To jeden z największych kontraktów Grupy na dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego przez 10 lat.
Warszawa, 24.09.2024 r. – TotalEnergies i Air France-KLM podpisały umowę, na dostawę 1,5 miliona ton zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) w ciągu kolejnych 10 lat, do 2035 roku. Umowa ta stanowi jeden z największych kontraktów na zakup SAF, jakie Grupa Air France-KLM podpisała do tej pory. W latach 2022 i 2023 linie Air France-KLM były największym użytkownikiem SAF na świecie, zużywając odpowiednio 17 i 16 procent jego globalnej produkcji.
Przyspieszenie procesu dekarbonizacji transportu lotniczego w Europie
Wspomniana umowa bazuje na protokole ustaleń (MoU) podpisanym w 2022 roku na dostawę 800 tysięcy ton SAF. Po ponownym przeanalizowaniu porozumienia, strony potwierdziły swoje zobowiązanie do przyspieszenia działań, aby ograniczyć wpływ sektora transportu lotniczego na środowisko poprzez redukcję emisji CO2.
Grupa Air France KLM dąży do zmniejszania swojego wpływu na środowisko, między innymi poprzez wdrażanie bardziej skutecznego zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), wymianę floty oraz optymalizację operacji lotniczych, poprzez m.in. ekopilotaż. Linie wyznaczyły sobie ambitne cele, które wykraczają poza wymogi regulacyjne, a mianowicie redukcję emisji CO2 o 30 procent na pasażera/km do 2030 r. w porównaniu z 2019 r. oraz zwiększenie udziału SAF w całości wykorzystywanego paliwa do 10 procent.
Zakontraktowane zrównoważone paliwo lotnicze będzie produkowane w biorafineriach i rafineriach TotalEnergies we Francji i Europie z odpadów pochodzących z rolnictwa i leśnictwa w gospodarce o obiegu zamkniętym. Na tym paliwie, linie należące do Grupy Air France – KLM będą realizowały loty z Francji, Holandii i innych krajów europejskich. Rozwój segmentu SAF stanowi ważny element w strategii transformacji TotalEnergies, która ma na celu zaspokojenie rosnącego zapotrzebowania sektora lotniczego na ten rodzaj paliwa.
Air France-KLM przestrzega surowych zasad w zakresie zaopatrzenia, zobowiązując się do zakupu SAF drugiej generacji, którego produkcja nie konkuruje z wytwarzaniem żywności i posiada certyfikat RSB lub ISCC+ w zakresie zrównoważonego rozwoju. W porównaniu z konwencjonalnym paliwem kopalnym, SAF wykorzystywane przez Air France-KLM pozwala obniżyć emisję CO2 o co najmniej 75 – do 90 procent w całym cyklu życia.
„Zabezpieczenie dostaw odpowiednich ilości zrównoważonego paliwa lotniczego, które jest niezbędne do dekarbonizacji naszej działalności, stanowi duże wyzwanie. Umowa z TotalEnergies to kolejny krok w tym kierunku i jednocześnie dowód naszego stałego wsparcia dla rozwoju produkcji SAF we Francji i Europie. Silny sektor SAF, zdolny do zaspokojenia potrzeb naszej branży, jest kluczowym czynnikiem suwerenności Europy oraz jej niezależności energetycznej.” – powiedział Benjamin Smith, Dyrektor Generalny Grupy Air France-KLM.
„Zrównoważone paliwo lotnicze przyczynia się zarówno do transformacji energetycznej naszych klientów z sektora lotniczego, jak też do koniecznych zmian w modelu produkcyjnym naszych rafinerii. W efekcie przynosi istotne korzyści dla przyszłości lotnictwa, jak i przemysłu paliwowego. Od 10 lat jesteśmy pionierami w tej dziedzinie, inwestując w biorafinerie i zakłady produkcyjne SAF we Francji, a także rozwijając technologie współprzetwarzania* w naszych rafineriach. Bazując na dotychczasowych sukcesach w branży, zamierzamy kontynuować ten rozwój w Europie i na całym świecie.” – powiedział Patrick Pouyanné, Prezes i Dyrektor Generalny TotalEnergies.
Długoletnie partnerstwo pomiędzy TotalEnergies a Air France-KLM
Od 10 lat TotalEnergies i Grupa Air France-KLM współpracują w zakresie testowania i wdrażania SAF do operacji lotniczych. Partnerstwo to rozpoczęło się w 2014 roku projektem „Lab’line for the Future”. Był to dwuletni eksperyment, podczas którego 78 lotów Air France na trasach między lotniskiem Paryż-Orly a lotniskami w Tuluzie i Nicei było napędzanych mieszanką z 10-procentową domieszką SAF, pochodzącą od TotalEnergies.
W styczniu 2020 roku TotalEnergies i Air France, obok innych firm takich jak Safran i Suez odpowiedziały na wezwanie francuskiego rządu, do współtworzenia narodowego sektora produkcji i rozwoju SAF. Od 2022 r. TotalEnergies dostarcza SAF liniom lotniczym z Grupy Air France-KLM we Francji w ramach francuskiego mandatu.
Produkcja SAF we Francji i w Europie
TotalEnergies intensywnie inwestuje w projekty, których celem jest produkcja bardziej zrównoważonego paliwa lotniczego na terenie Francji i w innych krajach Europy, są to:
- Zakład produkcyjny w Grandpuits: TotalEnergies zainwestował 400 mln euro w przekształcenie zakładu w platformę bez użycia ropy naftowej. Zakład będzie koncentrował produkcję na SAF z gospodarki o obiegu zamkniętym. Do 2025 roku planuje wyprodukować 210 tysięcy ton SAF oraz kolejne 75 tysięcy ton do 2027 r.
