Bezpieczeństwo na drodze dzięki AI. Bosch i Microsoft zbadają nowe obszary wykorzystania sztucznej inteligencji Bosch Connected World 2024

fot. Bosch
  • Stefan Hartung: „Bosch pracuje nad nowym sposobem zastosowania sztucznej inteligencji w pojazdach„.
  • Bosch i Microsoft planują zbadać potencjał wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w motoryzacji. Celem jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.
  • Dr Tanja Rückert: „Generatywna sztuczna inteligencja pobudza innowacyjność. Dla branży to rewolucja na miarę wynalezienia komputera”.
  • Wyniki badania Bosch Tech Compass 2024: większość ankietowanych liczy, że AI zwiększy bezpieczeństwo na drogach. 64% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja to wynalazek o największym znaczeniu dla przyszłości.

To scenariusz, który może spotkać każdego kierowcę: piłka wpada na drogę. Istnieje szansa, że zaraz za nią wbiegnie dziecko, zupełnie nieświadome zagrożenia. Podczas gdy kierowca może zareagować opierając ocenę sytuacji na swojej wiedzy, wyobraźni i umiejętności przewidywania, dzisiejsze systemy wspomagania i automatycznego prowadzenia pojazdów wciąż muszą się tego nauczyć. Bosch dąży do wykorzystania generatywnej AI w celu dalszego rozwoju funkcji zautomatyzowanej jazdy, dlatego we współpracy z Microsoft bada potencjał takiego rozwiązania. „To zupełnie nowy wymiar zastosowania sztucznej inteligencji w pojazdach” – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, podczas konferencji Bosch Connected World (BCW) poświęconej przemysłowi AIoT. Generatywna AI ma w przyszłości umożliwić pojazdom ocenę sytuacji i adekwatne reagowanie, co jeszcze bardziej zwiększy bezpieczeństwo użytkowników dróg. To podejście widać także w tegorocznych wynikach badania Bosch Tech Compass, gdzie takie oczekiwania deklaruje 60% respondentów.

Generatywna AI dla bezpieczniejszego ruchu drogowego

Partnerzy przewidują, że współpraca przeniesie wydajność funkcji zautomatyzowanej jazdy na wyższy poziom. Firmy dążą do tego, aby generatywna AI pozytywnie wpłynęła na wygodę korzystania z pojazdów oraz zapewniła większe bezpieczeństwo wszystkim użytkownikom dróg. Aby to osiągnąć, niezbędna jest specjalistyczna wiedza z obszaru pojazdów i sztucznej inteligencji w motoryzacji, a także dostęp do danych z czujników, z których AI ma czerpać – tym wszystkim dysponuje Bosch. „Jesteśmy zdeterminowani do wspólnego działania na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa na drodze. Microsoft chętnie eksploruje możliwości współpracy z Bosch przy rozwijaniu pionierskich rozwiązań z zakresu generatywnej AI” – powiedział Uli Homann, wiceprezes Microsoft i Distinguished Architect.

AI wciąż ma swoje ograniczenia w zakresie szkolenia systemów  zautomatyzowanej jazdy. Dzisiejsze narzędzia wspomagania kierowcy mogą wykrywać ludzi, zwierzęta, obiekty i pojazdy, ale w niedalekiej przyszłości generatywna AI mogłaby pomóc określić, czy dana sytuacja może potencjalnie prowadzić do wypadku. Generatywna sztuczna inteligencja wykorzystuje ogromne ilości danych do szkolenia systemów zautomatyzowanej jazdy, umożliwiając im wyciąganie lepszych wniosków na ich podstawie. Mogłaby na przykład ocenić, czy obiekt na drodze to plastikowa torba czy uszkodzona część pojazdu. Te informacje mogą być następnie wykorzystane do bezpośredniej komunikacji z kierowcą – na przykład poprzez wyświetlenie ostrzeżenia – lub do inicjowania odpowiednich manewrów, takich jak hamowanie przy włączonych światłach awaryjnych.

Bosch i Microsoft współpracują już nad opracowaniem uniwersalnej platformy oprogramowania do łączenia pojazdów z chmurą. Partnerzy są chętni do podejmowania kolejnych wspólnych projektów, które pozwolą zidentyfikować nowe możliwości oparte na sztucznej inteligencji dla klientów i branży pojazdów autonomicznych.

Generatywna sztuczna inteligencja bodźcem dla innowacji

„Generatywna sztuczna inteligencja pobudza innowacyjność. Dla branży to rewolucja na miarę wynalezienia komputera” – powiedziała dr Tanja Rückert, chief digital officer i członkini zarządu Robert Bosch GmbH. Jej słowa potwierdzają wyniki nowego badania Bosch Tech Compass 2024: 64% ankietowanych uważa, że sztuczna inteligencja to wynalazek o największym znaczeniu dla przyszłości. Jeszcze rok wcześniej tego zdania było tylko 41% badanych.

