Wejście do grona dostawców największych sieci handlowych jest sposobem na znaczące zwiększenie poziomów sprzedaży, dlatego wielu przedsiębiorców stawia je sobie za cel. Jednak aby podjąć taką współpracę, należy spełnić rygorystyczne wymagania dotyczące jakości obsługi towaru, w której dużą rolę odgrywa logistyka. Na Pomorzu pojawiło się istotne narzędzie wsparcia dla firm planujących nawiązanie współpracy z sieciami sklepów spożywczych i eksport na największe rynki europejskie.
Jak stać się dostawcą sieci handlowych?
Każdy producent dąży do tego, by zmaksymalizować poziom sprzedaży swoich produktów oraz dotrzeć do nowych grup konsumentów. Cele te można zrealizować, stając się dostawcą dużych sieci handlowych, które umożliwiają dostęp do szerokiego grona klientów. Dlatego też wielu polskich producentów stara się o nawiązanie współpracy z takimi partnerami zarówno w kraju, jak i w Europie. Jednak realizacja tego celu wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu kryteriów, gdyż sieci handlowe mają restrykcyjne wymogi dla swoich kontrahentów. Dotyczy to przede wszystkim produktów spożywczych, które muszą być przechowywane w odpowiednich warunkach na każdym etapie łańcucha dostaw – od momentu wytworzenia surowców, przez przetwórstwo, aż do dostarczenia do punktu docelowego.
Z certyfikowanego magazynu do sieci handlowych
Znalezienie odpowiednich partnerów biznesowych jest więc kluczowe dla zagwarantowania utrzymania wymaganych warunków przechowywania żywności. Niewątpliwie ważną rolę w obsłudze produktów spożywczych odgrywają logistycy. Zakres ich zadań nie ogranicza się jedynie do dostarczenia na czas określonego wolumenu do konkretnego odbiorcy. Operatorzy logistyczni dbają o produkty od momentu ich odebrania z fabryki czy manufaktury aż do przetransportowania do odpowiedniego punktu docelowego, zawsze czuwając nad ich bezpieczeństwem. Ważnym etapem jest magazynowanie, które może trwać dłuższy czas, a odpowiedni sposób składowania towarów staje się niezbędny dla zabezpieczenia produktów przed utratą ich właściwości.
Jednym z dokumentów poświadczających przestrzeganie najwyższych standardów bezpieczeństwa produktów spożywczych podczas magazynowania i transportu drogowego jest certyfikat IFS, szczególnie ceniony przez firmy z Niemiec, Francji, Austrii czy Polski. Potwierdza on zgodność przebiegu procesu ich obsługi z międzynarodowymi normami.
Ponieważ certyfikat potwierdza wysoką dbałość o produkty, wiele sieci handlowych wymaga posiadania go od swoich kontrahentów, a także od wszystkich ich podwykonawców zaangażowanych w obsługę produktów spożywczych. Oznacza to, że odpowiednie zaplanowanie – lub zlecenie – procesów kontroli jakości w łańcuchu dostaw może być jednym z decydujących czynników o podjęciu decyzji o współpracy z nowym dostawcą przez sieć – mówi Magdalena Matyśkiewicz, Poland QHSE manager, DSV – Global Transport and Logistics.
Normy IFS dotyczące przechowywania produktów pomagają w planowaniu procesów logistycznych. Wyznaczane przez nie rozwiązania do wdrożenia wspierają nie tylko w efektywnej bieżącej obsłudze, ale także w identyfikowaniu potencjalnych zagrożeń i odpowiednim zabezpieczeniu przed nimi przechowywanego towaru. Co więcej, certyfikat jest przyznawany tylko na okres 12 miesięcy, aby zagwarantować, że normy są stale przestrzegane przez operatora. Żeby uzyskać certyfikat należy przejść pomyślnie zewnętrzne audyty, podczas których sprawdzane są m. in. świadomość zarządcza personelu, prowadzenie dokumentacji czy posiadanie systemu wdrażania działań korygujących.
Gdańsk hubem dla polskich dostawców produktów spożywczych
Na Pomorzu jeden z największych operatorów logistycznych na świecie, DSV – Global Transport and Logistics, zarządza magazynem, który już po raz czwarty uzyskał certyfikat IFS. Objęta jest nim cała powierzchnia przeznaczona na składowanie towarów, licząca 21 000 m kw. Z myślą o produktach spożywczych wyznaczono jednak specjalną strefę o powierzchni 5 000 mkw., w której monitorowany jest szereg czynników.
Zgodnie ze standardami IFS każdy produkt spożywczy trafiający do magazynu zostaje dokładnie sprawdzony zarówno przed jego przyjęciem, jak i wydaniem. W obiekcie stosowanych jest też wiele rozwiązań mających zminimalizować wszelkie ryzyko wpływu czynników zewnętrznych na towar. Do tego typu działań należą monitoring temperatury, zabezpieczanie obiektu przed szkodnikami czy dbałość o takie ułożenie produktów, aby nie oddziaływały one na siebie wzajemnie – na przykład poprzez chłonięcie przez jeden produkt zapachu drugiego. Ponadto operator posiada narzędzia potrzebne do wycofania produktów z rynku w razie pojawiania się takiej potrzeby.
W magazynie DSV w Gdańsku dzięki prowadzonej dokumentacji dotyczącej poszczególnych produktów możliwe jest prześledzenie historii konkretnego opakowania w 30 min. W łatwy sposób można więc ustalić, gdzie dokładnie dany produkt był przechowywany oraz kiedy i do którego sklepu został przewieziony. Daje to więc producentowi, jak i jego klientowi, pełen wgląd w warunki składowania towaru i stanowi także podstawę do udowodnienia zachowania przez niego na etapie magazynowania i transportu zgodności działań z wszelkimi wymaganymi normami – mówi Magdalena Matyśkiewicz, Poland QHSE manager, DSV.
Przewóz produktów również odbywa się zgodnie ze standardami IFS. Ma to szczególne znaczenie w przypadku, gdy transport żywności odbywa się na długich dystansach. DSV wspiera polskie firmy także w obszarze organizacji i zarządzania zarówno przewozami krajowymi, jaki i międzynarodowymi.
DSV – Global Transport and Logistics
Operator świadczy kompleksowe usługi transportu drogowego, spedycji morskiej i lotniczej oraz logistyki magazynowej dla partnerów m.in. z sektora farmaceutycznego, healthcare, automotive, elektroniki, telekomunikacji, FMCG, retail, white goods, beauty, chemii czy eCommerce.
W Polsce DSV dysponuje obecnie 19 obiektami o łącznej powierzchni 320 tys. mkw., w tym jednym magazynem wyposażonym w system AutoStore. Operator zarządza ogólnoeuropejską siecią połączeń drobnicowych – na terenie kraju funkcjonuje 19 terminali, poprzez które realizowane są usługi transportu międzynarodowego i krajowego.