Sieć Lidl Polska od wielu lat podejmuje działania mające chronić środowisko naturalne. Troska o ekologię obejmuje m.in. zrównoważone pozyskiwanie surowców, np.: kakao, herbaty, kawy, bawełny i celulozy, sadzenie łąk kwietnych, zapobieganie wylesianiu, zielone budownictwo, a także konsekwentną realizację strategii redukcji i recyklingu plastiku – REset Plastic. Działania sieci potwierdzają liczne certyfikaty oraz współprace z międzynarodowymi organizacjami proekologicznymi.
Zrównoważony rozwój jest jednym z głównych celów strategicznych sieci Lidl na rzecz lepszej przyszłości. Sieć podejmuje odpowiedzialność za obszary, w których jej działania wpływają na ludzi i środowisko. Firma ogłosiła strategię zrównoważonego rozwoju, koncentrującą się na sześciu obszarach: ochronie klimatu i zasobów, poszanowaniu bioróżnorodności, uczciwym działaniu, promocji zdrowia i zaangażowaniu w dialog. W 2021 roku została ona uzupełniona o naukowo określone cele klimatyczne, zatwierdzone przez inicjatywę Science Based Targets (SBTi). W ramach strategii klimatycznej, do 2030 roku Lidl zamierza zredukować swoje emisje operacyjne we wszystkich krajach obecności marki o 80% (w porównaniu z 2019 rokiem). Aby osiągnąć te ambitne cele, firma opracowała plan działania – dotyczy on zarówno emisji bezpośrednich, które powstają we własnych sklepach i obiektach Lidla, jak i emisji pośrednich, występujących w łańcuchach dostaw firmy. W związku z tym sieć zachęca swoich dostawców do zmniejszenia własnych emisji. Koncentruje się głównie na tych producentach, którzy odpowiadają za 75% emisji z tzw. zakresu 3 (pośrednia emisja gazów cieplarnianych), aby do 2026 roku ustalili swój własny cel klimatyczny zgodnie z kryteriami inicjatywy Science Based Targets.
Zasoby w naszych rękach
Z początkiem 2022 roku sieć zawarła umowę ze sprzedawcą energii na wydanie świadectw pochodzenia energii w całości ze źródeł odnawialnych. Oznacza to, że Lidl Polska będzie wykorzystywać wyłącznie zieloną energię, wytwarzaną z wody, wiatru, biomasy czy słońca. Ma to ogromne znaczenie dla środowiska – zwyczajna elektryczność generuje ponad 600 gramów spalin i dwutlenku węgla na kilowatogodzinę, podczas gdy emisja energii z OZE jest do nawet 15 razy mniejsza. Z myślą o efektywności energetycznej, sklepy sieci wyposażone są również
w rozwiązania ekologiczne jak: gruntowe pompy ciepła, panele fotowoltaiczne, oświetlenie LED czy technologię odzysku ciepła z urządzeń chłodniczych i wentylacji mechanicznej (rekuperacja). Lidl Polska opracował także autorską Politykę wodną w sektorze zakupów towarów handlowych, czyli dokument określający wyzwania, cele i obowiązki w zakresie odpowiednich praktyk wykorzystywania zasobów wodnych w łańcuchu dostaw. Całość dokumentu można znaleźć na stronie www.lidl.pl w zakładce „Zrównoważony rozwój”. Dodatkowo, dzięki obowiązkowemu uczestnictwu w standardzie Global G.A.P. wszystkie partnerskie przedsiębiorstwa rolne Lidl dokumentują swoje kompetencje w zakresie dobrych praktyk rolniczych. Uwzględnia się przy tym również aspekty użytkowania wody.
It’s a plastic world
Plastikowe zanieczyszczenia stanowią coraz większy problem dla ludzi, zwierząt i środowiska. Jak podaje Komisja Europejska, ponad 80 proc. odpadów zanieczyszczających morza i plaże – nie tylko w UE, ale na całym świecie – to tworzywa sztuczne. Stanowią one zagrożenie dla gatunków morskich – a poprzez mikrocząsteczki dostające się do ich organizmów, w sytuacji spożycia – także dla człowieka. Mając to na uwadze, Lidl realizuje strategię REset Plastic, która dotyczy redukcji i recyklingu plastiku w zakresie opakowań marek własnych.
W ramach strategii REset Plastic, sieć dąży, aby do 2025 roku:
- 100% opakowań maksymalnie nadawało się do recyklingu,
- zużycie plastiku w opakowaniach zostało zredukowane do 20%,
- w opakowaniach wykorzystywano średnio 25% recyklatów.
Lidl systematycznie pracuje nad osiągnięciem tych celów. Jako pierwszy w branży wprowadził znakowanie owoców i warzyw naturalnym światłem, dzięki czemu wybrane BIO owoce
i warzywa rozpakowano z plastikowych opakowań. W sklepach sieci dostępne są również woreczki wielokrotnego użytku, które można wykorzystać zamiast plastikowych „zrywek”. Do oferty wprowadzane są artykuły gospodarstwa domowego (np. wiaderka, kosze na pranie) wykonane z tworzyw sztucznych pochodzących w 100% z recyklingu. Ponadto Lidl stale współpracuje z dostawcami w celu zmniejszenia zawartości plastiku w opakowaniach bądź całkowitej ich eliminacji, np. w asortymencie owoców i warzyw.
Informacje o firmie:
Lidl Polska należy do międzynarodowej grupy przedsiębiorstw Lidl, w której skład wchodzą niezależne spółki prowadzące aktywną działalność na terenie całej Europy oraz w USA. Historia sieci Lidl sięga lat 30. XX wieku, a pierwsze sieci pod szyldem tej marki powstały w Niemczech w latach 70. XX wieku. Obecnie w 31 krajach istnieje w przybliżeniu 12 000 sklepów tej marki, a w Polsce ponad 850.