwacja produktów czy opcje płatności z góry podsumowuje Matouš Michněvič.

Data-driven retail: integracja, która zmienia rynek

Wyniki badań Adyen z roku na rok potwierdzają, że handel detaliczny w coraz większym stopniu staje się oparty na integracji danych i optymalizacji procesów. Firmy, które zainwestują w te innowacje, nie tylko odpowiedzą na potrzeby rynku, ale będą również w stanie kształtować przyszłość, w której zakupy staną się ekscytującym doświadczeniem, a nie tylko rutynowym zadaniem.

O badaniu

Badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono między 15 stycznia a 1 lutego br. na grupie 38 tys. konsumentów i 13 tys. przedsiębiorstw handlowych z Wielkiej Brytanii, Singapuru, Hongkongu, Japonii, Australii, ZEA, Francji, Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Niemiec, Polski, Belgii, Holandii, Brazylii, Norwegii, Danii, Szwecji, USA, Kanady, Malezji, Meksyku, Austrii, Szwajcarii, Chin oraz Indii. W Polsce badanie Adyen Retail Report 2024 przeprowadzono na grupie 500 osób zarządzających spółkami handlowymi oraz na grupie 1000 konsumentów.

O Adyen

Adyen to nowoczesna platforma technologii finansowych wybierana przez rynkowych liderów. Dzięki kompleksowym usługom płatniczym, analityce opartej na danych oraz produktom finansowym oferowanym w ramach jednego globalnego rozwiązania, Adyen pomaga firmom szybciej osiągać założone cele. Posiadając biura na całym świecie, Adyen współpracuje z takimi firmami jak Notino, Żabka, Uber, H&M i Microsoft.