Już teraz generatywna AI znajduje wiele zastosowań w Bosch – od produkcji po codzienną pracę biurową. Koncern współpracuje z wieloma partnerami, wśród których znajdują się m.in. Microsoft, AWS, Google czy spółka specjalizująca się w obszarze sztucznej inteligencji Aleph Alpha. W tę ostatnią w ubiegłym roku zainwestował fundusz venture capital Bosch Ventures. Ponadto Bosch ogłosił plan współpracy ze start-upem nad rozwinięciem nowych zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji, mających na celu zaspokojenie potrzeb zarówno pracowników, jak i klientów. „Bosch i Aleph Alpha chcą wzajemnie wymieniać się specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem, a także wspólnie pracować nad międzydyscyplinarnymi wdrożeniami AI” – powiedziała Tanja Rückert. W Ameryce Północnej współpraca zaczyna już przynosić pierwsze owoce: Bosch wspólnie z Aleph Alpha wprowadza oparty na sztucznej inteligencji system rozpoznawania mowy dla jednego z producentów aut klasy premium. Rozwiązanie ma formę chatbota, który przyjmuje i odpowiada na wezwanie kierowcy o pomoc drogową, rozpoznając różne dialekty, akcenty i tony głosu za pomocą przetwarzania języka naturalnego. Zgłoszenie jest przyjmowane natychmiastowo, dzięki czemu do minimum skraca się czas oczekiwania kierowcy na pomoc. W taki sposób można zautomatyzować aż 40% zgłoszeń, natomiast w bardziej złożonych przypadkach bot przekazuje wszelkie niezbędne informacje pracownikowi centrum serwisowego, który natychmiast przejmuje sprawę.

Od wyszukiwarki do produkcji

Obecnie specjaliści Bosch pracują nad ponad 120 konkretnymi zastosowaniami nowych modeli AI dla pracowników i klientów firmy. Są to m.in. generatory kodu źródłowego czy wydajne boty tekstowe i głosowe, które wspierają techników w codziennej pracy i wchodzą w interakcje z użytkownikami. Kolejnym przykładem jest AskBosch – wewnętrzna wyszukiwarka oparta na sztucznej inteligencji, którą uruchomiono pod koniec 2023 roku. Narzędzie oferuje szybszy dostęp do różnorodnych źródeł przy wykorzystaniu języka naturalnego, w tym tych rozproszonych w intranecie. Oprócz danych zewnętrznych, AskBosch umożliwia pracownikom wyszukiwanie informacji także z wewnętrznych zasobów firmy. Generatywna AI zwiększa również tempo produkcji: w dwóch zakładach Bosch w Niemczech tworzy syntetyczne obrazy, które pozwalają opracowywać i skalować systemy kontroli optycznej i optymalizować dotychczasowe modele AI. Bosch szacuje, że skróci to czas planowania, wdrażania i zwiększania skali zastosowań sztucznej inteligencji z 6-12 miesięcy do zaledwie kilku tygodni. Po pomyślnym zakończeniu pilotażu usługa ma być dostępna we wszystkich lokalizacjach firmy.

Bosch Tech Compass 2024: Bosch wiedzie prym w użyciu AI

Wraz z upowszechnianiem się sztucznej inteligencji w kolejnych obszarach naszego życia rośnie rola rozwoju zawodowego: jest o tym przekonanych 58% ankietowanych w badaniu Bosch Tech Compass. Pogląd ten jest szczególnie powszechny w USA (63%, dla porównania: 54% w Niemczech i 52% w Chinach). Także pod tym względem Bosch wiedzie prym w wykorzystaniu AI, do czego angażuje również swoich pracowników. W 2019 roku firma rozpoczęła program szkoleniowy dla 30 tys. osób, którego celem było przybliżenie tematyki sztucznej inteligencji. Do tej pory wzięło w nim udział ok. 28 tys. pracowników. Program został uzupełniony o zagadnienia dotyczące generatywnej AI, podobnie jak firmowy kodeks etyczny AI, który określa zasady korzystania ze sztucznej inteligencji.

Pełne wyniki badania Bosch Tech Compass 2024 dostępne są pod linkiem.

O badaniu:

Badanie przeprowadzono w formie ankiety internetowej (CAWI) na reprezentatywnej próbie osób w wieku powyżej 18 lat w siedmiu państwach (Brazylii, Chinach, Niemczech, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych) przez agencję badawczą Gesellschaft für Innovative Marktforschung mbH (GIM) na zlecenie spółki Robert Bosch GmbH w grudniu 2023 roku. W Niemczech, Francji i Wielkiej Brytanii przebadano ponad 1000 osób, a w Brazylii, Chinach, Indiach i Stanach Zjednoczonych – ponad 2000. Próby losowe są reprezentatywne dla poszczególnych krajów pod względem regionu, płci i wieku (Brazylia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone: 18-69 lat/Chiny, Indie: 18-59 lat).