Międzynarodowy Dzień Celiakii: Polacy zamawiają o 88% więcej produktów bezglutenowych niż rok temu, wynika z danych Glovo

16 maja obchodzimy Międzynarodowy Dzień Celiakii. Z tej okazji Glovo postanowiło przyjrzeć się zakupowym nawykom Polaków związanym z produktami bezglutenowymi. Jak wynika z danych platformy, ta kategoria odnotowuje rekordowy wzrost popularności. W okresie rok do roku kupiliśmy o 88% więcej produktów gluten free w ramach codziennych zakupów spożywczych. Najczęściej spośród artykułów ze znakiem przekreślonego kłosa wybieramy wędliny, pieczywo i słodycze. 

Analiza danych Glovo z okresu maj 2024-kwiecień 2025, w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej, pokazuje, że Polacy nie tylko zamówili o prawie 90% więcej produktów gluten free, ale także o prawie połowę (45%) wzrosła liczba użytkowników, którzy dołożyli taki produkt do koszyka.

Produkty bezglutenowe nie tylko dla osób chorych

Celiakia to autoimmunologiczna choroba, na którą według Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej w Polsce cierpi około 1% populacji, czyli blisko 380 tysięcy osób. Nietolerancja glutenu, będąca łagodniejszą formą reakcji organizmu, dotyka nawet 6% Polaków.

Jednak znaczący wzrost zainteresowania produktami bezglutenowymi wynika nie tylko z rosnącej liczby zdiagnozowanych przypadków celiakii, ale także z popularyzacji diety bezglutenowej wśród osób bez medycznych przeciwwskazań. Dane Glovo pokazują, że dieta bezglutenowa nie jest już niszowa – stała się istotnym elementem codziennych zakupów spożywczych Polaków. Z drugiej strony, w odpowiedzi na ten trend rynkowy, coraz więcej producentów wprowadza do swojej oferty produkty bezglutenowe i odpowiednio je oznacza, co w efekcie przyczynia się do wzrostu statystyk sprzedaży tej kategorii.

Jak wygląda bezglutenowy koszyk Polaków 

Najczęściej wybieramy bezglutenowe wędliny i pieczywo, a na trzecim miejscu znajdują się słodycze. Choć przetwory mięsne nie są kojarzone z zawartością glutenu, często zawierają jego dodatek w postaci wypełniaczy lub przypraw. Dlatego odpowiednie oznaczenie wędlin ma kluczowe znaczenie dla kupujących.

Glovo to pionierska aplikacja delivery, łącząca klientów z restauracjami, aptekami, sklepami spożywczymi i punktami partnerskimi. Założone w 2015 roku w Barcelonie firma Glovo jest pierwszą firmą technologiczną, zorientowaną na wpływ, działającą na 23 rynkach w Europie Południowej, Azji Środkowej i Afryce. Więcej informacji o Glovo można znaleźć na stronie: https://about.glovoapp.com/