- Projekt w Normandii: TotalEnergies rozpoczęło produkcję SAF w swojej rafinerii w mieście Gonfreville. Do 2025 roku, firma planuje wytwarzać do 160 tysięcy ton SAF rocznie.
- Zakład produkcyjny w La Mède: TotalEnergies zainwestowało 340 mln euro, aby przekształcić istniejącą rafinerię w biorafinerię. Następnie, w 2024 roku firma zainwestowała dodatkowe 70 mln euro, aby do 2025 r. rozpocząć produkcję SAF, opartą w 100 procentach na odpadach z gospodarki o obiegu zamkniętym. Natomiast od 2021 r. zakład produkuje biodiesel, który następnie jest wykorzystywany do produkcji SAF w zakładzie TotalEnergies w Oudalle, niedaleko Hawru.
- TotalEnergies bada możliwości produkcji SAF w oparciu o współprzetwarzanie w swoich innych rafineriach europejskich, która mogłaby się rozpocząć jeszcze przed 2025 rokiem.
***
* przetwarzanie w rafinerii jednocześnie z paliwem kopalnym
AIR FRANCE KLM
Air France i KLM Royal Dutch Airlines tworzą jeden z największych sojuszy w transporcie lotniczym o globalnym zasięgu – Grupę AIR FRANCE KLM. Grupa AIR FRANCE KLM jest czołowym graczem w branży transportu lotniczego i niekwestionowanym liderem w obsłudze lotów międzynarodowych ze swoich lotnisk bazowych w Europie. Jej głównym obszarem działalności jest transport pasażerów, towarów oraz obsługa techniczna samolotów. Grupa AIR FRANCE KLM składająca się z linii Air France, KLM oraz Transavia, oferuje globalną siatkę połączń obejmującą ponad 320 miast docelowych, w większości ze swoich lotnisk bazowych: Paris-Charles de Gaulle, Paris-Orly i Amsterdam-Schiphol. Do AIR FRANCE KLM należy wiodący w Europie program lojalnościowy Flying Blue, liczący 24 mln członków. AIR FRANCE KLM wspólnie z partnerskimi liniami – Delta Air Lines i Virgin Atlantic – tworzą największe transatlantyckie joint venture, obsługujące ponad 340 lotów dziennie między Europą a USA. Linie AIR FRANCE i KLM należą również do sojuszu SkyTeam, który zrzesza 20 przewoźników lotniczych. Dzięki SkyTeam pasażerowie zyskują szeroki dostęp do globalnej sieci połączeń, a także mają gwarancję jednolitej podróży i wysokiego standardu usług. Uznawana od 20 lat za lidera branży w zakresie zrównoważonego rozwoju, Grupa Air France-KLM dąży do przyspieszenia transformacji w kierunku bardziej zrównoważonego lotnictwa.
Więcej informacji: + 33 (0)1 41 56 56 00 (Biuro Prasowe Air France-KLM) – www.airfranceklm.com – @AirFranceKLM
TotalEnergies
TotalEnergies to globalna firma energetyczna, która produkuje i sprzedaje różne rodzaje energii: ropę naftową i biopaliwa, gaz ziemny i zielone gazy, energię ze źródeł odnawialnych oraz energię elektryczną. Misją TotalEnergies jest dostarczanie niezawodnej i przystępnej cenowo energii jak największej liczbie osób, stawiając zrównoważony rozwój w centrum swojej działalności. Firma zatrudnia ponad 100 tysięcy pracowników i działa w około 120 krajach.
Relacje z mediami: +33 (0)1 47 44 46 99 | presse@totalenergies.com | @TotalEnergiesPR
***
Nota ostrzegawcza dot TotalEnergies
Terminy „TotalEnergies”, „firma TotalEnergies” lub „Spółka” w tym dokumencie odnoszą się do TotalEnergies SE oraz skonsolidowanych podmiotów, które są bezpośrednio lub pośrednio kontrolowane przez TotalEnergies SE. Podmioty, w których TotalEnergies SE bezpośrednio lub pośrednio posiada udziały, są odrębnymi osobami prawnymi. TotalEnergies SE nie ponosi odpowiedzialności za działania ani zaniechania tych podmiotów. Niniejszy dokument może zawierać informacje i oświadczenia dotyczące przyszłości, które opierają się na szeregu danych i założeń gospodarczych w określonym środowisku ekonomicznym, konkurencyjnym i regulacyjnym. Mogą one okazać się nieścisłe w przyszłości i podlegają wielu czynnikom ryzyka. Ani TotalEnergies SE, ani jej spółki zależne nie zobowiązują się do publicznej aktualizacji jakichkolwiek informacji lub oświadczeń dotyczących przyszłości, celów czy trendów zawartych w tym dokumencie, niezależnie od tego, czy wynika to z nowych informacji, przyszłych wydarzeń czy innych czynników. Informacje dotyczące czynników ryzyka, które mogą wpływać na wyniki finansowe lub działalność TotalEnergies, są zawarte w najnowszym Dokumencie Rejestracyjnym, którego wersja w języku francuskim została złożona przez TotalEnergies SE w francuskim organie nadzoru rynku finansowego Autorité des Marchés Financiers (AMF), oraz w Formularzu 20-F złożonym w amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC).